RaspberryPi BETA testare sökes

Allmänna frågor och synpunkter.
r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by r1a » Thu 05 Oct 2017, 16:11

Hej
Om det inte är för sent att gå med som beta testare så är jag gärna med. Har kört switch king i en massa år. Dom senaste åren har använt en HP windows surfplatta som server som har fungerat kanon tills igår när ssd disken rasade 😕. Har kört på raspberry pi 1 för några år sedan men den var för långsam för min installation. Har längtat efter att ni skulle göra ett färdigt installationspaket, tror jag lade närmare en vecka på installationen sist för att upptäcka att raspberry gen 1 inte orkade med 😂. Har ca 25-30 styrda enheter, 4 tempgivare, 1 ombyggd tempgivare som agerar ljussensor och div statussignaler från och till mitt inbrottslarm.
Att köra på en raspberry hade varit det optimala för mig, annars får jag leta efter en ny surfplatta. Kommer aldrig mer gå tillbaka till att köra på en gammal dator igen.

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by r1a » Sat 07 Oct 2017, 00:38

Hur flyttar jag min gamla databas från windows till raspberry pi?

maghan
Administrator
Administrator
Posts: 77
Joined: Sun 15 Jan 2017, 14:40

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by maghan » Sun 08 Oct 2017, 15:29

Just att flytta databas kan vara lite knepigt. Beroende på vilken windows version du kört kan det fungera olika bra.
Men om du vill prova så är det enklaste att använda ett FTP/SSH program för att koppla upp sig mot filsystemet på RPi. Exempelvis Filezilla eller WinSCP funkar bra.

Vi jobbar på att hitta en lösning som ger säkrare kompabilitet mellan systemen, men som sagt just nu kan det vara liten "kinkigt".
Magnus | Switch King

Thure
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Fri 04 Sep 2015, 20:47

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by Thure » Wed 18 Oct 2017, 16:50

Jag försöker flytta min databas till min Pi via filezilla, men jag får följande felmeddelande:

Status: Påbörjar sändning av C:\Users\Stationär\Desktop\switchKing.server.db3
Status: Hämtar kataloglistning för "/bin/switchking/Bin/DB"...
Status: Listing directory /bin/switchking/Bin/DB
Kommando: put "C:\Users\Stationär\Desktop\switchKing.server.db3" "switchKing.server.db3"
Fel: /bin/switchking/Bin/DB/switchKing.server.db3: open for write: permission denied
Fel: Filöverföringen misslyckades

Finns det något man kan göra för att komma runt detta? Verkar som att Pi inte vill ta emot filen. Databasen kommer från en Windows-server.

Är helt grön på sånt här så tar tacksamt emot all hjälp jag kan få :)

Mvh Martin

EDIT: Fick över filen när jag valde att lägga den i "home"-mappen. Nu lyckas jag däremot inte flytta den till DB i switchking-mappen.

CrossFireX
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Wed 08 Nov 2017, 22:18

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by CrossFireX » Wed 08 Nov 2017, 22:22

Thure wrote:
Wed 18 Oct 2017, 16:50
Jag försöker flytta min databas till min Pi via filezilla, men jag får följande felmeddelande:

Status: Påbörjar sändning av C:\Users\Stationär\Desktop\switchKing.server.db3
Status: Hämtar kataloglistning för "/bin/switchking/Bin/DB"...
Status: Listing directory /bin/switchking/Bin/DB
Kommando: put "C:\Users\Stationär\Desktop\switchKing.server.db3" "switchKing.server.db3"
Fel: /bin/switchking/Bin/DB/switchKing.server.db3: open for write: permission denied
Fel: Filöverföringen misslyckades

Finns det något man kan göra för att komma runt detta? Verkar som att Pi inte vill ta emot filen. Databasen kommer från en Windows-server.

Är helt grön på sånt här så tar tacksamt emot all hjälp jag kan få :)

Mvh Martin

EDIT: Fick över filen när jag valde att lägga den i "home"-mappen. Nu lyckas jag däremot inte flytta den till DB i switchking-mappen.

Du har fel rättigheter på mappen. Enklast blir det om du använder WinSCP. Logga in på din raspberry med WinSCP och leta reda på mappen där databasen ligger. Högerklicka på mappen och ge den rättigheterna 0777 och sen dra in databasen i mappen, det borde fungera nu.

Har använt Switchking och raspberry ett tag nu och det fungerar riktigt bra. Databasen från Windows-installationen verkar också kompatibel, jag kopierade min rakt av och har inte haft några problem. Flyter på bra.

who_carres
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Sun 21 Aug 2011, 17:11

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by who_carres » Mon 04 Dec 2017, 20:15

Hejsan jag blir gärna beta testare :)

Jag har en Rpi3 och tellstick dui just nu :)

Ellghe
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Sat 03 Dec 2011, 18:35

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by Ellghe » Mon 04 Dec 2017, 21:04

Jag har upplevt hängningar som löst sig när jag startat om, men har även fått installera om en gång.
Tellstick Duo, Switchking, 10 Nexa EYCR-2300, 1 EYCR-201, 3 Nexa LGDR-3500, 3 Nexa PE3 mottagare, 2 Nexa LCMR-1000, 2 LWMR-230 & 2 Nexa LMDT-810.

r1a
2 stars
2 stars
Posts: 37
Joined: Fri 26 Oct 2012, 15:57

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by r1a » Fri 04 May 2018, 08:28

Ellghe wrote:
Mon 04 Dec 2017, 21:04
Jag har upplevt hängningar som löst sig när jag startat om, men har även fått installera om en gång.
Samma har hänt mig, efter strömavbrott behöver jag installera om switch king. Switch king har även hängt sig ett par gånger men då har omstart löst problemet. Har i övrig funkat otroligt smidigt.

Fredito
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Mon 27 May 2013, 20:14

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by Fredito » Mon 10 Sep 2018, 14:20

Kör senaste serverversionen och har oxå upplevt "hängningar" och ha behövt starta om Raspberry Pi2. En annan bug är att jag inte kan se värderna i diagrammen, det finns ingen kurva där.

Syncronauten
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Sat 16 Dec 2017, 16:08

Re: RaspberryPi BETA testare sökes

Post by Syncronauten » Sat 22 Sep 2018, 19:40

Hej,

Har kört på en pi3 med duo i nästan ett år och allt har fungerat bra gills jag köpte fler temperatur/fukt givare. Nu fungerar det 1 till 2 dagar sen måste jag starta om. När det är omstartat så tar det en bra stund innan man kommer åt servern och under tiden verkar en massa händelser sändas ut som verkar ha legat på kö.
Temperaturgivarna är telldus egna som mäter inne, ute temp samt luftfuktighet.

Hur skall man tänka när det gäller uppdatering av mjukvaran i pi för att hålla den säker? Jag har med jämna mellanrum kört uppdateringar, kan det ha påverkat?

Skulle det hjälpa att skaffa en pi 3b+ för att få lite bättre prestanda.?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests