Stödjer Switchking Android Klient DNS

Supportfrågor för Android och iOS
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
fsamuelsson
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Fri 10 Aug 2012, 14:05

Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by fsamuelsson » Mon 03 Sep 2012, 17:54

Hej !

Har ett problem med switchkings android klient, kör den på en Samsung Glaxy 2 platta. Funkar bra om jag skriver in IP adress till min switchking server, men inte om jag anger ett DNS namn. Är detta "by design" eller en bug ? Vill ju kunna köra switchking både utanför och inne på det lokala nätverket utan att behöva ändra IP hela tiden, hade varit smidigt att ange samma record både i extern och intern DNS och får det att fungera.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by Isaksson » Mon 03 Sep 2012, 18:23

Jag kör min på mitt externa domännamn, det fungerar ju både internt / externt

Kör så på flertal android enheter.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

klintan
3 stars
3 stars
Posts: 74
Joined: Tue 07 Feb 2012, 15:35

Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by klintan » Mon 03 Sep 2012, 18:24

Fungerar aldrig DNS adressen eller är problemet när du är lokalt inne på nätverket?

På iPhone-klienten fungerar min DynDNS host utan problem, men min router sätter stopp för det när jag är på mitt lokala Wifi-nät. Lösningen blev att använda Switchking Live. Då fungerar det både lokalt och externt.

VoodooExtreme
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Fri 03 Feb 2012, 10:36

Sv: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by VoodooExtreme » Mon 03 Sep 2012, 20:15

Fungerar fint här med. Har du öppnat portarna i routern?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

xepT
2 stars
2 stars
Posts: 21
Joined: Wed 23 Feb 2011, 10:26

Re: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by xepT » Wed 05 Sep 2012, 10:16

Vilket IP fyller du i när det fungerar? Ditt externa eller interna ?
Kommer du åt andra tjänsten internt via hosten?
Har du fyllt i din host i routern (troligen via DHCP inställningarna) isf skulle jag tro att det är DNSMasq (alt. DNS Reverse Resolution) som strular för dig. Tjänsten på din dator lyssnar efter anslutningar mot din host, men internet så får du ett felaktigt uppslag.

Om du pingar din host när du sitter uppkopplad via routern, vad får du för svar? Ditt interna ip-nummer eller ditt externa ?

gorper
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Mon 13 Aug 2012, 19:44

Re: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by gorper » Fri 19 Oct 2012, 20:04

Jag kastar mig in med ett önskemål och sen kommer jag att anknyta till problemet.
Skulle inte android klienten kunna ha en inställning för hemma nät och när man är ansluten till det använda intern ip, när man ansluter via 3g så skulle man kunna ange sitt externa eller dns namn varför ?? jo för att vissa routrar tillexempel min inte tillåter att man anropar interna servrar från det egna nätet. Jag har en linksys router som kör dd-wrt firmware och den tillåter inte sånt.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by Isaksson » Fri 19 Oct 2012, 20:08

Du har inte möjlighet att uppgradera version på dd-wrt? Tror de löste den buggen vid version 19969

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

gorper
1 star
1 star
Posts: 5
Joined: Mon 13 Aug 2012, 19:44

Re: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by gorper » Sun 21 Oct 2012, 18:49

Jo det kan jag säkert men när jag plöjde deras forum så verkade inte det som man skulle göra nåt åt det då det hela ansågs säkerhetsvidrigt.
Men visst vore det väl bra om man kunde lägga in ett "hemma nät" i klienten.

albinsson
3 stars
3 stars
Posts: 117
Joined: Sat 17 Dec 2011, 20:28

Sv: Re: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by albinsson » Sun 11 Nov 2012, 08:08

gorper wrote:Jag kastar mig in med ett önskemål och sen kommer jag att anknyta till problemet.
Skulle inte android klienten kunna ha en inställning för hemma nät och när man är ansluten till det använda intern ip, när man ansluter via 3g så skulle man kunna ange sitt externa eller dns namn varför ?? jo för att vissa routrar tillexempel min inte tillåter att man anropar interna servrar från det egna nätet. Jag har en linksys router som kör dd-wrt firmware och den tillåter inte sånt.
Det är en funktion som jag också önskar. Ofta när jag är hemma, så är det trögt att få kontakt med min server via SwitchKing live. Knappar jag däremot in serverns interna ip så går det som en oljad blixt. Lite smått frustrerande

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

albinsson
3 stars
3 stars
Posts: 117
Joined: Sat 17 Dec 2011, 20:28

Re: Sv: Stödjer Switchking Android Klient DNS

Post by albinsson » Thu 28 Feb 2013, 20:22

Nu tänkte jag dela med mig av mina nya erfarenheter kring detta för nu har jag doktorerat färdigt och hittat en lösning som jag är mycket nöjd med.

Jag har som tidigare skrivit att jag har haft problem med responsiviteten på Switchking live. Och efter att ha hoppat på tåget med mobilt bredband i 4G (Tele2) bestämde jag mig för att försöka lösa problemet.
Jag har kommit fram till är att den funktion som routern måste ha för att man ska kunna anropa sin server från det interna nätet men med sin publika adress kallas "NAT loopback".
Till min besvikelse saknar min 4g router Huawei B593 förstås det. Så jag bestämde mig för att köpa en ny router och sätta efter B593an, då typ enligt specen: Gigabit överallt, wifi både över 2,4ghz och 5ghz samt funktionen "NAT loopback". Efter timmar av läsning hittade jag ingen sådan specad router med loopback "out of the box". Man är tvungen att köpa en router där man kan lägga in annan firmware typ tomato eller dd-wrt. Jag var så nära att trycka på köpknappen på en Asus RT-n66u. Men då den dels kostade 1200kr samt att min 4g router inte ens tycks stöda bridge mode (man får istället köra dmz som skickar vidare allt till ett specifikt ip och kan då få besvär med dubbel NAT) så tvekade jag lite till och kom på den optimala lösningen: en sån där VPN anonymitetstjänst. + dynamisk dns

Med en Vpn tjänst på min dator (server) (från tex anonine för 50kr/mån) så tunnlas ju datorn(servern) ut mot nätet och får ett annat ip, vilket klienten för min dynamiska dns som också ligger på servern känner. Dynamiska dnsen uppdateras då och pekar på ip:t som jag får av VPN tjänsten.
Så lite så här går det till: Jag har min dynamiska dnsadress angiven i Switchkingklienten i telefonen. Är jag utanför mitt nät går trafiken typ så här
Telefon---(http://minserver.dyndns.com) --->pekar på mitt anonyma ip i änden på tunneln--->tunnlas via VPN till mitt rätta ip och in i servern.

Och innifrån nätet går trafiken typ så här: telefon--->http://minserver.dyndns.com--->anonymt ip i tunnel änden--->in i tunneln tillbaka till min router och in i servern!

Måste säga att jag är helnöjd, det är väldigt bra respons, känner ingen skillnad mot om jag skulle ha anslutit från mitt LAN direkt till servern.
Jag slapp köpa ny hårdvara.
Samt de positiva egenskaper av VPN: trafiken är krypterad, datatypen okänd för isp vilket gör att det blir svårt för dom att trafikprioritera ner min torrentaktivitet, jag är anonym.

Men som sagt, VPN tunneln finns ju bara från datorn där openVpn klienten är installerad. För mig är det ok eftersom jag har switchking servern på min bruksdator där det kan vara av intresse att vara anonym.

Så, mitt livs längsta inlägg!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests