Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager [LØST]
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 2 stars
Re: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager
Takker, Martin, prøver dette.
Forresten, Jeg bruker versjon 3 beta, og må si denne fungerer bra.
Forresten, Jeg bruker versjon 3 beta, og må si denne fungerer bra.
-
- 2 stars
Jag har samma problem i Linux, är det ditt första tips 'prata med Telldus' som gäller för att leta reda på en bättre driver?Martin wrote:Bifogar den drivrutin som jag testar just nu - hittills med positivt resultat. Den loggar till två filer på C:\ som Telldus kan ha nytta av om data skulle sluta trilla in till Switch King eller andra applikationer.
-
- Administrator
Det kan finnas olika orsaker till att data slutar ramla in efter viss tid - stickan i sig, anslutning mellan sticka och dator eller problem med drivrutiner.
Vi har inte hört om samma problem på Linux tidigare - titta gärna i Telldus Center för att se om data ramlar in till sensorerna där, och inspektera därefter Switch Kings loggfil (sök efter Warning eller Error som kan höra till just datainsamling).
När det gäller Linux så är också känsligheten beroende på vilken distribution samt version av Mono så ett andra steg är att få reda på distribution och version.
Vi har inte hört om samma problem på Linux tidigare - titta gärna i Telldus Center för att se om data ramlar in till sensorerna där, och inspektera därefter Switch Kings loggfil (sök efter Warning eller Error som kan höra till just datainsamling).
När det gäller Linux så är också känsligheten beroende på vilken distribution samt version av Mono så ett andra steg är att få reda på distribution och version.
Martin | Switch King
-
- 2 stars
Hmm, har ont om X på min Linux-burk, kan man se med tdtool om saker trillar in i telldus center? Som det är nu måste jag starta om Switchking och Telldus Center för att få igång det igen men jag har aldrig behövt röra stickan i sig och den slutar aldrig blinka vackert blått.
Hittar inte så mycket tråkigt i loggarna förutom att den säger 'expired' på mina enheter för att de inte fått data på så lång tid. Hittar en massa sånt här dock när Switchking startar:
"
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2012-09-04 19:58:56 -- Did not find any matching FileSystemWatchers for datasource with id 5.
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2012-09-04 19:58:56 -- Request was made to create a FileSystemWatcher for the datasource with id 5, name Temp badrum but the address
file:///C:/MyDataSource/MyFile.txt does not match criterias.
"
Den enheten är en Duo-enhet som hämtar från Classe-tempgivare så den har inte mycket med filer att göra. Kanske mest är debuggrejs dock.
Hittar inte så mycket tråkigt i loggarna förutom att den säger 'expired' på mina enheter för att de inte fått data på så lång tid. Hittar en massa sånt här dock när Switchking startar:
"
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2012-09-04 19:58:56 -- Did not find any matching FileSystemWatchers for datasource with id 5.
{BusinessAccessDataCollection - FileSystemWatcher} --<Warning> -- 2012-09-04 19:58:56 -- Request was made to create a FileSystemWatcher for the datasource with id 5, name Temp badrum but the address
file:///C:/MyDataSource/MyFile.txt does not match criterias.
"
Den enheten är en Duo-enhet som hämtar från Classe-tempgivare så den har inte mycket med filer att göra. Kanske mest är debuggrejs dock.
-
- Administrator
Om du måste starta om Telldus Center så är det något problem med telldusd som även påverkar Switch King.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Jag har haft de problem som tråden handlade om i början, fick schemalägga omstart av tjänster varje dygn och ändå slutade SK få värden från datakällorna mellan omstarterna. Sedan i söndags kör jag på den drivrutin och DLL som finns i tråden (dvs inte SK v3) och hittills har datakällorna fungerat perfekt utan omstart av tjänster eller server. Vet inte om detta kommer att hålla i sig men det är åtminstone väldigt mycket stabilare än tidigare!
-
- Administrator
p_k wrote:Jag har haft de problem som tråden handlade om i början, fick schemalägga omstart av tjänster varje dygn och ändå slutade SK få värden från datakällorna mellan omstarterna. Sedan i söndags kör jag på den drivrutin och DLL som finns i tråden (dvs inte SK v3) och hittills har datakällorna fungerat perfekt utan omstart av tjänster eller server. Vet inte om detta kommer att hålla i sig men det är åtminstone väldigt mycket stabilare än tidigare!

Jag har kört i två veckor utan omstart med denna drivrutin. Mina ursprungliga problem började i samband med uppgradering till FW5 i kombination med en större antenn. Innan dess hade jag aldrig några problem och slutsatsen är därför att orsaken till mina problem i FW5 eller i inkopplingen av antennen (som i sin tur gjorde att Duon fångar upp mångdubbelt fler händelser).
Mitt "rekord" efter byte av antenn och uppgraderingen till FW5 låg på två dygn, men oftast dog mottagningen efter tre-sex timmar. Nu är det som sagt uppe i två veckor utan några som helst problem.
Problemet verkar slå olika mot olika miljöer och en stark misstanke är att vissa typer av mottagna signaler - från tempgivare(?) - är boven i dramat på något sätt.
Men som sagt - drivrutinen i tråden har löst mina problem och det finns dessutom en senare version som finns ute för test hos användare som har återkopplat till Telldus i de fall där just drivrutinen i tråden inte har räckt till...
Martin | Switch King
-
- 1 star
Låter mycket bra Martin. När min Duo väl kom var det första jag gjorde att lägga in FW5 så jag har aldrig kört med FW4. I vilket fall är det sjukt trevligt om den äntligen börjar fungera stabilt, tempsensorerna kan jag leva utan ibland men inte ljussensorn, allt spricker när den slutar prata med SK 

-
- 3 stars
Sv: Slutter å hente målinger fra kilder etter 2-3 dager
Tyvärr så slutade min Duo att ta emot sensor data igår, trots att jag kör med den nyare drivrutinen ifrån Telldus
Jag har tyvärr inte logg på det då den efter omstart skrev över den gamla filen...
Är det idé att gå tillbaka till fw 4?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Är det idé att gå tillbaka till fw 4?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
-
- 5 stars
har ni som upplever problemet fört någon dialog med varandra angående vilka enheter som ni använder, antal enheter, antal skickade signaler /minut och liknande.
kanske till och med plocka bort de enheter som ej är kritiska bara som ett testa för att se om man kan komma fram till vad det är som orsakar detta.
kanske till och med plocka bort de enheter som ej är kritiska bara som ett testa för att se om man kan komma fram till vad det är som orsakar detta.