Alla stoppade vs. Alla enligt schema

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
bunker
3 stars
3 stars

Alla stoppade vs. Alla enligt schema

Post by bunker » Tue 20 Dec 2011, 07:48

God morgon....

Ok situationen är:
Jag har semester och kl är 7 på morgonen. Och min simulerade soluppgång som jag har på arbetsdagar drar igång. Det är ett 7 fasers uppdimningsschema för sovrumsbelysningen. Urrrk, jag är ju ledig och vill sova längre! Ok, inga stora problem, plockar upp iPhonen och växlar till standard scenariot "alla stoppade" och försöker somna om. 2 minuter senare tänds lampan igen på 30%... WTF? Ok, jag sätter lampan manuellt på Av i Switch King i iPhone. Försöker somna om. 2 minuter senare blir det 40% ljust!

Ok ni fattar nog att mitt humör närmar sig dåligt morgonhumör nu, jag tvingas stå ut med den jäkla väckningen vad jag än provar från iPhonen. Först efter 15 minuter när "soluppgången" nått 100% kan jag stänga av lampan för sjunde gången. Synd att det är liiite svårt att somna om då :(

1. Borde inte scenariot "Alla stoppade" verkligen vara alla enheter stoppade? Om jag ville att enheterna skulle reagera på schemalagda händelser skulle jag växla till scenariot "Alla enligt schema".
2. Finns det något sätt att få manuellt Av på en enhet att faktiskt hindra schemalagda händelser?

tomas
Administrator
Administrator

Re: Alla stoppade vs. Alla enligt schema

Post by tomas » Tue 20 Dec 2011, 19:30

Jobbigt att bli väckt på semestern... :(

När du väljer "Alla stoppade" så ska enheterna frysa i sitt nuvarande tillstånd och händelser enligt schema utförs inte.

Jag gjorde ett test att sätta upp en dimmer som stegvis ökar dimnivå och valde sedan "Alla stoppade". Switch King slutade då att styra denna (och alla andra) enheter så som det är tänkt. Provade även att trigga "Alla stoppade" från iPhone och jag får samma resultat.

Vad jag tror hänt för din del är att valde "Alla stoppade" först och sedan stängde av enheten via iPhone. I det fallet så kommer just den enheten att hoppa ur frysningen och börja styras av schemat igen (går från manuellt fryst läge till semi-automatiskt läge). Om du först stänger av enheten och sedan väljer "Alla stoppade" så kommer enheten att frysas i det läget.

Personligen använder jag ett scenario döpt till Sovmorgon som jag kör igång på kvällen när jag inte vill bli väckt dagen därpå av soluppgången. Scenariot ser till att enheter i sovrummet förblir avstängda.
Tomas | Switch King

bunker
3 stars
3 stars

Re: Alla stoppade vs. Alla enligt schema

Post by bunker » Wed 21 Dec 2011, 00:58

tomas wrote:Jag gjorde ett test att sätta upp en dimmer som stegvis ökar dimnivå och valde sedan "Alla stoppade". Switch King slutade då att styra denna (och alla andra) enheter så som det är tänkt. Provade även att trigga "Alla stoppade" från iPhone och jag får samma resultat.

Vad jag tror hänt för din del är att valde "Alla stoppade" först och sedan stängde av enheten via iPhone. I det fallet så kommer just den enheten att hoppa ur frysningen och börja styras av schemat igen (går från manuellt fryst läge till semi-automatiskt läge). Om du först stänger av enheten och sedan väljer "Alla stoppade" så kommer enheten att frysas i det läget.
Ok, då fattar jag. Jag labbade lite med det nu och förstår hur det fungerar. Problemet var att jag tolkade Alla stoppade som att alla enheter skulle stängas av. Instinktivt verkade det mer rimligt än "frysning" men jag kan inte tala för hur andra tolkar det. All frozen som det verkar heta på engelska (i historik-fliken) är tydligare så för mig hade det varit bättre om det hade stått Alla frysta, även om det är rejält opassande för t.ex. element :roll: :D

Det var i alla fall frustrerade svårt att styra en viss enhet till nåt annat än vad som är schemalagt.
tomas wrote: Personligen använder jag ett scenario döpt till Sovmorgon som jag kör igång på kvällen när jag inte vill bli väckt dagen därpå av soluppgången. Scenariot ser till att enheter i sovrummet förblir avstängda.
Visst, så kan man absolut göra och jag såg det i beskrivningen av simulerad soluppgång. Men i det här fallet handlade det om att lösa uppgiften från iPhone från sängen utan att gå upp och starta datorn och lägga in ett nytt scenario.

Nu ska jag försöka ta sovmorgon igen. :)

Post Reply