Tända lampa med dörrklocka

Supportfrågor för server och klient (Windows, iPhone, Android, Linux).
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Tända lampa med dörrklocka

Post by Wallin » Fri 09 Dec 2011, 20:58

Hej,

Jag har en Telldus Duo och har precis börjat programmera Switchking med den.

Mitt första projekt är att tända en lampa i 5 minuter när någon ringer på dörren. Jag har skaffat en Nexa trådlös dörrklocka och får in signalen som datakälla. Den tänder till och med lampan.... :-) Så långt allt bra. Men hur gör jag för att den ska släcka efter 5 minuter? Går det?

Tack på förhand!

Mvh Håkan

fredrik78
2 stars
2 stars
Posts: 43
Joined: Mon 29 Nov 2010, 17:37

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by fredrik78 » Fri 09 Dec 2011, 21:47

Du får skapa ett scenario som triggas av dörrklockans knapp, och självklart då tänder lampan. Sen får du sätta att scenariot skall återgå till ett annat efter 5 minuter där den lampan är släckt.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Martin » Fri 09 Dec 2011, 22:20

Du kan också göra ett gruppschema som är satt till att vara giltigt ("På") hela dygnet, koppla detta till en regel som säger att "Ringklocka = På" och ange att den ska vara uppfylld som minst 5 minuter.
Gruppschema kommer dock att generera s.k. "felvärden" var 5:e minut. Tänkt användningsområde för felvärde är annars att det ska tjäna som ett ersättningsvärde om en datakälla (typ temperaturgivare, IR-sensor etc) av någon anledning inte kan samlas in. Det kommer dock att fungera med båda alternativen.
Martin | Switch King

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Wallin » Sat 10 Dec 2011, 13:02

Hej,

Tackar för snabb och bra support från er båda. Jag använde delar av båda förslagen med ett Scenario och sen sedan felvärde efter 10 sekunder för att den inte ska tända på nytt hela tiden.

Går det på något sätt att öven styra den av solen, dvs den tänder bara när solen inte är uppe?

Mvh Håkan

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Martin » Sat 10 Dec 2011, 13:16

Ett gruppschema kan du koppla solstyrning till utan problem.
Ett scenario måste du isf däremot koppla mot ytterligare en datakälla och kräva att en regel ska vara uppfylld för att scenariot ska tillåtas starta.

Via REST-gränssnittet finns en funktion som du kan använda för att se om solen är uppe eller nere och använda denna när du skapar en regel till ditt scenario.

Du hittar snarlik info här:
viewtopic.php?f=10&t=255&p=1841
Martin | Switch King

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Wallin » Sat 10 Dec 2011, 13:28

Hej,

Det här är ett fantastiskt forum. Snacka om snabba svar! :D

Jag hittar tyvärr inte hur jag kopplar gruppschemat till Solens upp och nedgång? Jag vet hur jag ska göra på ett vanligt schema men inte på gruppschemat.

Mvh Håkan

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Martin » Sat 10 Dec 2011, 15:48

Sorry, felformulering... Det är inte schemat du kopplar till solstyrningen utan själva enheten.
På enhetens egenskaper anger du att den ska vara styrd av solens upp- och nedgånd. Det gör att enheten kommer att vara avstängd under tiden som solen är uppe oavsett om du har ett bakomliggande schema som säger att enheten ska vara på.

Se punkt 5 här:
http://www.switchking.se/sv/getting-started
Martin | Switch King

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Wallin » Sat 10 Dec 2011, 16:22

Hej,

Tack för ditt svar. Då förstår jag hur du menade. Tycker dock inte att det fungerar på det sättet. Ska testa mer i morgon när solen är uppe igen. När mitt schema "Dörrklocka" aktiveras så tänder lampan oavsett vilken tid det är på dagen. Kanske fungerar annorlunda med ett gruppschema som du föreslog. Ska testa det med.

Mvh Håkan

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Martin » Sat 10 Dec 2011, 16:33

Se till så att du inte använder scenario, utan enbart gruppschema. Kontrollera också att du inte har några händelser som du har satt till "tvingande".
Om din lampa styrs efter solen så ska detta synas tydligt i klienten, där du ska se en indikation på när solen är uppe i enhetens schema.
Martin | Switch King

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: Tända lampa med dörrklocka

Post by Wallin » Sat 10 Dec 2011, 16:50

Tack, då förstår jag varför det inte fungerade idag på dagen.

Anledningen till att jag valde Scenarie isf gruppschema är att jag inte får lampan att släcka när jag kör med Gruppschema. Den tänder som den ska men släcker aldrig.

Mvh Håkan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 8 guests