Nya funktioner - status?

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v0.9)
Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 19:42

Nu har jag hunnit att testa och utvärdera funktionen Felvärde.
Och det är en funktion som jag gillar, jag kommer att dra nytta av den och som jag skrev innan så gör den funktionen att jag ta bort ett gruppschema som jag annars behövde ha för att säkerställa att mina lampor tändes när jag saknar internetåtkomst.

Synpunkter: Jag tycker inte att felvärdet ska styras av Antal decimaler.
Dvs väljer jag att mitt värde jag hämtar med datakällan ska vara med 1 decimal så ska jag kunna välja att sätta 0 som felvärde, som det är nu så justeras det automatiskt till 0,0 (om man nu har valt en decimal för datakällan).

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Nya funktioner - status?

Post by Rhodin » Sun 12 Dec 2010, 22:28

Testat gruppstyrning (alltså att gruppera ett antal enheter) och sedan styra alla samtidigt! - Fungerar utmärkt. BRA funktion!

Labbat fram och tillbaka med olika kombinationer av schema, gruppschema och regler - Fungerar utmärkt!

Testat scenario ihop med regler - kanonbra funktion!

Testat felvärde för datakällor - fungerar - jättebra ihop med regel!

Stabiliteten (testat 0.27) verkar fungera bra!

Snabbhet - verkar snabbare än tidigare 0.8 :-)

/Peter

PS: Jag skall försöka plåga SK lite till innan morgondagen ;-)

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Nya funktioner - status?

Post by tomas » Mon 13 Dec 2010, 21:06

Isaksson wrote:Synpunkter: Jag tycker inte att felvärdet ska styras av Antal decimaler.
Dvs väljer jag att mitt värde jag hämtar med datakällan ska vara med 1 decimal så ska jag kunna välja att sätta 0 som felvärde, som det är nu så justeras det automatiskt till 0,0 (om man nu har valt en decimal för datakällan).
För utvärdering av regler med hjälp av felvärde så kommer "0" och "0,0" att tolkas på samma sätt av Switch King. Om ett numeriskt värde anges så kommer det i nuläget att formateras enligt de val för antal decimaler som gjorts. Vad är anledningen till att du vill att det ska stå just "0"?

Det går också att sätta icke-numeriska värden (t ex "ERROR") som felvärde. Detta kan också utnyttjas för att sätta upp regler "utanför" det normala området för en datakälla (som används av speciella scheman för detta).
Tomas | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Mon 13 Dec 2010, 21:58

tomas wrote:
Isaksson wrote:Synpunkter: Jag tycker inte att felvärdet ska styras av Antal decimaler.
Dvs väljer jag att mitt värde jag hämtar med datakällan ska vara med 1 decimal så ska jag kunna välja att sätta 0 som felvärde, som det är nu så justeras det automatiskt till 0,0 (om man nu har valt en decimal för datakällan).
För utvärdering av regler med hjälp av felvärde så kommer "0" och "0,0" att tolkas på samma sätt av Switch King. Om ett numeriskt värde anges så kommer det i nuläget att formateras enligt de val för antal decimaler som gjorts. Vad är anledningen till att du vill att det ska stå just "0"?

Det går också att sätta icke-numeriska värden (t ex "ERROR") som felvärde. Detta kan också utnyttjas för att sätta upp regler "utanför" det normala området för en datakälla (som används av speciella scheman för detta).
Anledningen till att jag vill att det enbart ska stå 0 är egentligen av samma anledning att man i det fältet kan sätta icke-numeriska värden, dvs sätter jag ERROR så går det ju självklart inte att sätta några decimaler på det värdet så då tycker jag att man inte heller ska sätta decimaler bara för att just ett numeriskt-värde kan ha decimaler.

Sätter jag ERROR vill jag att det ska stå ERROR sätter jag 0 vill jag att det ska stå 0.
Men detta är ingen stor grej alltså för min del så kan jag mycket väl leva med att det är som det är men det var bara en tanke som slog mig när jag testade funktionen.

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Nya funktioner - status?

Post by tomas » Mon 13 Dec 2010, 22:16

Det är en viss skillnad dock som gör att jag ändå behåller decimalerna för att "signalera" att det är ett numeriskt värde. För regler kan du använda "större än" och "mindre än" för numeriska värden, men det funkar inte med icke-numeriska. För icke-numeriska värden kan bara "lika med" användas.
Tomas | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nya funktioner - status?

Post by Isaksson » Mon 13 Dec 2010, 22:19

tomas wrote:Det är en viss skillnad dock som gör att jag ändå behåller decimalerna för att "signalera" att det är ett numeriskt värde. För regler kan du använda "större än" och "mindre än" för numeriska värden, men det funkar inte med icke-numeriska. För icke-numeriska värden kan bara "lika med" användas.
Okej, det köper jag.

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Nya funktioner - status?

Post by redina » Wed 15 Dec 2010, 12:16

Har labbat nu lite med xml-datasource. Och där kan man ange att tiden ska hämts ifrån xml-filen. Detta får jag inte att fungera.

Fil: http://www.yr.no/sted/Sverige/Uppsala/S ... recast.xml

Använder jag denna xpath: /weatherdata/meta/lastupdate/text()
result: 2010-12-15T09:45:00

Använder jag denna xpath: concat(substring(/weatherdata/meta/lastupdate/text(),1,10),' ',substring(/weatherdata/meta/lastupdate/text(),12,10)
result: 2010-12-15 09:45:00

Funkar inte. Hela hämtningen verkar inte fungera då, ingen feltext, som beskriver vad det kan vara.

Vad ska det vara på för format för att det ska fungera?


En annan sak om datakällor är att jag hade två från 0.8, och om jag går in på dessa och trycker på ok, så står det "failure value can not be empty", inte vilket felvärde som är fel.
Men jag lyckades lura ut vad det var och det är ett nytt värde.
Efter lite tänkande ser jag att det är nog inte ett generell feltext utan failure value = Felvärde.
Detta värde ska nog sättas till 0 för alla gamla datorkällor.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Nya funktioner - status?

Post by Martin » Wed 15 Dec 2010, 13:31

redina wrote:Använder jag denna xpath: /weatherdata/meta/lastupdate/text()
result: 2010-12-15T09:45:00

Använder jag denna xpath: concat(substring(/weatherdata/meta/lastupdate/text(),1,10),' ',substring(/weatherdata/meta/lastupdate/text(),12,10)
result: 2010-12-15 09:45:00

Funkar inte. Hela hämtningen verkar inte fungera då, ingen feltext, som beskriver vad det kan vara.
Har du ingen feltext i loggen som indikerar detta? Loggen är det första stället som Switch King skriver till.

När jag kör

Code: Select all

/weatherdata/meta/lastupdate/text()
som uttryck så fungerar det för mig.

Däremot...

Code: Select all

concat(substring(/weatherdata/meta/lastupdate/text(),1,10),' ',substring(/weatherdata/meta/lastupdate/text(),12,10)
...fungerar inte. Dels så saknas det en högerparentes, men ännu viktigare är att resultatet av detta uttryck blir en sträng och metoden accepterar bara ett XPath-uttryck som kan användas för att söka i ett Xml-träd med.
Detta format är därför inte möjligt att använda.

Är det någon speciell anledning till att du vill ha fram just datumet på ett visst format? Switch King tolkar datumet och lägger in det som en tidsstämpel för värdet som hämtats.
redina wrote:En annan sak om datakällor är att jag hade två från 0.8, och om jag går in på dessa och trycker på ok, så står det "failure value can not be empty", inte vilket felvärde som är fel.
Men jag lyckades lura ut vad det var och det är ett nytt värde.
Efter lite tänkande ser jag att det är nog inte ett generell feltext utan failure value = Felvärde.
Detta värde ska nog sättas till 0 för alla gamla datorkällor.
Precis. "Failure value" (felvärde på svenska) måste sättas. Dock känns det inte helt bra att sätta detta automatiskt då man kan råka ut för att systemet sätter ett värde som man egentligen inte har önskat. "0" är ju ofta önskvärt men om man har ickenumeriska datakällor så är det värre.
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Nya funktioner - status?

Post by redina » Thu 16 Dec 2010, 12:54

redina wrote:Har labbat nu lite med xml-datasource. Och där kan man ange att tiden ska hämts ifrån xml-filen. Detta får jag inte att fungera.

Använder jag denna xpath: /weatherdata/meta/lastupdate/text()
result: 2010-12-15T09:45:00
Nu funkar denna (funkade innan också var jag som inte fattade hur det funkade).

Jag trodde att det inte fungerade eftersom det var en error ikon (eller varning kommer inte ihåg). Problemet var att jag trodde att förfallotiden var beroende på tiden som hämtas inte när den senaste lyckade hämtningen var. Och eftersom jag hade default på 30 minuter och den ändras var 6 timme eller något sådant så blev det fel.

Har jag fattat det rätt felvärdet används om tiden har gått ut och inte det senaste värdet som hämtas?

Jag gjorde en test-datakälla. Som var en text-fil som har en 1 eller 0 och som ändras sällan, tänkte ha en regel på den.
Hämtning: Hämtning när fil ändras
Datum: Tid när fil ändras.

Om filen ändras väldigt sällan säg en gång i veckan så fattar jag inte hur jag ska få ett giltigt värde. I sådana här fall skulle man vilja kryssa i att inte använda utvärdering om värdet är gammalt eller ej. Eller att ha en oändlig förfallotid.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Nya funktioner - status?

Post by Martin » Thu 16 Dec 2010, 13:20

redina wrote:Har jag fattat det rätt felvärdet används om tiden har gått ut och inte det senaste värdet som hämtas?
Om värde inte hämtats alternativt om värdet faller utanför tillåten range (utanför min-/max-värde)
redina wrote:Om filen ändras väldigt sällan säg en gång i veckan så fattar jag inte hur jag ska få ett giltigt värde. I sådana här fall skulle man vilja kryssa i att inte använda utvärdering om värdet är gammalt eller ej. Eller att ha en oändlig förfallotid.
Du kan använda "Tid för när värde hämtades från fil av Switch King" som tidsstämpel för istället för att hämta tiden från filen. Då får du alltid den senaste tidsstämpeln. Dock blir detta inte bra i kombination med att hämta data när fil ändras.
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests