Oväntad tändning av lampor
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- 1 star
Oväntad tändning av lampor
Kör Tellstick duo och senaste versionerna av SK ibland så tänds lampor (alltid samma två) som inte styrs av schemat det händer inte alla dagar utan rätt sporadiskt. felet kan ju ligga i duon så jag har mailat dem med. får ingen händelse historik på att dessa lanbor blivit tända.
-
- Administrator
Re: Oväntad tändning av lampor
Om informationen inte plockas upp av Duon, och du inte har någon information i historiken så skulle det rent teoretiskt kunna vara "någon annan" i närheten som har samma kod, men att Duon sitter för långt bort för att kunna snappa upp signalen.
Switch King loggar alla sina sändningar i serverns loggfil. Om du har en exakt tidpunkt när dessa enheter tänds så skulle jag rekommendera att titta i loggen (eller bifoga den i ett inlägg/mail/pm och hänvisa till rätt tidpunkt) för att se om det finns med där.
Om inget finns i loggen så kommer signalen från annat ställe.
Ett alternativ skulle kunna vara att enheten har två koder sparade, och att signalen därför kommer från en "oväntad enhet". Ett tips, om det inte syns något i loggen, är att helt enkelt tömma minnet på mottagarna och lära upp dem på nytt med ny kod.
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -loggfiler
Switch King loggar alla sina sändningar i serverns loggfil. Om du har en exakt tidpunkt när dessa enheter tänds så skulle jag rekommendera att titta i loggen (eller bifoga den i ett inlägg/mail/pm och hänvisa till rätt tidpunkt) för att se om det finns med där.
Om inget finns i loggen så kommer signalen från annat ställe.
Ett alternativ skulle kunna vara att enheten har två koder sparade, och att signalen därför kommer från en "oväntad enhet". Ett tips, om det inte syns något i loggen, är att helt enkelt tömma minnet på mottagarna och lära upp dem på nytt med ny kod.
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... -loggfiler
Martin | Switch King
-
- 1 star
Den ena (igår var det två nya
) är codeswitch så det kan inte bero på gammalt i motagaren och de tänds precis när de andra tänds, ska kolla med grannen men vi bor i hus så de borde inte komma så långt om de ens har.

-
- 4 stars
Låter som om du har Interferens mellan olika mottagare. Vad har du för sort av mottagare och använder du fjärrkontroll?Rantax wrote:Den ena (igår var det två nya) är codeswitch så det kan inte bero på gammalt i motagaren och de tänds precis när de andra tänds, ska kolla med grannen men vi bor i hus så de borde inte komma så långt om de ens har.
Ibland kan det "teoretiskt" vara lite dålig timing på Nexa signalen från Tellstick/DUO. vad är det för sorts enheter du tänder från SK när dina "passiva" mottagare även tänder?
Du kan ju prova att toggla On/Off på dina SK enheter som även "tjuvtänder" andra och då se om du kan upprepa felet. Om så så byt koder så slipper du inteferens.
En ny självlärande Nexa kod kan inte tända dom gamla med hus+enhetskod. Men en gammal fjärr/SK signal kan tända Nexa SL (Självlärande) om man lärt upp dom med detta.
Jag skulle radera alla och börja om med rent minne i alla mina Nexa SL. Men det beror ju lite på hur det exakt yttrar sig hos dig.
-
- 3 stars
Jag har haft samma problem.Rantax wrote:Kör Tellstick duo och senaste versionerna av SK ibland så tänds lampor (alltid samma två) som inte styrs av schemat det händer inte alla dagar utan rätt sporadiskt.
Jag har en gammal dimmer (ej självlärande) i vardagsrummet som heter C1.
På övervåningen har jag en självlärande mottagare på toan som styrs trådlöst av brytaren där inne med en kod + att den styrs av fjärrens C2.
Toalyset har jag lyckats tända flera gånger med vardgsrummets C1. Jag vet inte varför, men det händer bara ibland.
Nu har jag tagit bort den koden ur den mottagaren.

-
- Administrator
När man får in information från Duon till Switch King så får man ju ibland ett antal olika koder från en enda fjärrkontroll.
Ingen aning om detta beror på "skräp-information" från Duon eller om det är så att signalerna från dessa ligger "nära" varandra, men om det är så så skulle det ju mycket väl kunna vara liknande läge även på andra hållet...
Ingen aning om detta beror på "skräp-information" från Duon eller om det är så att signalerna från dessa ligger "nära" varandra, men om det är så så skulle det ju mycket väl kunna vara liknande läge även på andra hållet...
Martin | Switch King
-
- 4 stars
Kan mycket väl vara att "skräpet" från DUO:n kommer från Nexa fjärren. Men tror starkt att felet är i DUO:n. Jag håller på med signalmätning (via digitalt ocilloscope) på Nexa gammal och självlärande fjärrkontroller och har inte sett något som liknar "skräpet" däremot har jag sett att dom driver lite i pulstiderna och har klart olika längder på pulserna mellan olika sändare ca 10-15%. Så beroende på hur bra algoritmen i Nexa mottagarna är så kan dom tolka signalen fel. det är ju endast en bit skillnad mellan C1 och C2.Martin wrote:När man får in information från Duon till Switch King så får man ju ibland ett antal olika koder från en enda fjärrkontroll.
Lite kuriosa enhetskod "1" i SK/Telldus är faktiskt 0 i signaldata ger 1=0, 2=1, 3=2, 4=3 osv det är 4 bitar 0-15 (0x0-0xF) i båda modellerna.
så xxxx 0000b = C1 och xxxx 0001b = C2
EDIT: har själv fått samma problem som Fridde en gång i tiden därför har mina gamla Nexa enheter åkt i Kina lådan!
-
- 3 stars
Glömde att skriva att jag hade problemet även innan duon...