Gruppering Light

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v0.9)
Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Gruppering Light

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 11:32

Martin wrote:Vad är orsaken till att du eventuell vill köra två adaptrar?
Jag har i källaren en Belkin USB - Ethernet (måste ha för att få in USB-Enheter till min server)
Så ska jag ha 1-wire så måste den sitta i den enheten.

Köper jag en adapter usb - 1-wire och sätter i den enheten i källaren så måste jag dra upp en kabel som jag kör 1-wire i upp till vinden.
Men om jag köper en Belkin USB - Ethernet och sätter på vinden och yttligare en 1-Wire adapter så kommer servern kunna ta hand om den enheten på vinden via Ethernet och då behöver jag ej någon 1-wire kabel mellan Vinden och Källaren utan klarar mig med ethernet.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Gruppering Light

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 12:29

Isaksson wrote:Nu ska vi se här.
Har återskapat ett av mina problem.

I vanliga fall så har jag en regel som kollar om Alla - Fönsterlampor är i läge On (dvs en 2:a) jag ändrade den till en 1:a nu för att fejka att Gruppering light ska vara igång.

Datorrum - Fönsterlampa 1
Enhetens schema -
Gruppering Light - On 00:01 Regel som kollar om enheten Alla - Fönsterlampor är On / Off
Morgon Julbelysning - On 07:15 Off 10:30
Tända morgon dåligt väder On 08:30 Off 10:31 Regel som kollar väderprognos

Nu är gruppschemat Gruppering Light aktivt dvs 00:01 On
Men lampan lyser inte.
Tar jag bort gruppschemat Morgon Julbelysning så tända lampan.
Tar jag bort gruppschemat Tända morgon dåligt väder så blir det ingen skillnad.
Hmm.. Tyckte att jag provade detta igåroch inte upplevde några problem men något måste jag uppenbarligen ha missat.
Kan du maila mig din senaste dB, bara för säkerhets skull...?
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Gruppering Light

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 13:23

Martin wrote: Hmm.. Tyckte att jag provade detta igåroch inte upplevde några problem men något måste jag uppenbarligen ha missat.
Kan du maila mig din senaste dB, bara för säkerhets skull...?
DB på väg till infomailen.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Gruppering Light

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 13:33

Isaksson wrote:Datorrum - Fönsterlampa 1
Enhetens schema -
Gruppering Light - On 00:01 Regel som kollar om enheten Alla - Fönsterlampor är On / Off
Morgon Julbelysning - On 07:15 Off 10:30
Tända morgon dåligt väder On 08:30 Off 10:31 Regel som kollar väderprognos
Jag kan inte återskapa detta, vilket är lite halvjobbigt :banghead:

Jag har satt upp en miljö liknande din - en enhet, tre gruppscheman (inget enhetsschema) där två av gruppschemana är styrda av regler. Eftersom klockan har passerat 10:30 så satte jag det till 14:00:
  • Gruppering Light - On 00:01 (Regel som kollar om datakälla < 0 (för labb))
  • Morgon Julbelysning - On 07:15 Off 14:00
  • Tända morgon dåligt väder On 08:30 Off 14:00 (även kollat 14:01) (Regel som kollar temperatur i mitt fall)

Om regeln för "Gruppering Light" är uppfylld så är lampan alltid tänd.
Lampan är också alltid tänd mellan 08:30 och 14:00 oavsett om regeln är uppfylld eller ej.

Det jag funderar på, eller kom på nu precis, är att "Tända morgon dåligt väder" egentligen inte behöver finnas eftersom julbelysningen gör att det alltid kommer att vara tänt från 07:15 till 10:30 (eller 14:00 i mitt fall).

Edit: Skrev detta innan du hade skickat din db :)
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Gruppering Light

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 13:45

Martin wrote:
Isaksson wrote:Datorrum - Fönsterlampa 1
Enhetens schema -
Gruppering Light - On 00:01 Regel som kollar om enheten Alla - Fönsterlampor är On / Off
Morgon Julbelysning - On 07:15 Off 10:30
Tända morgon dåligt väder On 08:30 Off 10:31 Regel som kollar väderprognos
Jag kan inte återskapa detta, vilket är lite halvjobbigt :banghead:

Jag har satt upp en miljö liknande din - en enhet, tre gruppscheman (inget enhetsschema) där två av gruppschemana är styrda av regler. Eftersom klockan har passerat 10:30 så satte jag det till 14:00:
  • Gruppering Light - On 00:01 (Regel som kollar om datakälla < 0 (för labb))
  • Morgon Julbelysning - On 07:15 Off 14:00
  • Tända morgon dåligt väder On 08:30 Off 14:00 (även kollat 14:01) (Regel som kollar temperatur i mitt fall)

Om regeln för "Gruppering Light" är uppfylld så är lampan alltid tänd.
Lampan är också alltid tänd mellan 08:30 och 14:00 oavsett om regeln är uppfylld eller ej.

Det jag funderar på, eller kom på nu precis, är att "Tända morgon dåligt väder" egentligen inte behöver finnas eftersom julbelysningen gör att det alltid kommer att vara tänt från 07:15 till 10:30 (eller 14:00 i mitt fall).

Edit: Skrev detta innan du hade skickat din db :)
Tända morgon dåligt väder är som du säger onödig just nu, använde den innan julbelysningen kom fram och kommer att använda igen när julbelysningen ska bort.

Men som sagt så påverkar inte det gruppschemat något i detta fall.

Men om du ändrar tillbaks Morgon Julbelysning till 10:30 så att Switch king har skickat en Off 10:30 kan du fortfarande få lampan att lysa med hjälp av Gruppering light?

För i så fall så har jag kanske snurrat till något i min setup nu när jag försöker att framkalla detta.

Edit: Kan tillägga att jag har en enhet som bara har Gruppering Light som schema och den lyser nu (dvs fungerar som det ska)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Gruppering Light

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 13:51

Jag kan återskapa ditt problem mha din db iaf, så det är ju bra :wave:

En delvis annan sak... Nu behöver du väl inte egentligen "Gruppering Light"?
Jag såg att du inte lagt in enheterna i grupper, men om du gör det så skulle du väl inte behöva denna?

(även om det fortfarande är ett fel i själva uppförandet...)
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Gruppering Light

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 13:58

Martin wrote:Jag kan återskapa ditt problem mha din db iaf, så det är ju bra :wave:

En delvis annan sak... Nu behöver du väl inte egentligen "Gruppering Light"?
Jag såg att du inte lagt in enheterna i grupper, men om du gör det så skulle du väl inte behöva denna?

(även om det fortfarande är ett fel i själva uppförandet...)
Vad bra att du kan återskapa problemet ;)

Det har du helt rätt i, jag ska sätta mig ner och testa den nya funktionen att lägga enheter i grupper.
Men Gruppering Light kan vara bra att ha i bagaget och plocka fram om man vill att flera enheter ska
tändas som kommer att ligga i olika grupper baserat på att en viss enhet är aktiv.

Jag har inte hunnit med att sätta mig in på grupperingen till 100% men vad jag förstår så kan inte samma enhet
vara med i flera grupper va?


Kan du se varför du inte fick till felet i din setup?
Har jag något annat i min db som ställer till det?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Gruppering Light

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 14:02

Isaksson wrote:Kan du se varför du inte fick till felet i din setup?
Har jag något annat i min db som ställer till det?
Förstoringsglaset är framplockat men har inte hittat det ännu.
Du har inget annat som spökar vad jag kan se. Jag har sopat bort alla enheter utom en enda och det blir fortfarande så...
Isaksson wrote:Jag har inte hunnit med att sätta mig in på grupperingen till 100% men vad jag förstår så kan inte samma enhet vara med i flera grupper va?
Stämmer.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Gruppering Light

Post by Martin » Sun 12 Dec 2010, 14:33

Tycker att det verkar som om jag fått till detta nu...

Först - en mindre roman med orsaken:
En buggfix (tror den fanns även i 0.8.1 men jag kan ha fel) för kombinationen av schema och gruppschema där gruppschemat var knutet till regler, där enheten skulle styras av solens upp- och nedgång och där ett av schemana hade en dimmernivå satt stökade till detta scenario. (...det är en del att hålla reda på...)
SwitchKing Server Setup 0.9.0.29.zip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Martin | Switch King

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Gruppering Light

Post by Isaksson » Sun 12 Dec 2010, 14:41

Martin wrote:Tycker att det verkar som om jag fått till detta nu...

Först - en mindre roman med orsaken:
En buggfix (tror den fanns även i 0.8.1 men jag kan ha fel) för kombinationen av schema och gruppschema där gruppschemat var knutet till regler, där enheten skulle styras av solens upp- och nedgång och där ett av schemana hade en dimmernivå satt stökade till detta scenario. (...det är en del att hålla reda på...)
SwitchKing Server Setup 0.9.0.29.zip
Jag testar detta så får vi se hur det ser ut.

Tack.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests