Fundering kring regler

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v0.9)
Locked
Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Fundering kring regler

Post by Rhodin » Sat 11 Dec 2010, 01:10

Hej!

Jag funderar lite om det blivit någon skillnad på 0.9 och tidigare versioner gällande att kunna kombinera en enhets schema samtidigt som den är kopplad till ett gruppschema (med ev regel)

Dvs: Jag har ett antal enheter som nyttjar ett gruppschema men vill samtidigt addera vissa unika scheman / enhet

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Fundering kring regler

Post by Martin » Sat 11 Dec 2010, 14:59

Det har gjorts förändringar för att komma till rätta med några buggar i schemaberäkningarna.
Jag har märkt viss skillnad så som min setup ser ut men bara till det som är förväntat - iaf av mig ;)

Det är ju möjligt att försöken till buggfix har fått någon form av bieffekt...
Är det något speciellt du tänker på som inte är som du tänker dig?
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Fundering kring regler

Post by Rhodin » Sat 11 Dec 2010, 15:03

Jag tänkte bara att i tidigare version så kunde man lägga till händelser på själva enheten samtidigt som den tillhörde en grupp. Men reslutatet blev inte "som förväntat" . Finns det stöd för detta nu?

MVH Peter

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Fundering kring regler

Post by Martin » Sat 11 Dec 2010, 16:03

Det finns en viss förändring gjord på detta. Är inte 100 på att det är det du menar.
Det finns dock en kvarstående bugg som fortfarande finns vår bugglista men med låg prio som beskrivs så här:

Felbeskrivning:
Två gruppscheman som båda är styrda av regler och där det ena har ett Off exakt samma tid som det andra har On orskar att en av reglerna sätts ur spel.
För att återskapa:
Skapa ett schema som tänder 23:00 och släcker 06:00 kopplat till en regel. Skapa ett annat som tänder 06:00 och släcker 22:00 kopplat till en annan regel. Händelsen 06:00 kastas bort och regeln som är satt från 23:00 gäller alltid.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Fundering kring regler

Post by Martin » Sat 11 Dec 2010, 16:12

Martin wrote:Jag har märkt viss skillnad så som min setup ser ut men bara till det som är förväntat - iaf av mig ;)
Det jag menade här var en effekt jag märkte när jag plockade upp julstjärnorna ur kartongerna...

Julbelysningen skulle alltid vara på 40% men när någon rör sig så ska de dimmas upp till 70% mellan 06:00 och 22:00.

Det fanns alltså en händelse som låg typ 02:00 med "dim 40%". Detta låg på enheten. Sedan hade jag ett gruppschema som var kopplat till en regel som gällde mellan 06:00 och 22:00 där regeln var att det skulle detekteras rörelse för att det skulle dimmas upp till 70%.

I 0.8 så funkade detta bara om det ena schemat hade dimmernivå men inte det andra. I 0.9 så funkar det om båda scheman har (olika) dimmernivåer...
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests