Konfiguration av självlärande GAO

Kommentarer, hjälp och tips angående Linux-versionen av Switch King (v0.9).
Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Sun 28 Nov 2010, 19:48

Jag har en självlärande GAO av/på enhet för att slå på bilens motorvärmare.

I /etc/tellstick.conf hade jag:

Code: Select all

device {
  id = 3
  name = "Motorvärmare, Garage"
  protocol = "everflourish"
  model = "selflearning"
  parameters {
    house = "100"
    unit = "1"
  }
}
När jag startar upp server 0.9.0.17 och klient 0.9.0.9 hittar SwitchKing enheten som en självlärande NEXA. Då fungerar den inte alls. Inte konstigt att programmet inte vet vilken enhet det är eftersom det bara står protokollnamn i konfigurationsfilen. Ändrade enheten i klienten till att vara en självlärande GAO istället (Modell: GAO | Självlärande, På/Av). Nu fungerar det att slå av och på enheten så länge klient och servern är igång.

Problemet kommer när man stänger ner server och klient. Nästa gång jag startar upp får jag direkt upp en felmeddelanderuta i Windows:

Code: Select all

Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model arctech and selflearning-switch:gao is not supported.

StackTrace for Level 1:

Server stack trace: 
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
   at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]: 
   at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
   at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
   at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SynchronizeDeviceNameDeviceCodeAndDeviceTypeWithRegistry()
   at SwitchKing.Client.GUI.Server.ReloadDeviceList()
   at SwitchKing.Client.GUI.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)
I /etc/tellstick.conf står nu:

Code: Select all

device {
  id = 3
  name = "Motorvärmare, Garage"
  controller = 0
  protocol = "everflourish"
  model = "selflearning-switch:gao"
  parameters {
    # devices = ""
    house = "100"
    unit = "1"
    # code = ""
    # system = ""
    # units = ""
    # fade = ""
  }
}
Last edited by Zenox on Fri 17 Dec 2010, 17:07, edited 1 time in total.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Sun 28 Nov 2010, 20:28

Dessvärre verkar detta vara en bugg i Telldus API:er. När jag frågar efter vilket protokoll enhet 3 använder (eller i mitt fall - 2) så får jag Archtech - inte Everflourish...

Har du senaste versionen av drivrutinerna? Jag är nästan 100 på att jag har det, men jag får ändå samma fel...

Edit: Har anmält det till Telldus.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Sun 28 Nov 2010, 20:46

Jämförde lite i olika versioner av Telldus Center som jag har (i Windows-miljö). I 2.102 som är den version jag kör på en burk för att bygga mot Tellstick Duo (2.103 är den senaste men den kör jag inte) så får jag arctech som protokoll, men i den senaste Windows-drivrutinen som är släppt skarpt får jag everflourish. Det verkar alltså vara ett skakigt protokoll från Telldus sida...
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Sun 28 Nov 2010, 21:48

Ouch, skapligt drygt. Inte konstigt det blir fel i så fall. Lär väl inte gå att komma runt på något vis heller utan att göra världens grej av det (parsa konfigurationsfil själv eller nått sånt) antar jag?

Så här kan man kolla vilken version av telldus man har installerat. Jag kör Debian Stable men samma i Ubuntu (fast man brukar använda "sudo" innan kommandot då med).

Code: Select all

server:~# apt-cache show telldus-core
Package: telldus-core
Version: 2.0.3-1
Architecture: amd64
Maintainer: Micke Prag <micke.prag@telldus.se>
Installed-Size: 116
Depends: libc6 (>= 2.4), libstdc++6 (>= 4.1.1), libtelldus-core2
Filename: pool/stable/telldus-core_2.0.3-1_amd64.deb
Size: 15446
MD5sum: ec16c702c06038ddb2b54eec10ff1c03
Section: libs
Priority: extra
Homepage: http://www.telldus.se
Description: Utilities and driver to control wireless receivers through a TellStick
 TellStick from Telldus Technologies is a USB-interface to various remote
 controlled RF receivers on 433,92 MHz.
 .
 This package contains the command line interface utilities for controling
 the devices.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Sun 28 Nov 2010, 21:54

Det går väl att göra någon form av "ful-override" eftersom faktiskt "selflearning-switch:gao" är unikt för just everflourish, men det känns ju lite avigt.
Får se vad Telldus svarar (det kan ju vara jag som har tänkt fel ang just everflourish också, även om exempelvis nexa fungerar).
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Mon 29 Nov 2010, 10:13

Jo, en sak som kanske kan vara kul att veta är att det fungerar bra med bägge konfigurationer av tellstick.conf (även model = "selflearning-switch:gao") om man kör kommandot "tdtool --on 3". Verkar som en bugg letat in sig enbart i själva libbet men att de i så fall kör på något annat vis i tdtool. Har aldrig kört rfcmd så vet inte hur eller om den fungerar.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Mon 29 Nov 2010, 10:20

Hmmm
Intressant...

Här är Telldus-tråden om detta:
http://www.telldus.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=1071
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Mon 06 Dec 2010, 10:21

Undrar om dom fått upp ögonen för problemet och kommer fixa en ny Linuxversion av biblioteket? Verkar lugnt med svar i deras forumtråd.
Går det att göra en workaround i SwitchKing just för GAO annars tills 0.9 släppet (förstår om ni inte har det som första-prio om man säger så)?
Vore guld om det fungerade på något vis då det blir himla bökigt när klienten ska koppla upp sig på nytt.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Martin » Mon 06 Dec 2010, 10:41

Ibland tar det ett tag tills respons kommer men när den väl kommer så har Telldus ofta jobbat i det tysta.
Förhoppningsvis så fixar man det. Det finns ju en beta av 2.0.4 av TC ute men jag har inte sett om problemet är fixat i den (eller om den finns för Linux).
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: BUG: Konfiguration av självlärande GAO

Post by Zenox » Mon 06 Dec 2010, 17:43

Härligt. Hoppas dom fixar det snart och gör ett släpp. Verkar bara vara "gamla" versionen fortfarande för Linux. Håller tummarna :D

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests