Hur gör man ägarbyte och skatt rätt
-
- 1 star
Hur gör man ägarbyte och skatt rätt
Jag blev lite osäker när jag skulle sälja min gamla bil för några veckor sen. Det kändes som att det var massa papper att hålla reda på, och jag ville verkligen inte missa något med ägarbytet eller skatten. Läste att man måste fylla i något i registreringsbeviset och sen anmäla det till Transportstyrelsen, men var ändå rädd att göra fel. Hur brukar ni andra göra för att allt ska bli rätt?
-
- 1 star
Re: Hur gör man ägarbyte och skatt rätt
Jag brukar alltid dubbelkolla med Transportstyrelsen så inget blir fel. Sist jag sålde bil privat såg jag till att både köparen och jag skrev under på registreringsbeviset och skickade in det direkt. Och viktigt: spara en kopia på allt! Om du vill ha koll på detaljerna finns Sälja bil privat vad gäller? där de går igenom steg för steg, det hjälpte mig mycket att slippa onödig stress.
-
- 1 star
Re: Hur gör man ägarbyte och skatt rätt
Jag har hört att det är smart att meddela sitt försäkringsbolag direkt efter försäljningen också. En kompis fick faktura på försäkringen flera månader efter att han sålt sin bil eftersom han glömde säga till. Vissa missar smågrejer som kan bli jobbiga i efterhand, så det är värt att kolla upp allt innan man lämnar ifrån sig nycklarna.