Event Ghost

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Brage
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Tue 06 Aug 2013, 15:10

Re: Event Ghost

Post by Brage » Wed 14 Jan 2015, 20:59

Har fått en känsla av att SK kommer jobba betydligt "lättare" om man kör det genom systemlägen istället för scenarion.
Vad jag fattat det som så finns det egentligen ingen bra lösning i dagsläget att styra systemlägen. Har varit inne på REST men ser ingen lösning där. Rätta mig om jag har fel.

Det jag skrev i tidigare inlägg var enkla förklaringar över hur jag vill kunna styra mina olika lägen. Sen om man ska gå djupare i det så är önskan att lägena kommer vara både i larmat och olarmat läge beroende på tid på dygnet. Ett läge för utlöst larm. Ett läge för morgon.
Hur jag ska få in mina olika enheter i EG? Då gör jag väl på samma sätt som med mina andra enheter...?

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Event Ghost

Post by krambriw » Wed 14 Jan 2015, 22:42

Har fått en känsla av att SK kommer jobba betydligt "lättare" om man kör det genom systemlägen istället för scenarion.
Det har jag ingen uppfattning om
Vad jag fattat det som så finns det egentligen ingen bra lösning i dagsläget att styra systemlägen. Har varit inne på REST men ser ingen lösning där. Rätta mig om jag har fel.
Min bedömning är att du har fel. Med EG pluggen finns det möjlighet att sätta systemläge (System Mode) via en action i ett macro soom du då kan styra på vilka händelser som helst
Hur jag ska få in mina olika enheter i EG? Då gör jag väl på samma sätt som med mina andra enheter...?
Antingen via datakällor i SK eller direkt i EG. Det finns en EG plugg för TellStickDuo om du nu inte visste det

Brage
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Tue 06 Aug 2013, 15:10

Re: Event Ghost

Post by Brage » Thu 15 Jan 2015, 11:08

Spännande! :)
Är tacksam för all hjälp och support!

Testade att lägga in pluggen för Tellstick Duo. Gick ju lysande det också. Kör jag händelserna från denna så verkar EG ha koll på vilken status som gäller On/Off.
Det enda problemet som kvarstår nu verkar vara att få EG att KOLLA HELA SEKVENSEN i macrot.

Ex
Macro1 = Händelse 1=On Händelse 2=On --> Åtgärd Systemläge Hemma
Macro2 = Händelse 1=On Händelse 2=Off --> Åtgärd Systemläge VAB/Ledigt
Macro3 = Händelse 1=Off Händelse 2=On --> Åtgärd Systemläge 2 tim förlängning

När jag testar dessa 3 macron så verkar det som det blir någon typ av krock då EG inte tar hänsyn till alla händelserna i respektive macro utan tittar enbart på den sista händelsen.
Detta gör att om jag aktiverar Systemläge Hemma och sedan sätter händelse 2 ON så vet inte EG vad som ska väljas... Systemläge Hemma eller 2 tim förlängning...
Detta skulle kunna lösas med ett script som du nämnde tidigare... Är det något du har lust att hjälpa mig med då jag inte är en stjärna på pythonscript?
Vet inte heller vaför det raslar in massor med fel i logge när detta görs...?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Brage on Thu 15 Jan 2015, 12:14, edited 1 time in total.

Brage
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Tue 06 Aug 2013, 15:10

Re: Event Ghost

Post by Brage » Thu 15 Jan 2015, 12:12

Brage wrote:Vet inte heller vaför det raslar in massor med fel i logge när detta görs...?
Löste detta problem... :)

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Event Ghost

Post by krambriw » Thu 15 Jan 2015, 12:39

Vet inte heller vaför det raslar in massor med fel i logge när detta görs...?
Prövat att köra EG som administratör? Du kan också avbocka ljudsignalen i pluggen, den är ju mest tänkt för avbuggning och om man vill kolla räckvidden för tex en fjärrkontroll

mvh

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Event Ghost

Post by krambriw » Thu 15 Jan 2015, 13:24

Här är ett skript som nog fungerar för det exempel du visat i bilderna ovan. Du behöver bara ha ett enda makro där du lägger detta skript och samtliga dina fyra händelser från knapparna (både 'on' och 'off' eventen.

Jag tror det är ganska självförklarande men lite kort:
- för att behålla statusarna för eventen så länge EG kör så läggs dom in i en minneslista (systemState) som initieras första gången skriptet körs (stänger du ner eller startar om EG nollställs den)
- när de olika eventen trillar in sätts motsvarande flagga i listan
- sedan utvärderas listans mot de olika mönstren för att se om något matchar, då sätts motsvarande systemläge i SK

Om du nu vill blanda in fler variabler i dina villkor, tex statusen för larmsystemet, så är det enkelt att bygga ut skriptet enligt samma struktur. Självklart blir då listan för minnet längre, likaså ökar antalet 'if'-satser i motsvarande grad och du får lägga till ytterligare events till ditt makro

Code: Select all

try:
    dummy
    #print systemState
except NameError:
    dummy = 0
    systemState = [None,None] #definierar listan första gången

#utvärderar eventen och sätter statusflaggor i listan
if eg.event.string.find('14477862;unit:1;group:0;method:turnoff')>0:
    systemState[0] = False
if eg.event.string.find('14477862;unit:1;group:0;method:turnon')>0:
    systemState[0] = True
if eg.event.string.find('14477862;unit:2;group:0;method:turnoff')>0:
    systemState[1] = False
if eg.event.string.find('14477862;unit:2;group:0;method:turnon')>0:
    systemState[1] = True
    
#utvärderar listan och sätter motsvarande systemläge i SK    
if systemState == [True, True]:
    eg.plugins.SwitchkingTellStick.SystemModeSet(u'Hemma', 0)
if systemState == [True, False]:
    eg.plugins.SwitchkingTellStick.SystemModeSet(u'VAB/Ledigt', 0)
if systemState == [False, True]:
    eg.plugins.SwitchkingTellStick.SystemModeSet(u'2 tim förlängning', 0)

Brage
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Tue 06 Aug 2013, 15:10

Re: Event Ghost

Post by Brage » Thu 15 Jan 2015, 14:09

Riktigt hyggligt!!! Det tackar vi för!!!

Tror jag förstår upplägget i scriptet och det verkar ju logiskt. Tyvärr så knasar det lite ändå...
Kan inte aktivera systemläge "Hemma". EG hoppar vidare till "2 tim förlängning"?
Kan ju vara jag som gjort något fel...?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Event Ghost

Post by krambriw » Thu 15 Jan 2015, 14:19

Du måste ta bort (eller åtminstone disabla) dom gamla systemlägesdefinitionerna, dom stör

Brage
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Tue 06 Aug 2013, 15:10

Re: Event Ghost

Post by Brage » Thu 15 Jan 2015, 14:25

FAAN VAD NICE!!!

Ett stort tack för hjälpen!!!

Riktigt hyggligt!

Tack ska du ha!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest