Återkoppling

Kommentarer, hjälp och tips angående Switch Kings iPhone-app (v1.0)
anasazi
3 stars
3 stars
Posts: 72
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Återkoppling

Post by anasazi » Wed 02 Feb 2011, 18:36

Efter en stunds testande tycker jag det verkligen funkar mycket bra.
Nämner här några små detaljer där jag stött på patrull...

- Kommande händelser visas inte alls utan man får bara en tom sida.
- Är kanske inget märkvärdigt men väljer jag en datakälla så ligger lite av en informationsruta under den undre menyraden. Det kanske skulle gå att "swipa" ner sidan...
- Stänger jag av alla enheter under en kategori så ändras ikonerna till avstängd förutom en av dom. I mitt fall så är det kategorin Ovanvåning i bilden nedan...(tror inte den laddar om ikonen direkt efter kommandot men det funkar om man trycker på "reload"-knappen).

Serverversion: 0.9.2.3 (databas: 1.82)
Klientversion: 0.9.1.3

Bifogar även några bilder om det kan vara till hjälp...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Återkoppling

Post by Martin » Wed 02 Feb 2011, 19:03

Klantigt av mig... Jag skulle skrivit hur mycket som var klart... :oops:

Det som är klart är egentligen faktiskt bara just enhetslistan, inställningar etc. Det är en bra bit kvar innan jag är i mål.

Så här skrev jag Peter, som var den första som fick iPhone-appen:
Det enda som är relativt klart är enheterna och styrningen av dessa. Listan med datakällor är i princip klar också, men det som händer när man klickar på en datakälla är inte klart.
Samma sak med "Kommande" som är helt tom, och "Inställningar" som ska justeras lite visuellt och dessutom få svenska på serverinställningarna.
Det finns en del att pyssla med ;)

Det är väl mer själva känslan och så i det här läget och vad som är bra/kan bli bättre på enhetsstyrningen...
Den kommer nog att få en smärre justering när det gäller texterna (typ att "enligt schema och regel" inte behövs och gör att det blir lite plottrigt) samt att knappen "Lär upp" ska få en ikon...
Jag ska lägga in denna info i den klistrade tråden också.
Stänger jag av alla enheter under en kategori så ändras ikonerna till avstängd förutom en av dom. I mitt fall så är det kategorin Ovanvåning i bilden nedan...(tror inte den laddar om ikonen direkt efter kommandot men det funkar om man trycker på "reload"-knappen)
Appen laddar om enheterna efter en viss tid när man skickat ett kommando. På vissa typer av anslutningar, eller om man har många enheter i en grupp, så är nog denna tid för kort, vilket gör att enheterna inte har hunnit slå om i servern.
Detta är konfigurerbart i inställningarna, men jag kanske får fundera på om jag får räkna fram en lämplig tid när man skickar ett kommando till en grupp.

Tack för input!
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Återkoppling

Post by Rhodin » Fri 04 Feb 2011, 16:55

Hittade en skillnad mot iphone web-stödet (kanske inget fel men skillnad)

Om en enhet är "Av - enheten är tillgänglig, men styrs inte" under avanceratfliken i Windows klienten men samtidigt har "visa enheter i andra klienter" så syns den i iphone appen men inte i web varianten. Som sagt kanske helt korrekt men en skillnad :-)

Jag funderar lite på datakällor. Det kanske skulle vara bra om värdet har samma storlek som själva namnet på källan? Det kan upplevas lite litet.

Jag såg att scenarionamnet inte klarar åäö (i huvudbilden)

Datakällor klarar inte av text ännu.

Jag har ibland fått ett felmeddelande om appen är startad och iphonen varit "släckt/standby" en längre tid när man sedan startar iphonen igen.

Jag vet att mycket av synpunkterna beror på att app inte är klar och redan känt av er.

Annars är klienten extremt snabb och jag tror det kommer bli helt SUVERÄNT!! Bra jobbat (som vanligt)

//Peter

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Återkoppling

Post by Martin » Fri 04 Feb 2011, 21:12

Rhodin wrote:Om en enhet är "Av - enheten är tillgänglig, men styrs inte" under avanceratfliken i Windows klienten men samtidigt har "visa enheter i andra klienter" så syns den i iphone appen men inte i web varianten. Som sagt kanske helt korrekt men en skillnad :-)
Detta är egentligen fel i servern - en enhet som är disabled ska inte skickas till klienten eftersom den ändå inte kan schemaläggas/styras.
Jag har lagt in en extra koll i iPhone-appen.
Rhodin wrote:Jag funderar lite på datakällor. Det kanske skulle vara bra om värdet har samma storlek som själva namnet på källan? Det kan upplevas lite litet.
I webbklienten var det tvärtom - värdet var större än beskrivningen. Jag tyckte att det funkade ganska bra. Jag kan hålla med om att det är lite litet.
Samma sak om man klickar på en datakälla i listan - men den vyn är inte klar ännu (och jag tror inte ens att du har den i den version du kör, men nu finns den).
Rhodin wrote:Jag har ibland fått ett felmeddelande om appen är startad och iphonen varit "släckt/standby" en längre tid när man sedan startar iphonen igen.
Vad får du för felmeddelande?

I den version som jag har lagt upp nu så ska det finnas bättre kontroll på nätverkstillgänglighet samt att appen ska hantera om appen blir inaktiv (= om man startar annan app eller om telefonen går i viloläge).
Jag behöver nog fixa ytterligare här, men det blir iaf bättre... :)

Jag märkte också ett problem när man har appen startad i ett trådlöst nätverk där man har access och man sedan rör sig till ett annat trådlöst nätverk där man _inte_ har access. Det gav svart skärm på iPad:en. Detta är förhoppningsvis också ordnat med uppdateringen.
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Återkoppling

Post by Rhodin » Fri 04 Feb 2011, 22:40

Martin wrote:
Rhodin wrote:Om en enhet är "Av - enheten är tillgänglig, men styrs inte" under avanceratfliken i Windows klienten men samtidigt har "visa enheter i andra klienter" så syns den i iphone appen men inte i web varianten. Som sagt kanske helt korrekt men en skillnad :-)
Detta är egentligen fel i servern - en enhet som är disabled ska inte skickas till klienten eftersom den ändå inte kan schemaläggas/styras.
Jag har lagt in en extra koll i iPhone-appen.
Jag har samma fel efter uppdateringen. se nedan
Rhodin wrote:Jag funderar lite på datakällor. Det kanske skulle vara bra om värdet har samma storlek som själva namnet på källan? Det kan upplevas lite litet.
I webbklienten var det tvärtom - värdet var större än beskrivningen. Jag tyckte att det funkade ganska bra. Jag kan hålla med om att det är lite litet.
Samma sak om man klickar på en datakälla i listan - men den vyn är inte klar ännu (och jag tror inte ens att du har den i den version du kör, men nu finns den).
Rhodin wrote:Jag har ibland fått ett felmeddelande om appen är startad och iphonen varit "släckt/standby" en längre tid när man sedan startar iphonen igen.
Vad får du för felmeddelande? Skrev upp det på en lapp - typ "error getting response stream (read done 1): Recieve Failure"

I den version som jag har lagt upp nu så ska det finnas bättre kontroll på nätverkstillgänglighet samt att appen ska hantera om appen blir inaktiv (= om man startar annan app eller om telefonen går i viloläge).
Jag behöver nog fixa ytterligare här, men det blir iaf bättre... :)

Jag märkte också ett problem när man har appen startad i ett trådlöst nätverk där man har access och man sedan rör sig till ett annat trådlöst nätverk där man _inte_ har access. Det gav svart skärm på iPad:en. Detta är förhoppningsvis också ordnat med uppdateringen.
Hur vet man vilken version man har? Jag laddade hem download/file.php?id=80 men det verkar vara samma som jag hade?

:-)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Återkoppling

Post by Martin » Fri 04 Feb 2011, 22:46

Finns ingen version inne i klienten nu, tyvärr, men den som ligger uppe nu är garanterat annorlunda mot din.
Du ser det på att du nu har en nu inställningssida och att det händer ngt om du trycker på en datakälla.

Om din app ser likadan ut kan det vara så att du måste ta bort den från iTunes först och sedan dra in den igen.
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Återkoppling

Post by Rhodin » Fri 04 Feb 2011, 23:10

Så nu gick det bra. Jag startade om min iphone mellan borttag och installation.

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Återkoppling

Post by Rhodin » Mon 07 Feb 2011, 15:30

Finns det någon "roadmap" för kommande beta version?

I de enheter som har dim-möjlighet: Kanske man skulle kunna trycka direkt på "gröna ikonen" för att få ett "On" och direkt på "röda ikonen" för ett "Off", dvs ej behöva gå via "dra till max och sen trycka skicka"?
När man trycker specifik "Datakälla" - finns "Next collection" dubbelt...

Saknar annars mest just nu: text i datakällor . Hur skall man annars se när och vilken typ av postlådetrigger (morgontidning, post eller reklam) ??? ;-)

//Peter

PS: Appen kommer att bli kanon!!!

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Återkoppling

Post by Martin » Mon 07 Feb 2011, 15:38

Rhodin wrote:Finns det någon "roadmap" för kommande beta version?
Nej. Ingen roadmap. Jag tar lite i taget och skruvar på saker (både fram och tillbaka) när respons kommer...
Rhodin wrote:I de enheter som har dim-möjlighet: Kanske man skulle kunna trycka direkt på "gröna ikonen" för att få ett "On" och direkt på "röda ikonen" för ett "Off", dvs ej behöva gå via "dra till max och sen trycka skicka"?
Har funderat lite på denna och diskuterat den internt om det är så att man kanske inte behöver "Skicka" utan att det räcker att dra och släppa och därmed slippa knapptrycket...
Kommentarer?
Rhodin wrote:När man trycker specifik "Datakälla" - finns "Next collection" dubbelt...
Medveten om detta... Detta är en form av platshållare för en annan sak som _kanske_ kommer att ligga på platsen istället...
Rhodin wrote:Saknar annars mest just nu: text i datakällor . Hur skall man annars se när och vilken typ av postlådetrigger (morgontidning, post eller reklam) ??? ;-)
Eventuellt kommer det att behövas en ny version av servern för detta för att få till det som jag vill. Funderar på denna...
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Återkoppling

Post by Rhodin » Mon 07 Feb 2011, 15:52

Rhodin wrote:I de enheter som har dim-möjlighet: Kanske man skulle kunna trycka direkt på "gröna ikonen" för att få ett "On" och direkt på "röda ikonen" för ett "Off", dvs ej behöva gå via "dra till max och sen trycka skicka"?
Har funderat lite på denna och diskuterat den internt om det är så att man kanske inte behöver "Skicka" utan att det räcker att dra och släppa och därmed slippa knapptrycket...
Kommentarer? Jag röstar för ditt förslag - dra-släpp-execute!

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests