Lite onödigt felmeddelande

Allmänna frågor och synpunkter.
Post Reply
svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Thu 17 May 2012, 23:46

Jag får upp detta felmeddelande någon eller några gånger i veckan. Det beror säkert på att mitt trådlösa nät är lite skakigt ibland. I alla fall ser det ut som att klienten inte har hanterat felet ordentligt, och det kanske skulle kunna fixas? En dialogruta är ändå lite onödigt. Det vore väl bättre att logga felet någonstans och om det händer ofta så varskor man användaren.

(Klient 2.0.3.4, server 2.0.3.7)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Server 3.2.1.0 (databas 2.5.5) på Win7; klient 3.1.0.0

sweback
2 stars
2 stars

Re: Lite onödigt felmeddelande

Post by sweback » Fri 18 May 2012, 07:56

svartöra wrote:Jag får upp detta felmeddelande någon eller några gånger i veckan. Det beror säkert på att mitt trådlösa nät är lite skakigt ibland. I alla fall ser det ut som att klienten inte har hanterat felet ordentligt, och det kanske skulle kunna fixas? En dialogruta är ändå lite onödigt. Det vore väl bättre att logga felet någonstans och om det händer ofta så varskor man användaren.

(Klient 2.0.3.4, server 2.0.3.7)
Får samma fel själv kan få det flera gånger per dag kan ligga 1-2 st ovanpå varandra som man måste klicka bort.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 18 May 2012, 08:31

De kända tillfällen som skulle kunna orsaka denna typ av felmeddelanden är när Switch King utför "underhåll" av värden som sparats från datakällor alternativt när Switch King försöker minska ner databasens storlek.
Beroende på hur många värden man angett att Switch King ska spara så kan detta ta ett tag.

I kommande version finns stöd för att detaljstyra hur länge värden ska sparas för varje datakälla. Idag har man ofta ett onödigt högt värde på antal värden som ska sparas (totalt) för att täcka in att värden från alla datakällor ska sparas.

http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=381

...om felmeddelandet inte kan härledas till detta så måste vi försöka reda ut orsaken - 1 minut är lång tid - men hittills har vi inte sett något annat tillfälle då detta kan uppstå.
Martin | Switch King

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Fri 18 May 2012, 11:25

Ja, det måste vara det. Jag har skruvat upp antalet lagrade värden till 60000. Servern är en lite äldre laptop. Antar att detta är skräpsamlingen:

Code: Select all

{BusinessAccessDataCollection - ReinitCounter} --<Status> -- 2012-05-16 04:00:11 -- Saving 38549 DataSourceValues with min date of 2012-02-10 05:55:01 and max date of 2012-05-16 04:00:00. Split threshold is 50.
{BusinessAccessDataCollection - ReinitCounter} --<Status> -- 2012-05-16 04:00:11 -- Splitted in 771 chunks.
{BusinessAccessDataCollection - ReinitCounter} --<Status> -- 2012-05-16 04:00:46 -- Reinit complete.
Men i alla fall, det är kanske idé att hantera timeouten och bara logga den i stället för att släppa igenom den till någon standard felhanterare (jag gissar att det är det som händer)? Även om ni fixar så det går att ställa hur mycket som ska sparas finns det nog alltid de som vill samla på sig (för) mycket...

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Fri 18 May 2012, 19:55

Problemet är nog att det kan vara svårt att veta om det verkligen är något fel eller om servern faktiskt är upptagen.
Det bästa vore om städningen kunde bli effektivare...

http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=424
Martin | Switch King

svartöra
3 stars
3 stars

Post by svartöra » Wed 14 Nov 2012, 20:23

Numera får jag meddelandet ett par gånger om dagen. Databasen har vuxit till ca 50 MB.

System.TimeoutException

Level 1) Den begärda kanalen nådde tidsgränsen medan den väntade på ett svar efter 00:01:00. Öka värdet för tidsgränsen som överförs till anropet om att öka SendTimeout-värdet för bindningen. Den tid som tilldelats till den här åtgärden kan ha varit en del av en längre tidsgräns.
Level 2) Http-begäran http://192.168.1.129:8080/SwitchKingFra ... erviceHost har överskridit den angivna tidsgränsen på 00:01:00. Den tid som tilldelats till den här åtgärden kan ha varit en del av en längre tidsgräns.
Level 3) Åtgärdens tidsgräns har överskridits

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
vid System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
vid System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
vid System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
vid System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
vid SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetDataSourceById(Int32 id, Boolean includeLastValueData)
vid SwitchKing.Client.GUI.Server.CheckServerState()

Kjellberg
3 stars
3 stars

Post by Kjellberg » Wed 14 Nov 2012, 20:53

Har samma problem här... Har också en ganska stor databas...
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

Post Reply