Telstick Duo

Allmänna frågor och synpunkter.
skrantz71
3 stars
3 stars
Posts: 77
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Telstick Duo

Post by skrantz71 » Fri 15 Apr 2011, 13:56

Hej,

Idag släpptes nya Telstick Duo...
Har såklart beställt en då jag är intresserad av att ta emot signaler.

men hur kommer denna produkt att fungera med SwitchKing? Finns det planer på att implementera händelser iform av inkommande signlare tex ifrån en Nexa väggbrytare eller Nexa rörelsesensor?

Fungerar det som jag tror kan man ju bygga riktigt smarta lösningar,, till och med larm med fönster brytare..

Har ni redan fått leka med dessa produkter? Hur ser planen ut
Windows 7, 15 Enheter, 16 Datakällor, 1-Wire, Tellstick DUO, Switch King v2.xx, iPhone 4, IIS,
MSN: stefan.krantz@hotmail.com

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Telstick Duo

Post by tomas » Fri 15 Apr 2011, 22:59

Japp, det finns planer för Duo i Switch King. Tanken är just att man ska kunna ta in signaler från t ex fjärrkontroller och rörelsedetektorer för att kunna styra utrustning på olika sätt. Delar av detta kan man redan göra i Switch King, men med Duo blir det enklare.
Tomas | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Telstick Duo

Post by Martin » Fri 15 Apr 2011, 23:29

Både jag och Tomas har haft tillgång till Duo under en längre tid och har även haft möjligheten att fundera på hur den bäst integreras i Switch King, så vi har - som Tomas skriver - en plan (och lösning)... :wave:
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Telstick Duo

Post by Rhodin » Sat 16 Apr 2011, 06:26

kommer ni ha stöd för nya Tellstick Duo och/eller nya Tellstick NET? dvs vilken skall man köpa?

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Telstick Duo

Post by tomas » Sat 16 Apr 2011, 07:43

Vi kommer att fokusera på Tellstick Duo i första hand och vi kan komma att integrera Tellstick Net framöver, men det är mer osäkert.
Tomas | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Telstick Duo

Post by Martin » Sat 16 Apr 2011, 08:56

tomas wrote:Vi kommer att fokusera på Tellstick Duo i första hand och vi kan komma att integrera Tellstick Net framöver, men det är mer osäkert.
Det API som finns idag för Tellstick Net gör att det inte finns möjlighet att lägga till/ta bort/förändra enheter direkt från Switch King. Om detta kommer i framtida releaser för Tellstick Net så är chansen betydligt större att vi implementerar stöd även för Tellstick Net.

Som det är nu så räcker API:erna inte riktigt till (om det inte är något jag har missat).
Martin | Switch King

JKB
2 stars
2 stars
Posts: 25
Joined: Tue 07 Dec 2010, 11:10

Re: Telstick Duo

Post by JKB » Mon 18 Apr 2011, 09:44

Låter riktigt bra detta!

Vore nice om det gick att få in TellstickNet i framtiden så man kan styra sommarstugan direkt från samma klient som huset. Jag kommar absolut skaffa mig en TellstickDuo när den kommer, hoppas bara att Andorid-klienten förfinas lite ;)

johanb2b
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Mon 01 Aug 2011, 15:40

Re: Telstick Duo (Tellstick NET)

Post by johanb2b » Mon 01 Aug 2011, 15:48

Tjena,

Är sugen på att skaffa en telldussticka och köra SK som verkar grymt men jag vill helst inte har en PC stå igång hemma för detta. Telldus släpper snart sin Telldus-NET och då skulle det vara nice om man kunde koppla SK-Live direkt mot en Telldus-NET. Har ni någon ny info om detta? Jag har kanske inte läst på tillräckligt om SK Live det kanske bara är en variant av DynDNS tjänst?
//Johan Andersson

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Telstick Duo

Post by Martin » Mon 01 Aug 2011, 20:10

Hej Johan!
Vår första prioritet är Tellstick Duo. Tellstick Net har hittills visat sig vara begränsande när det gäller att koppla ihop Switch King och just Tellstick Net.
Bl.a. är inte all funktionalitet som finns i vanliga Tellstick och Tellstick Duo åtkomlig i Tellstick Net och möjligheterna till styrning och flexibilitet blir helt enkelt större när man har full kontroll över enheten.

Utöver det så skulle det, för att kunna använda Tellstick Net i kombination med Switch King - eller annan programvara där själva schemaläggningen egentligen körs på en dator utanför ditt eget nät - med största sannolikhet bli en ökad kostnad för er som användare, eftersom vi i så fall måste hålla med en server som kan hantera att köra scheman för alla användare.

Vi har en server redan idag, där Switch King Live rullar, men Live länkar bara ihop exempelvis en iPhone med en installation av Switch King. Att ha flera hundra installationer av Switch King rullandes på samma maskin gissar jag skulle kräva en del (prestanda) för att alla skulle vara fullt nöjda - om man tänder en lampa vill man inte vänta i 5 sekunder på att signalen ska komma fram 8-) ...

Tellstick Net är dock väldigt intressant, och vi kan självklart också se en stor fördel med att användare som inte har så komplexa installationer (med regelstyrda scheman etc) skulle slippa ha en dator (eller en router) igång för att ha systemet rullande. Om åtkomst till Tellstick Net förenklas, och om det blir samma funktionalitet i Net som i vanliga stickan och i Duo, så är det naturligtvis möjligt att vi prioriterar om.

Just nu är det dock Duo som vårt fokus ligger på, och vi ser en hel del spännande möjligheter framöver... :wave:
Martin | Switch King

johanb2b
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Mon 01 Aug 2011, 15:40

Re: Telstick Duo

Post by johanb2b » Mon 01 Aug 2011, 20:51

Okej. Tack för mycket bra svar. Lutar nog åt en DUO då och en liten plugpc eller laptop.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests