Koppla till Larm

Allmänna frågor och synpunkter.
virgin31
1 star
1 star

Re: Koppla till Larm

Post by virgin31 » Tue 04 Jan 2011, 13:48

Grymma svar Martin, en fantastisk tillgång är vad du är! Ledsen för att jag frågar vidare hela tiden...

Tack för svaret kring vad jag behöver i 1-wire väg.

- Kopplar man alltså D2PC 2 IO till larmutgången med lösa trådar, sedan från D2PC 2 IO med lämplig kabel till en RJ45-kontakt som jag kontakterar själv (schema borde väl finnas hos m.nu?) och slutligen in i USB-adaptern som sätts i burken?

- Nu kommer den dumma frågan, jag måste installera Msure i WHS-burken för att tyda signalen från 1-wire enheten väl? Ärligt talat blev jag lite "sket i byx" när jag såg deras Wiki... :shock: I Switchking anger man sedan på något sätt Msure som datakällan då eller?

- Tyckte mig läsa någonstans på Msure att minsta tidsavläsning man kunde göra är 1 minut? Det blir ju lite fel i vårt fall med lampor till ett larm som ska slå till i samma ögonblick som larmet drar? JAg har förstått någonting fel va? :banghead:

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 04 Jan 2011, 14:06

virgin31 wrote:Grymma svar Martin, en fantastisk tillgång är vad du är! Ledsen för att jag frågar vidare hela tiden...
Inga problem... 1-wire kan vara en avskräckande värld till en början, men när det väl är uppe så är det vackert :cry:
virgin31 wrote:- Kopplar man alltså D2PC 2 IO till larmutgången med lösa trådar, sedan från D2PC 2 IO med lämplig kabel till en RJ45-kontakt som jag kontakterar själv (schema borde väl finnas hos m.nu?) och slutligen in i USB-adaptern som sätts i burken?
Yes. Vilket utgång beror på vilken du vill använda... RJ45, RJ11 eller RJ12 har jag för mig. Kontakteringsinfo finns på m.nu.
virgin31 wrote:- Nu kommer den dumma frågan, jag måste installera Msure i WHS-burken för att tyda signalen från 1-wire enheten väl? Ärligt talat blev jag lite "sket i byx" när jag såg deras Wiki... :shock: I Switchking anger man sedan på något sätt Msure som datakällan då eller?
Du måste ha MSure på "någon dator" - inte nödvändigtvis WHS-burken, men det underlättar ju eftersom den ändå står i närheten. Jag har inte provat Beyond MSure utan kör den "gamla versionen", MSure.
MSure stödjer tilläggsmoduler - User Modules - och jag har knåpat ihop några sådana (några finns för nedladdning på switchking.se) och det de gör är att putta ut information i en fil som Switch King sedan kan läsa.
Det finns en guide på switchking.se för en del av detta.
virgin31 wrote:- Tyckte mig läsa någonstans på Msure att minsta tidsavläsning man kunde göra är 1 minut? Det blir ju lite fel i vårt fall med lampor till ett larm som ska slå till i samma ögonblick som larmet drar? JAg har förstått någonting fel va? :banghead:
Minsta avläsning är en sekund, egentligen. Jag kör på varannan sekund med rörelsedetektorerna och det upplever jag räcker.
Martin | Switch King

virgin31
1 star
1 star

Post by virgin31 » Tue 04 Jan 2011, 14:27

über, über, über tack!

dennis
1 star
1 star

Post by dennis » Tue 11 Jan 2011, 17:27

Det vore grymt om man kunde som anders önskade i originalfrågan, sätta på ett scenario när man aktiverar bortaläge på larmet, inte nödvändigtvis när larmet går. Tror att Sector Alarms box kör trådlöst X10, är det nåt man kan använda?

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Tue 11 Jan 2011, 17:32

dennis wrote:Det vore grymt om man kunde som anders önskade i originalfrågan, sätta på ett scenario när man aktiverar bortaläge på larmet, inte nödvändigtvis när larmet går. Tror att Sector Alarms box kör trådlöst X10, är det nåt man kan använda?
Om Sector kör X10 så är väl detta för att exempelvis tända/släcka enheter. Isf skulle man behöva ngt för att lyssna på X10-protokollet, vilket inte finns (i Telldus sortiment) idag.
Det är möjligt att Tellstick Duo kommer att ha stöd för att lyssna på X10-signaler och isf skulle det kunna fungera...
Martin | Switch King

Post Reply