Lära upp
-
- 3 stars
Lära upp
Min erfarenhet är att man inte behöver vara nära dessa mottagare för att lära upp dom. För mig gick det bra flera meter ifrån.
Har du en laptop kan du styra upplärningen från den.
Om det inte funkar på större avstånd kan du sätta Tellsticken i din laptop, installera Telldus mjukvara och lära upp genom Telldus Center. Notera sedan de båda koderna för enheten och när du flyttat tillbaka Stickan till servern kan du ange dessa manuellt för respektive enhet i Switch King.
Har du en laptop kan du styra upplärningen från den.
Om det inte funkar på större avstånd kan du sätta Tellsticken i din laptop, installera Telldus mjukvara och lära upp genom Telldus Center. Notera sedan de båda koderna för enheten och när du flyttat tillbaka Stickan till servern kan du ange dessa manuellt för respektive enhet i Switch King.
-
- 4 stars
Re: Lära upp
Vet inte om du menar att stickan måste vara nära enheten eller om du måste managera dator+enhet samtidigt? Om det sistnämda får du skaffa en medhjälpare som trycker på inlärningsknappen och hojtar till dig att skicka inlärningskoden från datorn 
//Peter

//Peter
-
- 1 star
Hej!
Jag tänker prova så snart jag får tid. Använder då min bärbara med Telldus programvara och prova på det sättet som beskrevs.
Tack så länge, återkommer när jag testat..
//Leif
Jag tänker prova så snart jag får tid. Använder då min bärbara med Telldus programvara och prova på det sättet som beskrevs.
Tack så länge, återkommer när jag testat..
//Leif
-
- Administrator
Det räcker om du har Switch King i din bärbara och har kopplat upp den mot den dator där du har servern installerad. Du kan lära upp enheten direkt från Switch King.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Hej MartinMartin wrote:Det räcker om du har Switch King i din bärbara och har kopplat upp den mot den dator där du har servern installerad. Du kan lära upp enheten direkt från Switch King.
Jag har nu provat att lära upp på våningen under med min laptop och det lyckades inte.
Jag har min Asus 1501 som server där uppe och client bl på min laptop.
Har kanske inte förstått rätt?
En dum fråga kommer här, jag kan väl inte sätta Tellsticken i min bärbara under upplärning?
//Leif
-
- Administrator
Beroende på vilka enheter vi pratar om så är det lätt eller något svårare att göra detta.skolden51 wrote:Jag har nu provat att lära upp på våningen under med min laptop och det lyckades inte.
De enheter som börjar blinka och söka "upplärningssignal" direkt när man stoppar i dem i uttaget är svårare att lära eftersom det krävs bättre timing.
De enheter som har en "lär upp"-knapp ligger i regel i upplärningsläge en längre tid och där är inte timingen så viktig.
Det kan ju vara så att enhetens minne redan är fullt. Jag skulle rekommendera att du försäkrar dig om att du tömt enhetens kodminne innan du skickar en lär-signal - bara för att vara säker...
Det kan du göra om du vill, men då måste du köra Telldus Center lokalt på din bärbara och sedan föra in samma koder och enheter i Switch King.skolden51 wrote:En dum fråga kommer här, jag kan väl inte sätta Tellsticken i min bärbara under upplärning?
Om du har enheter som inte vill vara med i leken så kan detta vara enklare.
Martin | Switch King
-
- 1 star
Det fungerar bra att lära med min bärbara med Tellduscenter och skriva av koden(har en gammal sticka)
Tack för hjälpen
//
Tack för hjälpen
//