Kan inte ansluta med androidklienten

Supportfrågor för Android och iOS
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
realdexter
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 15 Mar 2011, 12:32

Kan inte ansluta med androidklienten

Post by realdexter » Sun 30 Aug 2015, 10:59

Min fru köpte en ny mobil för ett tag sedan och jag installerade androidklienten i den och försökte ansluta, men det går inte. Klienten finns och fungerar i min mobil, hennes gamla mobil och våra surfplattor. Jag använder identiska inställningar och har kollat och dubbelkollat att lösen, användarnamn, domän och port stämmer. Men icke, den vägrar att ansluta.

Har provat att byta domän mot internt IP, det funkar lika bra på min mobil, men inte på hennes.

Felmeddelandet lyder:

Fel
Kunder inte hämta data. Kontrollera användarnamn och lösenord eller serverversion. (1)

Vad innebär serverversion och hur kontrollerar jag den?

Någon som har några idéer kring detta?

Lite detaljer:
Hennes nya mobil är en Samsung Galaxy Note 3. Övriga mobiler och surfplattor är också Samsung.
Switchking Klientversion 2.0.2.4
Switchking Serverversion 2.0.3.9 databas 2.01

nisseo
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by nisseo » Sun 30 Aug 2015, 18:12

Om du hämtat den senaste klienten från Playstore så får du V3.2.0, den måste ha minst V3.x på servern.
Du har ju V2.x på servern.
Uppgradera servern till senaste ver. eller försök att installera en äldre ver. av klienten på din Android.
PS jag har också Note 3, server V3.x, klient i telefonen V3.2.0, funkar perfekt.
Telldus Center 2.1.2 Beta10 , Duo FW12, 18 Device, 14 tempsensors, 5 temp/RF sensor,1 rörelsesensor, 3 magnetsensorer

realdexter
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 15 Mar 2011, 12:32

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by realdexter » Sun 30 Aug 2015, 19:36

nisseo wrote:Om du hämtat den senaste klienten från Playstore så får du V3.2.0, den måste ha minst V3.x på servern.
Du har ju V2.x på servern.
Uppgradera servern till senaste ver. eller försök att installera en äldre ver. av klienten på din Android.
PS jag har också Note 3, server V3.x, klient i telefonen V3.2.0, funkar perfekt.
Tack för hjälpen!! Har nu uppgraderat och väntar bara på ny licensnyckel!

realdexter
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 15 Mar 2011, 12:32

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by realdexter » Mon 31 Aug 2015, 11:01

Nu har jag uppdaterat server och klient och lagt in licensnyckel. Tyvärr utan resultat, får samma felmeddelande som innan. Tillbaks på ruta 1 med andra ord.

Hur går jag vidare i felsökning? Tips någon?

nisseo
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by nisseo » Sat 19 Sep 2015, 16:28

Har du provat med att begära ett nytt Live ID? Detta kör du under "inställningar"-"Server" på din server.
Därefter måste du ställa in samma Live ID i "alla" dina mobila klienter.
Telldus Center 2.1.2 Beta10 , Duo FW12, 18 Device, 14 tempsensors, 5 temp/RF sensor,1 rörelsesensor, 3 magnetsensorer

realdexter
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 15 Mar 2011, 12:32

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by realdexter » Sat 19 Sep 2015, 17:28

Jag hittar ingenstans i appen att ange live-id. Tror inte att jag har det i min fungerande mobil. Berätta mer!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Ulf
3 stars
3 stars
Posts: 87
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by Ulf » Sat 19 Sep 2015, 18:29

Vet inte hur det ser ut på S4 men på min S5 får man trycka in till vänster om knappen på framsidan och hålla den intryckg någon sekund för att få fram inställningar.

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk

realdexter
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 15 Mar 2011, 12:32

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by realdexter » Sat 19 Sep 2015, 19:11

Samma på alla samsung gissar jag. Kollar jag inställningarna på min så har jag överst Använd Switchking live och där har jag Nej. Var menar du att live-id ska anges?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Ulf
3 stars
3 stars
Posts: 87
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by Ulf » Sat 19 Sep 2015, 19:19

Du kan väll ändra Nej till Ja och knappa in dit live Id?

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk

realdexter
2 stars
2 stars
Posts: 27
Joined: Tue 15 Mar 2011, 12:32

Re: Kan inte ansluta med androidklienten

Post by realdexter » Sat 19 Sep 2015, 20:04

Javisst, men i min mobil funkar det trots Nej menar jag. Om jag ändrar till ja och anger live-id kan jag inte ansluta. Min mobil har fungerat hela tiden. Frugan fick en ny och det är den som inte funkar.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests