Page 2 of 3

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sat 15 Dec 2012, 21:01
by Martin
Det är inte så att du kör någon form av mobilt bredband? Vissa operatörer spärrar åtkomst.

Om det inte är något med din XP-installation så kanske du har en brandvägg i routern som spärrar kommunikationen. Det är nog det bästa man kan komma på - XP i sig är inte problemet - det är en extremt vanlig miljö för Switch King-användare och vi har även haft XP som utvecklingsmiljö. Jag skulle gissa på att det är något lokalt som spökar, men är inte 100...

Har du en komplex miljö med många enheter, scheman, datakällor etc?

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sat 15 Dec 2012, 21:07
by Gyld
Jag kör Tele2 4G mobilt bredband via extern router.
Mig veterligt så skall det inte vara några begränsningar i trafiken gällande portar eller liknande på detta.

Jag har även provat att aktivera DMZ mot denna Windows-burk utan att det hjälpt, så spärren borde inte vara där heller tycker jag :(

Vad är det för portar som trafiken går på då?
Jag får väl helt enkelt försöka kolla detta med Tele2 i så fall om det inte är någon annan här som vet ifall det fungerar eller ej med Tele2 4G ??

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sat 15 Dec 2012, 21:10
by Gyld
Martin wrote: Har du en komplex miljö med många enheter, scheman, datakällor etc?
Missade denna fråga...
Enligt mig inte så speciellt många enheter eller speciellt invecklad... Jag skickar över den via PM så får du kika på den :)

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sat 15 Dec 2012, 21:14
by Martin
Gyld wrote:Jag kör Tele2 4G mobilt bredband via extern router.
Mig veterligt så skall det inte vara några begränsningar i trafiken gällande portar eller liknande på detta.

Jag har även provat att aktivera DMZ mot denna Windows-burk utan att det hjälpt, så spärren borde inte vara där heller tycker jag :(

Vad är det för portar som trafiken går på då?
Jag får väl helt enkelt försöka kolla detta med Tele2 i så fall om det inte är någon annan här som vet ifall det fungerar eller ej med Tele2 4G ??
Vet att det har varit problem med Tres mobila bredband, och det är ju möjligt att det gäller flera operatörer... Där hjälpte inte DMZ eftersom Tre spärrade kommunikationen.

viewtopic.php?f=8&t=109

Port för iPhone är 8800 i grundinställningen, men det är ju bara att ändra...

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sat 15 Dec 2012, 21:26
by Gyld
Martin wrote: Port för iPhone är 8800 i grundinställningen, men det är ju bara att ändra...
Ja om SK inte använder några andra "dålda" portar som man inte kan ändra än de som syns i inställningarna så ska det ju alltid gå att finna några portar som fungerar även om operatören skulle dumma sig...

Men då borde det ju fungera, eller inte fungera. Gör mig fungerar det ju ibland och inte ibland. :?:

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sun 16 Dec 2012, 07:06
by riro
Försöker du köra telefonen lokalt via WiFi eller över internet?

Om du kör över internet, börja med att försöka få igång det lokalt på ditt nät.


Eftersom SK fungerar (tar jag för givet) så behöver du nog inte fundera så mycket på uppdateringar osv...

iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sun 16 Dec 2012, 08:28
by Gyld
Jag har provat både lokalt via Wifi samt via 3G.
Och om jag kör via 3G så har jag provat både direkt mot mitt publika IP och rätt port samt mot SK Live.

Nu har jag fått hjälp att felsöka från Martin här ovan i tråden och kan nu konstatera att problemet helt klart ligger lokalt i min server.

Den går inte att nå lokalt från en annan dator ens trots att allt vad lokala brandväggar eller andra hinder bör vara avslaget.
Alla tänkbara uppdateringar är även gjorda, så nu vette 17 hur jag ska gå vidare. ??

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sun 16 Dec 2012, 09:51
by patrik@poolbyggarna.se
Har också probs med iOS Appen.

Hittar följande i loggen.


Level 1) Could not connect to net.tcp://live.switchking.se:12100/CentralHub/. The connection attempt lasted for a time span of 00:00:21.0288370. TCP error code 10060: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond 195.191.213.46:12100.
Level 2) A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond 195.191.213.46:12100

Pinga går inte fram heller.

Funka igår morse har jag för mig.

/Patrik

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sun 16 Dec 2012, 10:12
by Martin
Era problem är olika...

@Patrik: Ditt problem beror på problem som vår Hosting-leverantör upplever, felsökning pågår hos dem.
@Gyld: Lokalt problem där access finns från annan dator i nätet, men inte från telefonen.

Re: iPhone App får ej kontakt med servern

Posted: Sun 16 Dec 2012, 11:38
by patrik@poolbyggarna.se
:clap: