Kan inte ansluta med ios appen

Supportfrågor för Android och iOS
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
MangeD
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Thu 08 Nov 2012, 22:16

Kan inte ansluta med ios appen

Post by MangeD » Thu 08 Nov 2012, 22:22

Jag lyckas inte få ios appen att funka överhuvudtaget. Kör ios 6 och switch king 1.5.1.
Kan varken ansluta till min lokala server eller switchking demo. Har öppnat port 8800 i routern, har även testat med 3g mot demoservern men det funkar inte heller.

Kan inte ansluta via webläsaren heller.

Några tips? :help:

MangeD
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Thu 08 Nov 2012, 22:16

Re: Kan inte ansluta med ios appen

Post by MangeD » Mon 12 Nov 2012, 09:49

Jag försöker en gång till och ser om jag kan få hjälp denna gången.

Jag försöker alltså få igång ios appen. Har den senaste versionen på appen, 3.0.0 ( även om jag började med en tidigare som jag dessutom fick betala för). Jag har testat både på en ipad gen3 och en iphone 4s, båda med ios 6.0.1. Jag försöker ansluta till demoservern med adressen www.switchking.se, port 8800, användarnamn user och lösenord pass.

Då får jag bara felmeddelandet "servern returnerade inget data". Jag har testat med två olika trådlösanätverk samt med 3g uppkoppling via tre.

Jag har ävenn försökt mot min dator hemma, windows 7, 64 bit med senaste versionen av switchking server, 3.1.0. Jag har öppnat porten 8800 och pekar på datorns ip. Det funkar inte att ansluta vare sig med den interna- eller den publika ipadressen. Har även testat med 3g mot den publika samt från ett annat nätverk. När jag försöker mot min egen dator får jag timeout fel.

Jag har testat att manuellt välja ip när jag ansluter med windowsklienten mot servern och det fungerar, så ipadressen är rätt och fungerar iaf.

Har även försökt med http://www.switchking.se:8800/devices från både dator och mina ios enheter utan framgång.

Jag är inte helt noob på datorer så det känns väldigt frustrerande att inte få det att fungera överhuvudtaget :banghead:

Hemma kör jag en linksys router med dd-wrt om det har någon betydelse.

Någon som har något tips på vad som kan vara fel. :help:

Servern fungerar bra med schemaläggning osv, men för mina behov är det en förutsättning att få till appen annars måste jag leta efter ett annat alternativ. Och det är ju lite tråkigt när man betalat både licens för server/klient och för appen och SK kändes innan som ett riktigt grymt alternativ.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Kan inte ansluta med ios appen

Post by Martin » Mon 12 Nov 2012, 10:05

Det finns ju en mängd olika möjliga orsaker, men om vi börjar med Demo-miljön, så fungerar inte port 8800 där då Switch King Live använder denna port.
Ansluter du mot demomiljön måste du ansluta mot port 10800. Du bör då först ansluta till demomiljön med Windows-klienten för att försäkra dig om att det inte är någon som har varit inne och skruvat på användarnamnet och bytt user/pass mot något annat (demomiljön är ju delad).

Felsökningsguiden för Android och iPhone gissar jag att du gått igenom, men den finns iaf här:
http://www.switchking.se/sv/faq/42-oevr ... ng-android

Om du har mobilt bredband via Tre (kan också gälla Telia) så kommer du inte att kunna ansluta till servern via din externa IP-adress då Tre spärrar detta. Då är ditt enda alternativ att använda Switch King Live eller att enbart ansluta från ditt interna nätverk via din interna IP-adress (ofta 192.168.X.X).

Om du har andra tjänster på din dator som använder samma port som REST-tjänsten kommer tjänsten att få problem och du kan inte ansluta.
Ett sådant problem kan synas i loggen, som vi ofta efterfrågar när man postar gällande support:
viewtopic.php?f=10&t=20

Att du kan ansluta till exempelvis http://ditt_ip:8800/devices från din dator är inte nödvändigtvis detsamma som att du kan ansluta från din iOS-enhet då en brandvägg på datorn kan se att anropet kommer från den egna datorn och öppna upp anslutningen från datorn men fortfarande spärra från telefonen.

Switch King Live är tänkt för just dessa situationer, där man inte vill/har möjlighet eller kunskap/orkar konfigurera upp anslutningar.

Tips, i ordning:
- Aktivera Switch King Live i Windows-klienten, notera Live ID
- Prova att ansluta iOS-klienterna via Switch King Live och Live ID:t ovan
- Prova demomiljön via port 10800, user/pass
- Prova ansluta via internt IP från iOS-klienten till servern
- Prova att ansluta via externt IP från iOS-klient till servern
Martin | Switch King

Kjellberg
3 stars
3 stars
Posts: 173
Joined: Fri 17 Dec 2010, 17:36
Contact:

Kan inte ansluta med ios appen

Post by Kjellberg » Mon 12 Nov 2012, 19:41

Låter som att windows brandväggen på serverdatorn kan vara boven... Slå av den o pröva.... Pekar din domän rätt?

/Kjellberg
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests