Dimmer-funktionen

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Android-appen för Switch King (v3.0)
Locked
VoodooExtreme
3 stars
3 stars
Posts: 51
Joined: Fri 03 Feb 2012, 10:36

Dimmer-funktionen

Post by VoodooExtreme » Mon 24 Sep 2012, 09:45

Hejsan,

Jag har testat en del nu med dimmerfunktionen, och det fungerar i stora dra bra, men jag skulle vilja göra lite förändringar i appen så att det blir bättre.
När man dimmar en enhet nu via appen, så drar man i slidern och en notifering syns att man dimmat till t.ex. 50%. Däremot uppdateras inte värdet ute i "Enheter"-vyn. Utan troligtvis begär appen via REST att få värdet på vad just den enheten har, och inom 2-10 sek så uppdateras värdet i appen.

Bäst vore att sätta värdet i appen direkt när man släppt slidern, så man får bättre feedback på att värdet faktiskt har ändrats.

Man kan dessutom sätta igång och ändra dimvärdet direkt, istället för att vänta in REST-svaret från servern.
Vilket annars resulterat i att man inte får svar från servern (händer till och från...) så stämmer inte värdet med de senast satta, varpå man måste t.ex. dimma upp, och dimma ner för att kunna släcka en lampa.

Off Topic: Något skumt är oxå att jag konfigurerat appen att ansluta till min dyndns-adress, vilket borde göra att appen ansluter lokalt när jag är hemma och externt när jag är inte är ansluten till mitt hemnätverk. Dock så går den externt hela tiden. Kan det ligga i appen eller är det rent generellt i Android? (jag kommer således inte åt min Switch King-server när vårt internet ligger nere om jag kör mot dyndns-adressen. Byter jag till 192.168.1.4, så fungerar det)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Dimmer-funktionen

Post by Martin » Mon 24 Sep 2012, 09:54

VoodooExtreme wrote:Off Topic: Något skumt är oxå att jag konfigurerat appen att ansluta till min dyndns-adress, vilket borde göra att appen ansluter lokalt när jag är hemma och externt när jag är inte är ansluten till mitt hemnätverk. Dock så går den externt hela tiden. Kan det ligga i appen eller är det rent generellt i Android? (jag kommer således inte åt min Switch King-server när vårt internet ligger nere om jag kör mot dyndns-adressen. Byter jag till 192.168.1.4, så fungerar det)
Det skulle jag säga snarare är i routerns DNS-tabell än i Android generellt eller i appen. Om du är ansluten till Wifi så får du gissningsvis dina DNS-entries från din router, där routern pekar på din publika IP-adress snarare än på din interna.
VoodooExtreme wrote:Bäst vore att sätta värdet i appen direkt när man släppt slidern, så man får bättre feedback på att värdet faktiskt har ändrats.
Det skulle så klart vara möjligt. Nackdelen är att det kan fladdra tillbaka till ett annat läge igen när appen hämtat värden från servern. Om kommandot av någon anledning inte skulle hunnit utföras (servern jobbar med annat, stickan har disconnectats eller liknande) så kommer enheten att flyga tillbaka till läget som den faktiskt är i (inte det som kommandot har kommer att leda till när det väl utförs).

Förstår synpunkten. I iOS så "gråas" enheten ut för att visa att läget inte är aktuellt - att en uppdatering förväntas komma för just den enheten.
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests