Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v3.0)
Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sun 21 Oct 2012, 22:09

Kom på en detalj till, inte för att det bör spela så stor roll:

När det inte tänds automagiskt, så är det alltid relaterat till den regeln som har med ljussensorn att göra ?! Det råkar också vara den första sensorn i min lista över sensorer (ljussensor, rörelsesensor och sist stockholms temp från extern källa som aldrig används till något).

Sedan en fråga jag tänkt på: Finns det något enkelt sätt att rensa databasen ? Dvs säg att jag vill exportera allt som är definierat och börja om från början ?

bowmore21
2 stars
2 stars
Posts: 16
Joined: Mon 04 Apr 2011, 19:05
Location: Kalmar

Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by bowmore21 » Wed 24 Oct 2012, 08:51

Hej.

Martin, igår kväll installerade jag "specialversionen" som jag fick av Dig och sedan dess har automatiken fungerat som den skulle. Kanske för tidigt att dra några slutsatser ännu men släckning igår kväll och tändning/släckning idag på morgonen skedde enligt schema. Enda kvarvarande problemet är att när jag väljer ett speciellt scenario för att tända vardagsrum + TV-rum så är det en lampa i gästrummet som går igång. Om jag sedan manuellt väljer "synkronisering" så släcks den. Verkar som om detta är ett konsekvent beteende, vill Du jag ska försöka framtvinga det ikväll och skicka loggen till Dig?
Jag kör FW5 och senaste Telldus Center till min DUO.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Wed 24 Oct 2012, 09:05

Flyttade senaste inlägget från Support-arean till Betatest-arean och sammanfogade tråden.

Det finns ingen logikförändring i den version du fick jämfört med 3.0, vilket nog gör att problemet kommer att återkomma.
Försök gärna framtvinga så mycket som möjligt. I loggen för 3.1.0.4 står exakt vilka signaler som går iväg, och där kan vi alltså se vad som faktiskt skickats.

Kör du FW4 eller FW5 och vilken version av Telldus Center körs?
Martin | Switch King

bowmore21
2 stars
2 stars
Posts: 16
Joined: Mon 04 Apr 2011, 19:05
Location: Kalmar

Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by bowmore21 » Thu 25 Oct 2012, 07:41

Har nu kört några dagar med specialversionen av "server" som jag fått av Martin.
Ser bättre ut, min "morgonbelysning" fungerar nu som den ska och släckning på kvällen verkar också lira. Dock så har jag fortfarande två fenomen kvar:
1. När jag väljer mitt scenario "TV-rum + vardagsrum" så tänds även en brytare i ett av gästrummen. När jag sedan manuellt väljer att "synka alla" så släcks den.
2. Igår när jag kom hem, så stod ena dimmern på max och andra var släckt trots att båda ska vara på Dim 50%. Även detta rättades till av att manuellt välja "synca alla"

Således verkar alltså signalerna nu gå fram, förmodligen tack vare den dubbelmatade USB-kabeln, men det är fortfarande något strul när de ska starta automatiskt enligt det schema som gäller.

Igår köpte jag även en ny antenn (som jag fått tips om i en annan tråd här) för att få bättre effekt, verkar som om många har problem med den som levereras med DUOn
Får se ikväll om det har någon effekt på mina struliga dimmers, att de funkar bättre med mer kräm i utsignalen. Borde inte vara så eftersom manuell synk alltid får dem att rätta in sig i ledet nu efter bytet av USB-kabel.

Jag återkommer med mer info när jag kunnat dra fler slutsatser.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Thu 25 Oct 2012, 09:13

@bowmore: Skriv gärna i tråden i betaarean då detta rör en version som inte är släppt.
Martin | Switch King

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Thu 25 Oct 2012, 09:28

Jag må ha brutit vänster handled (i måndags...) men jag är lite uttråkad osv...

Så nu har jag lyckats vrida antennen på min Duo så nu verkar det faktiskt lira mycket bättre. Något störande dock att det är så känsligt med antennen när min nexa fjärr skiter fullständigt i hur den riktas - hur kan den alltid komma fram men ibland fallerar duo'n ???

Edit: tangentbordet stavar som en kratta när jag skriver med bara höger hand...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Thu 25 Oct 2012, 09:39

Bamsefar wrote:Något störande dock att det är så känsligt med antennen när min nexa fjärr skiter fullständigt i hur den riktas - hur kan den alltid komma fram men ibland fallerar duo'n ???
Inget svar, och lite OT - men jag har själv en inbyggd brytare som bara fungerar när dörren till tvättstugan är öppen. Den sitter infälld i en dosa i väggen.
Höll på att bli galen på denna brytare, då det ju alltid var så att jag upptäckte att den _inte_ fungerade när jag kom in i tvättstugan.
Då synkroniserade jag, och det fungerade alltid, men då hade jag ju redan dörren öppen = signalen gick fram.
Av en slump stängde jag en gång dörren efter mig, och då gick synkroniseringen inte igenom förrän efter 5-6 "tryck". Det var så jag upptäckte att dörren påverkade... :banghead:

Edit: Nu är detta en brytare som är känd för att på olika sätt vara instabil (http://www.nexa.se/LWMR-230-Inbyggnadsmottagare-2.htm) så med anledning av det så åkte den ut...
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests