Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v3.0)
Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sat 20 Oct 2012, 10:16

Nu råkade ju jag dra in senaste versionen senare igår kväll så tjänsten startades faktiskt om av den ominstallationen ;-)
Plus att jag har verifierat att det tar minst två sekunder per enhet och sändning av att titta i loggen och manuellt då provat med sync hit&dit.
Så jag har nog klarat mig, men det var bara ren tur :-)

Edit av martin: Fortsättning på delad tråd: viewtopic.php?f=10&t=987&start=20

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sat 20 Oct 2012, 11:43

Jag tror jag blir galen - nu vill inte köksbrytaren höger slå på sig när man går in i köket - vänster (som är längre ifrån TellSticken) lirar 100% men inte den som är på ca 2.5 meters avstånd...

Manuellt fungerar VARJE gång - men inte automagiskt.

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sat 20 Oct 2012, 14:23

Eländet fortsätter - ungefär hälften av NEXA brytarna slogs på i verkligheten trots att loggen påstår något annat. Snart orkar jag inte med mera slumptändingar - det har blivit riktigt riktigt dåligt det senaste dygnet !!!!! Så här illa vet jag inte om det någonsin varit - lampor som inte strulat är de som nu konstant vägrar tändas av automatiken - men manuell sync fungerar ALLTID.

Logiken säger att den automatiska tändningen av NEXA brytare gör något som Android clienten inte gör eller tvärt om - för via client (Android förvisso) fungerar det ALLTID. Detta måste vara mjukvarurelaterat.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Sun 21 Oct 2012, 10:54

Vad har du för Firmware och version på Telldus Center? Kör du senaste "skarpa" releasen av Telldus Center eller kör du någon av de 3-4 st som kommit efter att Telldus släppte sin senaste skarpa version?

Det finns en och endast en väg att skicka kommandon till enheterna och möjligtvis skulle det kunna vara så att implementationen har förändrats i Telldus Service längs med vägen, men då tycker borde vi fått fler som har stött på liknande problem.

Switch King loggar inte det "OK" som kommit tillbaka från Telldus Service, utan slår upp i listan över kända felkoder och jämför där för att se om det är en kod som indikerar att signalen har gått iväg. Om det tillkommit någon ny kod så skulle möjligtvis detta kunna vara orsaken, men då bör det inte skilja sig från version till version. En loggning av returvärdet skulle kunna hjälpa till att bekräfta att funktionen inte har ändrats.

I åtminstone tidigare versioner av Telldus Center kunde sändningsfunktionen degraderas om man körde länge utan att rycka ur stickan och stoppa i den igen. Tror inte att detta problem kvarstår, men möjligtvis skulle det vara ett alternativ om inte stickan har varit ur på länge - bara för att bekräfta om det är problemet.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Sun 21 Oct 2012, 12:13

Det är lätt att man fokuserar på en sak och föbiser andra...

Det finns ju en annan risk här - så klart, och det är ju lätt att vi blandar samman korten. Bamsefar, du kör ju på en betaversion just nu som innehåller optimeringsförändringar.
Det kan ju vara så att det är dessa som slår igenom på något oväntat sätt, och anledningen till att det är just en betaversion är ju för att vi vill fånga upp så mycket problem som möjligt innan skarp release av en ny version.
Upplever du att det är sämre med betan än med skarp version 3.0?

Det finns ju även skillnader mellan v2 och v3, där det bl.a. sent i v2 dök upp en förändring gällande hur schemalagda händelser skulle betraktas.

Om det finns en tydlig skillnad på v3 och v3.1 så ligger ju troligtvis problemet i en förändring som har gjorts på beta-versionen och som därmed gör att det blir problem.

Edit: Flyttat till betaarean eftersom det rör en betaversion.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Sun 21 Oct 2012, 14:15

Kan konstatera att en förändring i 3.1.0.3 som inte finns i 3.1.0.1 ledde till just en sådan oönskad bieffekt som kan leda till att en enhet inte tänds automatiskt. Optimeringen slog helt enkelt för hårt.
Däremot får jag inte samma problem när jag rullar tillbaka den förändringen, så grundproblemet kvarstår...
Martin | Switch King

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sun 21 Oct 2012, 14:20

Min Duo är Batch #3, FW4. Telldus Cente 2.1.0.

Just nu kör jag BETAn ja - men jag funderar på att blåsa in 2.0.3 - men jag har dessvärre inte kvar koden. Jag skulle vilja se om uppförandet ändrat sig.

Detta har jag noterat senaste dygnet:
1) Automatisk tändning av lampa (jag har bara styrning av lampor) sker slumpmässigt.
2) Manuell sync av grupp eller enhet fungerar alltid
3) Manuell tändning fungerar alltid

Viktigt:
4) Jag har faktiskt aldrig haft problem med släckning av lampa, varesig automagiskt eller manuellt. Det är bara problem vid tändning.

Jag funderar aktivt på att droppa Telldus till förmån för något som fungerar bättre. I värsta fall får jag ge upp automatisk styrning via PC, för tar jag den NEXA klockfjärr som jag har sedan tidigare (en liten enhet som ser ut som en fjärrkontroll) när min server var trasig, så fungerade allt hela tiden om än inte med riktigt samma flexibilitet. Jag kanske måste ge upp flexibilitet och schemastyrning till förmån för garanterad funktionalitet som tänd/släck. För jag anser det vara konstigt att det strular så himla mycket med Telldus/Switchking men aldrig med min NEXA fjärr - varför fungerar den andra alltid, men aldrig den först ?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Martin » Sun 21 Oct 2012, 14:41

Vi är naturligtvis intresserade av att se om vi kan komma till botten med problemet med de automatiska tändningar som inte inträffar, och det vore uppskattat om du ville bidra med input även i fortsättningen.
Eftersom problemet inte är lätt att återskapa så är vi beroende av assistans för att se var problemet ligger. Jag kör själv olika instanser av servern i tre testbänkar, samt har en hel del testcase i kod, men har inte lyckats stöta på problemet hittills.

Telldus har ju släppt en senare firmware än den du har, och åtminstone fem senare versioner av drivrutiner (varav fyra i beta) och det är möjligt att det är orsaken till att vi inte kan återskapa den men att felet uppstår hos dig.

Enda möjligheterna är alltså att logga eller hitta något konsekvent som återkommer för att se var problemet finns. Om en eller två användare drabbas av liknande problem så är det ju bara en tidsfråga innan någon annan stöter på det.
Vi har haft en hel del betatestare på v3 av Switch King, så vi har haft otur att vi inte har stött på problemet tidigare men det förklaras väl helt enkelt av att alla användare har olika konfigurationer och att kanske just din konfiguration gör att du i v3 "trillar över kanten" och att problemet egentligen är gammalt men bubblar upp till ytan först då annan funktionalitet utökas. Oavsett vilket, så är ju inte tanken att kanten ska trillas över...

Alltså; stort tack för att du tagit dig tid hittills, och bl.a. hjälpt till att lösa problemet med städningen nattetid. Vi har naturligtvis full förståelse för om du vill ta ett steg tillbaka, men om det är så att du är intresserad av att isolera detta ytterligare så skulle vi vara tacksamma.

:wave:
Martin | Switch King

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sun 21 Oct 2012, 14:43

Alltså ett litet tillägg:

Det verkar inte spela så stor roll om jag har en eller tre tändpulser (ordval...). Antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte, antalet pulser, tid mellan pulser osv - spelar ingen roll helt enkelt.

Bamsefar
3 stars
3 stars
Posts: 89
Joined: Thu 29 Sep 2011, 20:21
Location: Stockholm

Re: Manuel sync fungerar men inte alltid automatisk ?

Post by Bamsefar » Sun 21 Oct 2012, 14:45

Martin - tackar - nu orkar jag lite till :-)

Jag kan gladeliggen logga hur mycket du vill, alltså om du vill att jag köra någon specialversion. Disk har jag, typ 2TB ledigt så det skall nog få plats...

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests