Licenserror

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v3.0)
Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Licenserror

Post by Thomas » Tue 28 Aug 2012, 16:52

Hej,

får "Error" när jag registrerar en ny licens, vet inte om det är relaterat till denna release eller generellt.

RC2.
Windows 7, 64 bit (klient)
Windows Vista 32 bit (Server)

Samtliga SK server processer är igång.


Felkod (popup)

System.ServiceModel.FaultException`1[[System.ServiceModel.ExceptionDetail, System.ServiceModel, Version=3.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089]]

Level 1) Failed to request change of existing license key in the Live Server. You may not be able to keep your Live ID after your license key has changed. If the connection with Switch King Live is deactivated, you might have to reactivate and request a new Live ID from Switch King Live.

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.ThrowIfFaultUnderstood(Message reply, MessageFault fault, String action, MessageVersion version, FaultConverter faultConverter)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.HandleReply(ProxyOperationRuntime operation, ProxyRpc& rpc)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
vid System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
vid System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
vid System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
vid SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.SaveLicenseData(String name, String key)
vid SwitchKing.Client.GUI.Server.SaveLicenseData(String licenseName, String licenseKey)
vid SwitchKing.Client.GUI.frmLicenseKey.OKButtonClicked()

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Licenserror

Post by Thomas » Tue 28 Aug 2012, 16:58

Försökte ett par gånger till (utan att ändra något) och efter tredje försöket så fungerade det. :D

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Licenserror

Post by Thomas » Tue 28 Aug 2012, 17:07

Nä, efter omstart så försvann licensen och det står "gratis version". Skall pröva att starta om servern och försöka igen.

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Licenserror

Post by Thomas » Tue 28 Aug 2012, 17:32

Prövade att starta om och ange licensen igen. Samma felmeddelande som ovan, vid försök att ansluta till SK live server så säger den att licensen inte är giltig. Jag har självklart dubbelkollat att jag har skrivit rätt.

Prövade att lägga in den gamla licensen, fungerade, men nu var alla utom 5 enheter (som en konsekvens) inaktiverade.. Gaaaa. :banghead:

Prövade den nya licensen igen, men det funkar inte. Behöver den aktiveras på något sätt eller är det så att det inte fungerar på denna Beta?


Bakgrunden till att jag förnyade licensen var att SK Live inte fungerade och jag ville utesluta att det berodde på att licensen gått ut (borde vara nu i dagarna nämligen). Tyvärr fungerar nu inget.. :help:

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Licenserror

Post by Thomas » Tue 28 Aug 2012, 19:33

Sporadiskt går det att lägga till licens, men om man provar att begära nytt live id så meddelas att licensen är ogiltig. Dock går det att knappa in licennumret i licensrutan (om), och här säger den även till om det man skriver något annat (fel).

Edit: Man byter inte licens så ofta.

Vet inte hur jag skall gå vidare?
Kan det vara kopplat till denna Beta?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Licenserror

Post by Martin » Tue 28 Aug 2012, 21:37

Är osäker på hur man exakt gör för att återskapa detta och i vilket läge Live-kopplingen är i.
Har du aktiverat Live innan du byter licensnyckel?

När du får det ursprungliga felet...

Code: Select all

Failed to request change of existing license key in the Live Server. You may not be able to keep your Live ID after your license key has changed. If the connection with Switch King Live is deactivated, you might have to reactivate and request a new Live ID from Switch King Live.
...så ska din nyckel redan vara sparad i Switch King och då borde inte nyckeln kunna försvinna. Detta är funktionen som träder in om du har kört Live tidigare och fått en ny licensnyckel (men inte bytt licensnamn - ofta din e-postadress). Det ska underlätta så att du inte måste byta Live ID bara för att du får ny licens (och därmed behöva uppdatera alla Live ID i dina klienter - iPad, iPhone, Android etc).

Det finns ett behov av att uppgradera Live för att komma i synk med Switch King v3.0, men det borde inte kunna göra att du inte kan ange nyckeln eller aktivera Live, men vi kan ha förbisett något här.

Skicka gärna loggarna för server och klient. Om det inte syns något direkt där, så får vi uppgradera Live-tjänsten med den nya funktionalitet som krävs för att få fullt stöd för 3.0 och se om det är så att det är där skon klämmer.
Martin | Switch King

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Licenserror

Post by Thomas » Wed 29 Aug 2012, 05:41

Ser att licensnamnet är lite justerat mot tidigare.

Live har varit igång, dock har det inte fungerat att styra från iphone klienten de senaste dagarna (har ofta en koppling direkt mot min lokala server istället). Men det går mao inte att byta licensnyckel utan en fungerande koppling mot live servern?

Återkommer med loggar när jag är hemma igen.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Licenserror

Post by Martin » Wed 29 Aug 2012, 07:05

Thomas wrote:Men det går mao inte att byta licensnyckel utan en fungerande koppling mot live servern?
Om Live inte är aktiverat så ska inte servern göra några försök att kontakta Live för att göra ett byte. Isf görs bytet bara "lokalt" (inget nytt Live ID behövs...)
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Licenserror

Post by Martin » Fri 31 Aug 2012, 15:55

Martin | Switch King

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: Licenserror

Post by Thomas » Fri 31 Aug 2012, 17:35

Kanon att det gick att återskapa, har nu lagt in den gamla licensen, aktiverat live (som nu fungerar för mig), och allting sparas i servern, så nu är det husfrid hemma när klienterna och tidsstyrningen fungerar igen. :) Tack för all hjälp hittills, är beredd att pröva med den nya licensen igen sedan när det har uppdaterats (enligt bugnet).

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests