NullReferenceException

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Linux-versionen av Switch King (v2.0)
nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

NullReferenceException

Post by nilzen » Tue 29 Nov 2011, 14:07

Hallå,

När jag nu kom tillbaka från lunch så hade SwitchKing krashat för mig och jag lyckades fånga upp felmeddelandet, tyvärr var det inte det bästa felmeddelandet. Dock så har jag en gissning på när det sker och det är när solen går upp/ner då den krashat två gånger idag ungefär vid de tidpunkterna. Jag ska försöka vara mer vaksam imorgon när solen går upp...

Är SwitchKing.exe kompilerad för Debug eller Release?

Code: Select all

Unhandled Exception: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object
  at System.Xml.XmlTextWriter.WriteStartElement (System.String prefix, System.String localName, System.String namespaceUri) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.Xml.DefaultXmlWriter.WriteStartElement (System.String prefix, System.String localName, System.String ns) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.Xml.XmlWriter.WriteStartElement (System.String localName, System.String ns) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Logger.TraceCore (TraceEventType eventType, Int32 id, Boolean hasRelatedActivity, Guid relatedActivity, System.Object[] data) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Logger.LogMessage (System.ServiceModel.Diagnostics.MessageLogTraceRecord log) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Logger.LogMessage (MessageLogSourceKind sourceKind, System.ServiceModel.Channels.Message& msg, Int64 maxMessageSize) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Channels.Http.HttpReplyChannel.TryReceiveRequest (TimeSpan timeout, System.ServiceModel.Channels.RequestContext& context) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Channels.ReplyChannelBase.<BeginTryReceiveRequest>m__10 (TimeSpan tout, System.ServiceModel.Channels.RequestContext& ctx) [0x00000] in <filename unknown>:0

nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

Re: NullReferenceException

Post by nilzen » Tue 29 Nov 2011, 14:11

Kollade en kollegas SK som vi installerade igår men som ännu inte har några enheter som tänds/släcks vid sol upp-/nedgång och den hade inte kraschat nu.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: NullReferenceException

Post by Martin » Tue 29 Nov 2011, 14:39

Ser ut som om det smäller när servern ska ta emot från/skicka något till klienten. Verkar som om felet är själva kanalen mellan server och klient.
Är detta från loggfilen eller från konsollen?

Servern är byggd i Release.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: NullReferenceException

Post by Martin » Tue 29 Nov 2011, 14:40

Var klienten igång vid detta tillfälle?
Martin | Switch King

nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

Re: NullReferenceException

Post by nilzen » Tue 29 Nov 2011, 14:43

Det är konsoll-output när jag startat servern med

Code: Select all

sudo mono --debug /usr/local/switchking/bin/SwitchKing.exe daemon 192.168.69.5 8080 1925.168.69.5 8800
Kör en ssh-tunnel mellan klienten på min dator här på jobbet och servern hemma så det skulle kunna vara ngt med kommunikationen där emellan men anledningen till att jag tror att det har ngt med solens upp-/nedgång var att den krashade imorse också innan jag var uppkopplad medans den har gått stabilt hela natten. Jag har 13 enheter som stänger av/slår på vid just dessa tidpunkter.

nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

Re: NullReferenceException

Post by nilzen » Tue 29 Nov 2011, 14:44

Vi tillfället när jag fångade felet så var den igång, ja.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: NullReferenceException

Post by Martin » Tue 29 Nov 2011, 14:47

Titta gärna i loggfilen för servern (eller bifoga i mail/PM/inlägg). Om det är solens upp-/nedgång som är problemet så står det information där...
Martin | Switch King

nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

Re: NullReferenceException

Post by nilzen » Tue 29 Nov 2011, 14:52

Wooa loggfilen för idag är på ~280Mb!

nilzen
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Sat 26 Nov 2011, 19:27

Re: NullReferenceException

Post by nilzen » Tue 29 Nov 2011, 15:01

Nu fick jag en annan exception ~1 minut innan nästa schemalagda händelse. Med klienten uppkopplad.

Code: Select all

Unhandled Exception: System.InvalidOperationException: This XmlWriter does not accept Attribute at this state Content.
  at System.Xml.XmlTextWriter.WriteStartAttribute (System.String prefix, System.String localName, System.String namespaceUri) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.Xml.DefaultXmlWriter.WriteStartAttribute (System.String prefix, System.String localName, System.String ns) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.Xml.XmlWriter.WriteAttributeString (System.String prefix, System.String localName, System.String ns, System.String value) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.Xml.XmlWriter.WriteAttributeString (System.String localName, System.String value) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Logger.TraceCore (TraceEventType eventType, Int32 id, Boolean hasRelatedActivity, Guid relatedActivity, System.Object[] data) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Logger.LogMessage (System.ServiceModel.Diagnostics.MessageLogTraceRecord log) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Logger.LogMessage (MessageLogSourceKind sourceKind, System.ServiceModel.Channels.Message& msg, Int64 maxMessageSize) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Channels.Http.HttpReplyChannel.TryReceiveRequest (TimeSpan timeout, System.ServiceModel.Channels.RequestContext& context) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at System.ServiceModel.Channels.ReplyChannelBase.<BeginTryReceiveRequest>m__10 (TimeSpan tout, System.ServiceModel.Channels.RequestContext& ctx) [0x00000] in <filename unknown>:0

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: NullReferenceException

Post by Martin » Tue 29 Nov 2011, 15:07

Inte så lätt att kika i den då... :lol:
Servern står i debug-läge i zip-filen och då är det verkligen en hel del som skrivs.

I serverns konfigurationsfil (SwitchKing.exe.config) finns följande:

Code: Select all

    <!-- Key: logSeverityThreshold                                                                   -->
    <!-- Sets the threshold for information written to the log file on disk. A "lower" value gives   -->
    <!-- more info and results in bigger files.                                                      -->
    <!--                                                                                             -->
    <!-- Default value:   Status                                                                     -->
    <!-- Valid values:    Debug (only to be used in development or when tracking down errors)        -->
    <!--                  Info (less detail)                                                         -->
    <!--                  Status (lesser detail)                                                     -->
    <!--                  Warning (log warnings, errors, critical and fatal messages only)           -->
    <!--                  Error (log errors, critical and fatal messages only)                       -->
    <!--                  Critical (log critical and fatal messages only)                            -->
    <!--                  Fatal (log fatal messages only)                                            -->
    <!-- Prerequisities:  logEnabled must be set to true.                                            -->
    <!--                                                                                             -->
    <!-- Note:                                                                                       -->
    <!-- N/A                                                                                         -->
    <add key="logSeverityThreshold" value="Debug" />
Ändra sista raden till Status (vilket är default i en "riktig installation") så blir det bättre. Ska ändra i paketet också.
Switch King rensar sina loggfiler med jämna mellanrum, men i debug-läge så växer filerna gigantiskt...
Martin | Switch King

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests