Lightning! V2.0 Web tillägg baserat på PHP.

Andra typer av bidrag | Other contributions
Post Reply
nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Lightning! V2.0 Web tillägg baserat på PHP.

Post by nanab » Mon 01 Oct 2012, 20:34

OBS!
Då jag har gått över ifrån 433mhz till zwave så har jag valt att bygga ett eget system istället för switchking. Detta medför att jag inte har möjlighet att fortsätta utveckla detta plugin.
Jag kommer låta pluginet ligga kvar på github om någon vill bygga vidare på det.
Vi får se när v.4 av switchking dyker upp om det finns möjlighet att styra zwave prylar direkt och inte behöver ha massa mellanprogram, då kanske jag tar upp utvecklingen igen av detta plugin.

Tack för ett mycket bra program.
MVH Ola



Lightning V2.0

Pluginet ligger nu på github om någon vill bygga vidare/fixa buggar.
https://github.com/nanab/Lightning

Nytt i V2.0
• Visa grafer för datakällor.
• Välja mellan flera olika teman för sidan.
• Uppdaterade inställningar även för övrigt enligt v1.1 (enkel och dubbel klick).
• Väder bar med graf. Datan tas ifrån yr.no
• "Flyttläget" aktiveras nu för allt på huvudinställningssidan. (Inte för varje underkategori längre).
• Knapparna Inställning och Refresh är nu flyttbara.
• All text finns nu i språkfil för enkel översättning. (/settings/language).

För nyinstallation se info för V1.0.
Vid uppgradering:
1. spara undan /settings/settings.xml.
2. Packa upp, kopiera in och ersätt filerna.
3. Kopiera tillbaka settings.xml.

Ladda ner V2.0 här:
http://bit.ly/12tPiAb
Graph.PNG
weather.PNG

Lightning V1.1

Nytt i V1.1:
• Enheter uppdateras var för sig. (Innan laddades alla om)
• Stöd för styrning enligt schema för enskild enhet. (Cancelsemiauto). Enkel klick på enheten = av/på. Dubbelklick på enheten = Enligt schema.
• Inställningarna för Enheter ser lite annorlunda ut. Enheterna listas som knappar. Enkel klick på knappen = gå till inställningar för enheten. Dubbel klick = aktivera/avaktivera. (Grön text på knappen = på röd = av.)
• Stöd för Internet Explorer 10. (inklusive metro).
• Autouppdatering ska nu fungera på iphone/ipad i fullskärmsläge. (Tack till bjornæhurlen.dk för testning.)

För nyinstallation se info för V1.0.
Vid uppgradering:
1. spara undan /settings/settings.xml.
2. Packa upp, kopiera in och ersätt filerna.
3. Kopiera tillbaka settings.xml.

http://bit.ly/LightningV1_1

Lightning V1.0

Lightning är ett web plugin till switchking som är baserat på php och jquery.
Pluginet använder REST tjänsten för att kommunicera med switchking.
Funktioner:
• Enheter: slå av/på, Dimma. Olika ikoner för schema, regel, scenario, semi auto.
• Systemlägen
• Scenario
• Enhetsgrupper
• Datakällor
• Möjlighet att välja en meny rad för att ha flera "våningar". ( Kan stängas av om man bara har en våning eller gömmas/visas med en knapp.)
• Stöd för språkfiler. Engelska och Svenska i nuläget. (OBS! inte helt implementerat ännu kan finns en del text som inte är med.)
• Alla enheter, systemlägen, enhetsgrupper, scenarior och datakällor kan flyttas runt direkt på skärmen.
• Autouppdatering av sidan. (Valbart i inställningarna)
• Alla inställningar sker i webgränsnittet. (Inget ändrande i massa filer).

För att kunna köra Ligtning krävs en webserver som stödjer:
• PHP minst v5.2
• PHP_xsl måste vara aktiverat.

Till windows så rekommenderar jag wampserver (http://www.wampserver.com)
För att aktivera PHP_xsl på wampservern så klicka på wampserver ikonen nere i taskbaren> välj PHP> välj PHP Extensions > klicka på PHP_xsl. Starta om wampserver.

Lightning fungerar INTE på Internet explorer eller IIS. Uppdatering// Det fungerar i Explorer 10 och med Metro gränssnittet. Ladda ner den packade filen längre ner, packa upp och ersätt index.php som ligger i rooten på webkatalogen.

Webläsare som är testade och ska fungera är:
• Google Chrome
• Firefox

Då den använder REST api:et så måste användarnamn och lösenord vara konfigurerat i switching.
(Verktyg>Inställningar>Server).

Obs! Pluginet måste ligga i rooten på web katalogen.

Katalogen ”/inställningar/tempfiles” måste ha skrivrättigheter och filen ”/settings/settings.xml” måste även den ha skrivrättigheter.

Vid första inloggningen uppmanas man att skriva in ip, port ,anv, pass till switchking därefter importeras enheter, systemlägen, scenarier, enhetsgrupper och datakällor automatiskt.
Alla enheter osv är avstängda från början så man måste gå in i inställningar och aktivera dem en och en.

För att flytta enheter osv. Så går man in under inställningar och under varje kategori finns ett alternativ för att sätta dem i ”Flyttbart läge”.

För er som har v 0.9 installerat så kan ni tyvärr inte använda den gamla settings.xml då det är för mycket ändrat i den.

Det finns säkert lite små buggar här och där som jag inte sett men rapportera dem så fixar jag.
Till nästa version så kommer jag arbeta på följande.
• Endast uppdatera specifik knapp vid tryck. ”Vid tryck på enhet, systeml… så laddas alla om i nuläget. ”
• Väder widget.
• Bättre layout och snabbare laddning av inställningarna.
• Göra klart språk inställningarna.
• Kunna välja att enheten ska gå efter schema.
• Kunna välja olika teman.

Ladda ner pluginet här http://bit.ly/LightningV1_0



Ikonerna kommer ifrån det "officiella" webplugginet.


2.PNG
3.PNG
4.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by nanab on Sun 04 Aug 2013, 19:11, edited 16 times in total.

nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by nanab » Tue 11 Dec 2012, 23:14

Jag har byggt på rätt mycket på det här tilläget. Där all konfiguration nu sker i webgränsnittet. Alla enheter, systemlägen och datakällor kan man nu flytta runt direkt på sidan istället för att behöva in och mekka i massa filer.
I princip all kod är omskriven och nu används jquery blandat med php för att få till smidigare uppdateringar av tex enheter.

Det är inte riktigt klart ännu lite design och några bugg fixar kvar men om någon är intresserad av att testa så kan jag ladda upp det som är klart.

jompa68
2 stars
2 stars
Posts: 24
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by jompa68 » Wed 12 Dec 2012, 06:18

Ja, gärna. Är intresserad.
:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjellberg
3 stars
3 stars
Posts: 173
Joined: Fri 17 Dec 2010, 17:36
Contact:

Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by Kjellberg » Wed 12 Dec 2012, 07:48

Låter intressant :-)
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by nanab » Fri 14 Dec 2012, 19:37

Eftersom jag fått lite frågor om att lägga upp det jag har än så länge. Så tänkte jag fixa till några små grejjer i helgen så det blir så nära komplett som möjligt. Slänger upp allt runt söndag kväll.

//Ola

nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by nanab » Sun 16 Dec 2012, 21:52

Borttaget se första inlägget.
Last edited by nanab on Sat 12 Jan 2013, 00:01, edited 1 time in total.

bjornæhurlen.dk
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Thu 01 Nov 2012, 17:59

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by bjornæhurlen.dk » Mon 17 Dec 2012, 17:22

Dette ser veldig bra ut! Skal innstallere det i julen. Jeg har temperatursensorer i (nesten) alle rom. Regner med de kan alle legges inn?

nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by nanab » Mon 17 Dec 2012, 21:25

Som det är nu så importeras datakällorna (sensorerna) inte automatiskt och max är nog tre i den inställningsfilen som följer med. Men om du lägger in den jag bifogade här istället under /settings så kan du ha upp till 20st. Det är väldigt lätt att lägga till fler om du skulle behöva det . :)

Du får packa upp filen, var tvungen att packa ner den för att kunna ladda upp den.


//ola
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

bjornæhurlen.dk
2 stars
2 stars
Posts: 33
Joined: Thu 01 Nov 2012, 17:59

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by bjornæhurlen.dk » Tue 18 Dec 2012, 20:01

Hei igjen!
Må web tillegget legges på samme server som SwitchKing? Vurderer å legge det på ekstern server (web host) som jeg betaler for likevel. De støtter php, så det skal ikke være noe problem. Maskinen jeg har SwitchKing på er ganske gammel og sliten, så tenkte å spare den for mere belastning.

Bjørn

nanab
2 stars
2 stars
Posts: 42
Joined: Mon 17 Sep 2012, 21:22

Re: Lightning! Web tillägg baserat på PHP

Post by nanab » Tue 18 Dec 2012, 21:41

Jo det ska fungera på samma maskin. Jag kör allt på samma just nu. En 1ghz dator med 1024mb ram som kör windows xp. Som webserver kör jag wampserver. Processorn ligger mest på ca 4% belastning för att ibland sticka upp runt 50%.
Har kört på den här konfigurationen i snart en månad utan problem.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests