Verisure - mina sidor

Andra typer av bidrag | Other contributions
krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Verisure - mina sidor

Post by krambriw » Sun 01 Dec 2013, 08:29

Hej,
Jag har ett Verisure larm installerat i huset och via 'Mina Sidor* så finns det matnyttig information som man skulle kunna nyttja sig av och kombinera med SwitchKing.

Tex kan man få status (Tillkopplat/Frånkopplat/Skalskydd Tillkopplat), temperaturer och luftfuktighet (som mäts av branddetektorerna), temperatur (som faktiskt mäts av sirenen) och en del annat smått och gott från de olika sidorna.

Jag satt i går och slet lite med att försöka få till en url som automatiskt loggar in på https sidan, dock utan att lyckas, man måste på något sätt hantera både användarnamn, lösenord och en token som erhålls...

Någon annan som också har ett Versisure och ser möjligheterna och som är händig vad gäller url???

Kommer man bara in så kan vi lätt plocka ut infon man vill ha och sedan tex sätta motsvarande datakällor i SK

mvh

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Verisure - mina sidor

Post by Isaksson » Sun 01 Dec 2013, 13:53

Tjenare.
Jag gjorde ett test med c# och logga in mot sidan. (Jag skapade först ett konto, jag har ej detta system så jag har inget system tillagt)
Men jag ser att när jag läser av requesten så får jag fram att jag är inloggad, men som sagt, jag vet ju inte exakt hur det ser ut hos dig när du har ett system tillagt.

Men med Token vet jag inte riktigt vad du menar (eller menar du en session cookie?), jag gjorde en POST med denna info:
j_username=email%40adress.se&j_password=Lösenord&spring-security-redirect=%2Fse%2Fstart.html

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Verisure - mina sidor

Post by krambriw » Sun 01 Dec 2013, 17:03

Lovande, toppen Isaksson,

Jag har försökt men inte lyckats, hur såg din hela url:en ut när du fick det att funka?

mvh

Code: Select all

https://mypages.securitas-direct.com/se?j_username=email&j_password=password&spring-security-redirect=%2Fse%2Fstart.html'

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Verisure - mina sidor

Post by Isaksson » Sun 01 Dec 2013, 17:59

Du ska skicka POST mot denna adress:
https://mypages.securitas-direct.com/j_ ... cale=sv_SE

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Verisure - mina sidor

Post by krambriw » Sun 01 Dec 2013, 20:57

Tack Isaksson, nu fungerar inloggningen, toppen, nu skall jag se hur jag kommer vidare

mvh

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Verisure - mina sidor

Post by gus » Mon 02 Dec 2013, 08:58

Intresserad! Beställde ifredags en uppgradering på mitt larm till Senaste Verisure :-) Vore smidigt att sätta Hemma/Borta mha larmstatus. @krambriw: Tänker du nyttja EG till detta?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Verisure - mina sidor

Post by Isaksson » Mon 02 Dec 2013, 09:17

krambriw wrote:Tack Isaksson, nu fungerar inloggningen, toppen, nu skall jag se hur jag kommer vidare

mvh
Perfekt.

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Verisure - mina sidor

Post by krambriw » Mon 02 Dec 2013, 09:27

Tänker du nyttja EG till detta?
Jepp, jobbar på det...tänker göra en liten plugin som kollar statusen för unarmed/armed/armedHome typ en gång i minuten eller så och som sätter en data källa i SK till motsvarande.

Nödvändiga Inställningar i pluginnen som jag ser det just nu:

- användarnamn (email)
- password
- uppdateringsintervall
- namn på datakälla i SK

Beträffande andra saker såsom temperatur och RH från branddetektorer så undrar jag om det egentligen har så strort värde att hämta hem eftersom man får ett värde som kan vara flera timmar gammalt.

SmartPlugs skulle kunna vara läckert att styra, dom är ju dessutom bättre rent tekniskt eftersom dom har tvåvägs-kommunikation så att man får feedback på statusen. Har dock inte kommit på hur jag skall styra dom (ännu).

Funderade ett tag också på om det vore lämpligt att låta SK kunna göra till/frånkopplingar men det kanske man skall undvika?

I övrigt så får man ju larm i smartphonen direkt så den funktionen behöver man ju inte dubblera.

Det hela lär väl ta ett litet tag, julen närmar sig så tasklisten lär fyllas också med andra uppgifter... men jag delar med mig så snart det finns någor körbart, kanske inför funktionerna i steg så att det snabbare finns något att labba med.

mvh

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Verisure - mina sidor

Post by Isaksson » Mon 02 Dec 2013, 09:48

Måste man gå vägen via "deras" webbserver?
Det finns ingen väg att kommunicera med systemet lokalt?

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Verisure - mina sidor

Post by krambriw » Mon 02 Dec 2013, 09:54

Jag känner inte till något publikt api som skulle medge det. Det finns ju också appar men jag tror att dom också går via deras servrar...

mvh

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests