Nyfiken på mänskligt beteende

Andra typer av bidrag | Other contributions

Därför donerar inte jag

För omständligt att donera
0
No votes
Anser att alla plugin ska vara helt gratis
1
17%
Har missat att det fanns möjlighet att donera
3
50%
Skulle betala en mindre summa om det var ett krav för att köra pluginet
0
No votes
Kommer att donera nu när jag läst detta
2
33%
 
Total votes: 6

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Nyfiken på mänskligt beteende

Post by Isaksson » Mon 22 Jul 2013, 07:33

Hej.
Som ni säkert har sett så erbjuder jag ett gäng olika plugins till Switch King.
För en tid sedan så la jag in möjligheten att kunna donera för att kunna hålla min utvecklingsmiljö igång.
Uppskattningsvis så är det mindre än 1% av plugin-användarna som har utnyttjat denna möjlighet.
Och de flesta av er kör ju pluginen 24/7 så ett visst värde borde de ha för er.

Nu är jag nyfiken på varför, hoppas att de flesta som kör mina plugin kan vara helt ärliga här och förklara varför via omröstningen.
Flera val är möjligt att välja i omröstningen välj det som passar på just dig.

Skriv gärna kommentarer också.

PerM
3 stars
3 stars
Posts: 52
Joined: Fri 07 Jan 2011, 00:59
Contact:

Re: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by PerM » Mon 22 Jul 2013, 10:12

Svaret på frågan varför folk inte donerar har jag tyvärr inget säkert svar på, men jag är inte förvånad över utfallet. Innan MSure blev Beyond Measure så var det ett "donation ware", antalet som donerade kan man nästan räkna på sina händer och fingrar medans antalet som använde/även idag använder MSure var/är långt fler.

Min egen åsikt är att det i grunden handlar om att gratis är gott och att mjukvara inte går att "ta på" vilket inte får folk att känna värdet i varan; det är ju bara ettor och nollor oavsett hur mycket tid vi utvecklare har spenderat för att stapla dessa ettor och nollor till något funktionellt.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Sv: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by Isaksson » Mon 22 Jul 2013, 11:34

Tack för kommentaren Per.
Det ligger mycket i vad du säger och detta är nog ett allmänt problem. Men tanken med "donation ware" är ju bra.
Men när donationer inte kommer och man är i det stadiet att man utvecklar mer till andra än sig själv då börjar man fundera.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by krambriw » Mon 22 Jul 2013, 14:42

Jag har den uppfattningen att det måste vara tvingande, frivilligt låter bra i teorin men fungerar inte i praktiken. Som bekant är det ju helt klart bättre ordnat för dom som utvecklar appar för android eller iphones, där betalar konsumenten direkt vid nedladdningen.

Att göra plugins utan någon form av licenskontroll är faktiskt ganska otacksamt ur penningsynpunkt. Jag själv har gjort en hel drös sådana som jag vet att många använder, dessutom med öppen källkod och visst, en del uppmuntrande tillrop har hörts men inga ekonomiska bidrag.

Vad jag förstår så har SK inte heller något sådant licensieringsstöd för plugins vilket gör att även här måste man hoppas på användarnas goda vilja.

Eftersom jag själv skänker mina alster fritt så använder jag andras på samma villkor om dom också är fria. Därmed donerar jag inte där det är *frivilligt* annat än om jag verkligen tycker det är behjärtansvärt (vilket har hänt).

Kan man hitta på något smart sätt att licensiera så vore det ju intressant, tex 'SK plugin store' eller liknande

mvh Walter

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by gus » Mon 22 Jul 2013, 16:36

Tror också på den tvingande modellen i någon form. Men det är ju lite komplext, oftast är det ju ett lagbygge där utvecklaren är helt beroende på input ifrån användarna. Men jag tycker absolut att om en utvecklare sitter timmar och sliter skall man kunna få en slant för det om man så vill.

//Rickard

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by Isaksson » Mon 22 Jul 2013, 16:36

Tack för din synvinkel på det hela.
Att göra licensierade plugin är i SK inga problem så det är inte svårt att fixa en sådan lösning, visst man måste ju själv generera och skicka ut nyckeln vid betalning, men det är ju egentligen på samma sätt som SK gör.
På något sätt så hoppas jag ändå att människor ska göra rätt för sig och att man inte ska vara "tvungen" att sätta ett pris på pluginen. Men som ni alla vet så fungerar det ju tyvärr inte så.

Ska bli intressant att höra andras syn på detta.

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Sv: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by Isaksson » Mon 22 Jul 2013, 16:43

Tack gus för din kommentar. Visst är det lite svårt för oftast är det som du säger ett samarbete mellan användare och utvecklare men så är det ju oftast med all typ av "mindre" program/plugin.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

PerM
3 stars
3 stars
Posts: 52
Joined: Fri 07 Jan 2011, 00:59
Contact:

Re: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by PerM » Mon 22 Jul 2013, 17:04

Isaksson wrote:...ett samarbete mellan användare och utvecklare men så är det ju oftast med all typ av "mindre" program/plugin.
Det skiljer väl inget mot "stora" program? Inget program blir bra utan återkoppling från användarna. Ett plugin uppkommer av samma anledning som kärnsystemet det ska ingå i - ett behov finns. Även om det bara tar några timmar att knacka ihop ett plugin så är väl tiden/kunskapen inte värd mindre för det? Be en programmerare utföra samma uppgift på konsultbasis så kostar det en bra slant...är konsultens tid/kunskap mer värd än någon annans?

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Sv: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by Isaksson » Mon 22 Jul 2013, 17:09

PerM wrote: Det skiljer väl inget mot "stora" program? Inget program blir bra utan återkoppling från användarna. Ett plugin uppkommer av samma anledning som kärnsystemet det ska ingå i - ett behov finns. Även om det bara tar några timmar att knacka ihop ett plugin så är väl tiden/kunskapen inte värd mindre för det? Be en programmerare utföra samma uppgift på konsultbasis så kostar det en bra slant...är konsultens tid/kunskap mer värd än någon annans?
Helt rätt Per, jag tar tillbaka det jag skrev om "mindre" program. Blir mer uppenbart när man ser hela bilden.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Nyfiken på mänskligt beteende

Post by gus » Mon 22 Jul 2013, 17:18

PerM wrote:
Isaksson wrote:...ett samarbete mellan användare och utvecklare men så är det ju oftast med all typ av "mindre" program/plugin.
Det skiljer väl inget mot "stora" program? Inget program blir bra utan återkoppling från användarna. Ett plugin uppkommer av samma anledning som kärnsystemet det ska ingå i - ett behov finns. Även om det bara tar några timmar att knacka ihop ett plugin så är väl tiden/kunskapen inte värd mindre för det? Be en programmerare utföra samma uppgift på konsultbasis så kostar det en bra slant...är konsultens tid/kunskap mer värd än någon annans?
Nä, det är ingen skillnad, alla program behöver feedback ifrån användarna.
Här måste vi dock ställa oss frågan vad som är syftet med programmet ifrån utvecklaren, är det privata intresset för funktionen, eller är det kommersiellt?
Tycker att du är lite fel ute när du jämför plugins till SK med något som skapas till företag. Dock så tycker jag fortfarande att om utvecklaren så vill, skall det självklart generera en peng.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests