SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire
-
- 4 stars
SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire
Lite lekstuga med olika bitar...
Skämt åsido, jag behövde få till en tillförlitligare förbindning för mätning av vissa sensorer än vad alla dessa trådlösa RF temperaturprylar ger. Samt att minska behovet av batterier....
Så jag kastade mig över OneWire och beställde en USB adapter DS9490R och en ljus/temperatur sensor ( Ljussensor Analog TSL250R + TSL252R, Temperatursensor DS18B20). Allt inklusive Raspberryn med tillbehör beställde jag på m.nu som levererade omgående.
Installerade sedan OWFS i en Raspberry Pi, tryckte in en WiFi dongle och OneWire adaptern som på bild.
La in ett python script i Raspberryn som broadcastar mätvärdena ut på mitt nätverk. Fixade till så att allt autostartar (OWFS inklusive mitt python script).
Skrev sedan en liten plugin till EG som lyssnar efter dessa broadcasts och som omvandlar till korrekta events i EG.
Nästa var att skriva ett litet python script i EG som fångar eventen och som med hjälp av SwitchKing pluginnen uppdaterar datakällorna i SwitchKing.
Jag är medveten om att SwitchKing kan hantera OneWire direkt (med hjälp av Henke's plugin) men
- Henke's plugin stöder inte den analoga ljussensorn, åtminstone inte ännu
- Jag vill ha eventen i EG för att kunna utnyttja dom där för vissa styrningar
- Jag vill ha en flexibel lösning för fysisk placering (Raspberryn kan placeras ganska valfritt så länge den kan strömförsörjas och når mitt trådlösa nätverk)
- Jag vill ha möjlighet att eventuellt nyttja mer funktioner i OWFS
- Jag vill ha möjlighet att kunna ha ännu fler och olika OneWire sensorer...
mvh Walter
Skämt åsido, jag behövde få till en tillförlitligare förbindning för mätning av vissa sensorer än vad alla dessa trådlösa RF temperaturprylar ger. Samt att minska behovet av batterier....
Så jag kastade mig över OneWire och beställde en USB adapter DS9490R och en ljus/temperatur sensor ( Ljussensor Analog TSL250R + TSL252R, Temperatursensor DS18B20). Allt inklusive Raspberryn med tillbehör beställde jag på m.nu som levererade omgående.
Installerade sedan OWFS i en Raspberry Pi, tryckte in en WiFi dongle och OneWire adaptern som på bild.
La in ett python script i Raspberryn som broadcastar mätvärdena ut på mitt nätverk. Fixade till så att allt autostartar (OWFS inklusive mitt python script).
Skrev sedan en liten plugin till EG som lyssnar efter dessa broadcasts och som omvandlar till korrekta events i EG.
Nästa var att skriva ett litet python script i EG som fångar eventen och som med hjälp av SwitchKing pluginnen uppdaterar datakällorna i SwitchKing.
Jag är medveten om att SwitchKing kan hantera OneWire direkt (med hjälp av Henke's plugin) men
- Henke's plugin stöder inte den analoga ljussensorn, åtminstone inte ännu
- Jag vill ha eventen i EG för att kunna utnyttja dom där för vissa styrningar
- Jag vill ha en flexibel lösning för fysisk placering (Raspberryn kan placeras ganska valfritt så länge den kan strömförsörjas och når mitt trådlösa nätverk)
- Jag vill ha möjlighet att eventuellt nyttja mer funktioner i OWFS
- Jag vill ha möjlighet att kunna ha ännu fler och olika OneWire sensorer...
mvh Walter
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 3 stars
Re: Sv: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire
Imponerad av detta upplägg!
Sugen på att dela med dig av dina skript och plugin?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Sugen på att dela med dig av dina skript och plugin?
-
- 4 stars
Re: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire
Javisst, lägger upp dom här...men det får bli i början av nästa vecka va?
Trevlig midsommar
Trevlig midsommar
-
- 3 stars
Re: Sv: SwitchKing + EventGhost + Rasberry + OneWire
Kanon!
Detsamma
Detsamma

-
- 3 stars
Det låter ju kanonbra. Skulle du kunna lägga upp en avbild på din Raspberry installation så vore det kanon. 

-
- 4 stars
Okej, menar du en backup image av SD kortet så blir det ju enkelt?
mvh
mvh
-
- 3 stars
Ja om du vill annars var man ska lägga scriptet och hur du gjorde för att autostarta dom.
-
- 4 stars
Jag lägger upp en komplett image av mitt SD kort imorgon, här är de enskilda filerna så länge...
Om man vill göra allt själv eller om man vill lägga till detta till en redan existerande Raspberry som också kör andra program:
I EvenGhost:
1) Packa upp OneWire pluginnen, starta om EG och lägg till den till dina plugin (obs, du bör kanske vänta med detta tills du fått igång Raspberryn enligt nedan)
I Raspberryn:
1) Ladda ner och installera OWFS
2) Packa upp ow_cron.py och editera den så att den passar ditt system. Det är ganska självförklarande och passar till M.NU's ljussensor med två givare plus en temperatursensor
3) Dra och släpp den sedan i /home/pi tex med WinSCP
4) Packa upp oweg och lägg den i /etc/init.d fortsättning följer...
Om man vill göra allt själv eller om man vill lägga till detta till en redan existerande Raspberry som också kör andra program:
I EvenGhost:
1) Packa upp OneWire pluginnen, starta om EG och lägg till den till dina plugin (obs, du bör kanske vänta med detta tills du fått igång Raspberryn enligt nedan)
I Raspberryn:
1) Ladda ner och installera OWFS
2) Packa upp ow_cron.py och editera den så att den passar ditt system. Det är ganska självförklarande och passar till M.NU's ljussensor med två givare plus en temperatursensor
3) Dra och släpp den sedan i /home/pi tex med WinSCP
4) Packa upp oweg och lägg den i /etc/init.d fortsättning följer...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- 4 stars
fortsättning....
5) Editera nu din crontab och lägg till följande rad på slutet:
(för att editera, skriv 'sudo crontab -e' på kommandoraden i putty)
Starta eventuellt om din Raspberry...(vet inte om det är nödvändigt)
Python skriptet kommer nu att köras en gång varje minut och mätvärdena broadcastas ut på ditt nätverk
6) Konfigurera och starta nu OneWire pluginnen i EG
7) Om allt är korrekt skall event med mätvärden börja trilla in varje minut
8) Återstår att plocka in dessa och uppdatera data källor i SK (beskrivning kommer...)
mvh
5) Editera nu din crontab och lägg till följande rad på slutet:
Code: Select all
*/1 * * * * python /home/pi/ow_cron.py
Starta eventuellt om din Raspberry...(vet inte om det är nödvändigt)
Python skriptet kommer nu att köras en gång varje minut och mätvärdena broadcastas ut på ditt nätverk
6) Konfigurera och starta nu OneWire pluginnen i EG
7) Om allt är korrekt skall event med mätvärden börja trilla in varje minut
8) Återstår att plocka in dessa och uppdatera data källor i SK (beskrivning kommer...)
mvh
-
- 3 stars
Perfekt tack är det bara att lägga till i ow_cron.py om man vill ha fler temgivare? Summeras båda volt resultaten till ett i SK?