SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Andra typer av bidrag | Other contributions
rgwells
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Thu 27 Jun 2013, 00:47

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by rgwells » Tue 02 Jul 2013, 01:28

Den versjonen fungerte mye bedre!
Da poppet det opp eventer i EG med ZWAY foran :D

syscommands-filen må forøvrig hete .syscommands med punktum foran og ligger hos meg i /opt/z-way-server/htdocs/ ikke /opt/z-way-server/automation/htdocs/

Da får jeg se om jeg skjønner noe mer av syntaxen i my_main.js for forskjellige data-strømmer/variabler

Du hadde i første sensoren din en syntax som matchet åpne/lukke for en Fibaro dør-sensor når den fikk riktig device og instance nr i alle fall.
I my_main.js: zway.devices[8].instances[0].commandClasses.SensorBinary.data.level.bind(function() {
eventString = 'Device_8_Instance_0';
[....]
Match i /var/log/z-way-server.log: [2013-07-02 02:20:05.115] SETDATA devices.8.instances.0.commandClasses.48.data.level = False
Gir denne eventen i EG: ZWAY.Device_8_Instance_0 'false'

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Wed 03 Jul 2013, 05:02

Hej,
Bra att du fått det att fungera!

Om jag hade byggt upp styrningen i dag på nytt hade jag definitivt valt Z-Wave, jag tycker det är väldigt driftsäkert och response tiden är extremt låg
syscommands-filen må forøvrig hete .syscommands med punktum foran og ligger hos meg i /opt/z-way-server/htdocs/ ikke /opt/z-way-server/automation/htdocs/
Du har förstås rätt, så ser det ut hos mig med, måste ha skrivit fel i farten

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by Wallin » Wed 24 Jul 2013, 12:51

Hej,

Kul att du delar med dig! Detta verkar mycket intressant. Jag kör idag Tellstick Duo och en massa Nexa men funderar, efter att läst din tråd, på att sakta men säkert gå över till Z-wave. Kan du beskriva funktionaliteten du får med ditt plugin och hur Switchking används samt vad man kan och inte kan göra? Skulle det gå att köra Tellstick/Nexa samt Z-wave/Razberry tillsammans i switchking och nå dem i samma gränssnitt och via switchking live? Går det att få Razberry att prata direkt med Switchking eller måste eventGhost ligga emellan?

Tack på förhand! :wave:

Mvh Håkan

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Wed 24 Jul 2013, 15:50

Hej Håkan,

Kul att du tycker det låter intressant! Skall försöka svara lite på dina frågor och beskriva vad som går att göra (och lite vad som ännu inte går)

Stödet för RaZBerryn och Z-WAY ligger helt och hållet i pluginnen som jag gjort för EG. Datautbytet med SK sker via datakällor som du måste definera upp i SK. Så i dagsläget måste du använda EG och SK ihop (Hur det blir på sikt, dvs huruvida SK kommer att stödja RaZBerry direkt kan jag inte svara på, det får SK ansvariga göra om dom vill. Teoretiskt vore det nog inte så knöligt eftersom det är ett JSON api).

Förnärvarande har jag bara kunnat testa att styra enkla power switchar on/off och multisensorn (alla från Fibaro) samt att jag får feedback tillbaka när dom ändrar status, oavsett om det sker via EG eller på annat sätt. Jag har även lagt in stöd för dimmer men inte kunnat prova om det fungerar (hårdvaran kostar ju tyvärr en liten slant).

I och med att du kan sätta en datakälla från flera håll så kan du styra tex en power switch genom att ändra datakällans värde, oavsett om det är SK (eller av till SK anslutna klienter).

Om det går att ändra en datakälla via Live! så borde detsamma gå bra även här.

Det går utmärkt att ha en blandad miljö, jag själv har både Nexa och andra ihop med Z-Wave och One Wire, allt fungerar fint i harmoni (fast dom kan ju förstås inte snacka direkt med varandra men det är ju självklart).

mvh

PS Glömde väl i farten bort att berätta lite om vad som inte går: jag har inget stöd för samtliga olika z-wave produkter, det finns ju allt mellan himmel och jord såsom lås och I/O enheter mm men inget är egentligen omöjligt att lägga till. I EG gör man det genom att lägga till en python kodsnutt för en ny action till pluginnen. Låter kanske enkelt och är väl inte det egentligen men med god vana så fixar man det. Problemet blir att testa om man inte har devicet själv
Last edited by krambriw on Wed 24 Jul 2013, 17:39, edited 1 time in total.

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: Sv: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by gus » Wed 24 Jul 2013, 17:13

Åh, blir så sugen...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Wallin
2 stars
2 stars
Posts: 26
Joined: Wed 10 Aug 2011, 17:13

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by Wallin » Fri 26 Jul 2013, 08:55

Hej,

Tack för ditt svar! Jag har inte testat Event Ghost än så jag förstår inte än vilken roll det spelar i setupen. Får ta ned EventGhost och börja labba lite. Sen köpa Razberry och några Z-wave enheter och fortsätta.... :-)

mvh Håkan

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by gus » Wed 09 Oct 2013, 10:33

Nu är en Razberry på väg till mig!

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by gus » Sat 12 Oct 2013, 20:36

Kan bekräfta att dimmer fungerar utmärkt!
Jag är nöjd!!

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by krambriw » Sun 13 Oct 2013, 09:43

Tack för din feedback Gus!

Jag kommer nu själv att byta ut mina befintliga Nexa puckar succesivt, allt efter vad ekonomin tillåter

gus
3 stars
3 stars
Posts: 134
Joined: Fri 31 Aug 2012, 20:14

Re: SwitchKing + EventGhost + Razberry Z-Way

Post by gus » Sun 13 Oct 2013, 10:58

Ja det var ju bara det där med kostnaden :-)

Liknar denna plugin 1-wire i den bemärkelsen att man kan skicka en kommandosträng i et Python skript?
Vill få till ett översättningskript där EG tolkar ett dimmervärde mha payloaden och sedan skickar det vidare till Razberryn.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests