TellstickNETPlugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Post Reply
rupekt
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Mon 17 Oct 2011, 19:15

Re: TellstickNETPlugin

Post by rupekt » Fri 19 Apr 2013, 18:31

Märkte att jag ingen funktion via SK med min DUO utan endast via Telldus Live där min NET sitter
Den tar i mot singnaler från enheter men sänder inga.
Sitter och läser logg filer för att försöka komma på vad som är fel men hittar inga fel i loggarna.

jag har server 3.1.0.5 DB 2.2.5

Robert

Lyberg
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Sat 20 Apr 2013, 07:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by Lyberg » Sat 20 Apr 2013, 09:23

Tja alla!

rätt ny gammal här , har mest fluktat på forumet och inte skrivit ngt tidigare, köpte switchking för ett par månader sedan efter jag tröttnat på att telldus stod still i sin utveckling tyckte jag..

har kört tellstick usb stickan (inte duo) tills igår, var in en sväng till gubbdagis (jula) och köpte mig en tellstick net, jag har ca 30-40 st enheter nu som ska konfas , 25 är väl klara, 6 tempgivare som ska konfas etc.

nu kör jag en windows 2012 server med senaste switchking installerat, jag har lagt in senaste plugin:en för tellstick net , synkningen verkar fungera bra till telldus live, men inte vice versa, dessutom så kan jag inte skicka kommandon från SK längre, jag trodde det skulle fungera med pluginnen? dessutom undrar jag lite över dessa tempgivare, hur lägger jag till dem som datakällor nu i SK, ska jag göra precis som med en DUO ? , informationen var inte helt tydlig tycker jag, givarna fungerar rätt bra i telldus live, men som sagt vore kul o få dem in i SK, jag har dessutom några ir sensorer , nexa som jag tänkte använda som datakällor, dvs inte koppla dem direkt till motagarna , utan jag vill styra det centralt via SK.
tempgivarna kommer styra fläktsystem som drar igång när jag eldar i kaminen exempelvis. jag använder helst switchking för allt konf , orkar inte pyssla med massa tdtool , script etc ,old school is out ;)

jag har dessutom som ambition att gå vidare med välkommen hem gui:t etc och eventuellt 4-5 XBMC i huset.

som sagt någon som har en idé?

Lyberg
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Sat 20 Apr 2013, 07:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by Lyberg » Sat 20 Apr 2013, 10:59

ibland behöver "man" lite tid... kollade igenom config filen i plugin:en , uppdaterade och ändrade massa false till true , även för datakällorna som synkats från tellduslive , nu dyker dom upp finfint i SK oxå ;) nu är allt som det ska... bara en tanke som slog mig.. vad händer om min internet lina går ner och jag har en tellstick net ? kommer SK då in och tar över och kommunicerar direkt till .net inom lan:et då ?

Lyberg
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Sat 20 Apr 2013, 07:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by Lyberg » Sun 21 Apr 2013, 10:09

jahapp... igår slutade det med att jag tog bort alla enheter från tellstick .net live och alla från SK, jag ville få en clean start, nya enheter kom inte in i SK som jag la upp i TL , så hursomhelst så började jag lägga till dem i TL från web gui:t från min ipad, jag trodde väl att det skulle synka, men det verkar bara vara mot TL som SK synkar, nu uppdateras inte config filen med enheter från TL heller så jag kan inte gå in och ändra till true på värdena heller, dock fungerar en tempgivare utmärkt.. behöver jag ska aågon ny private key eller något igen ?

Spontant känns det som att jag ska skrota telldus .net och skaffa duo istället , för om jag inte har en internet anslutning , vad händer då nu med .net ? / SK ? inget ont om denna plugin men det känns lite som att gå runt ån efter vatten :(

Nu har jag lagt upp nästan alla enheter i TL , deras nya iphone app är helt ok, dock saknas fortfarande extremt många funktioner som jag vill åt från SK, vad ska jag göra?
Mvh Dennis

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: TellstickNETPlugin

Post by Isaksson » Sun 21 Apr 2013, 10:25

Som det ser ut nu så är det Duo som gäller.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

henkep
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Mon 07 Nov 2011, 14:12

Re: TellstickNETPlugin

Post by henkep » Sun 21 Apr 2013, 14:24

Lyberg wrote:jahapp... igår slutade det med att jag tog bort alla enheter från tellstick .net live och alla från SK, jag ville få en clean start, nya enheter kom inte in i SK som jag la upp i TL , så hursomhelst så började jag lägga till dem i TL från web gui:t från min ipad, jag trodde väl att det skulle synka, men det verkar bara vara mot TL som SK synkar, nu uppdateras inte config filen med enheter från TL heller så jag kan inte gå in och ändra till true på värdena heller, dock fungerar en tempgivare utmärkt.. behöver jag ska aågon ny private key eller något igen ?

Spontant känns det som att jag ska skrota telldus .net och skaffa duo istället , för om jag inte har en internet anslutning , vad händer då nu med .net ? / SK ? inget ont om denna plugin men det känns lite som att gå runt ån efter vatten :(

Nu har jag lagt upp nästan alla enheter i TL , deras nya iphone app är helt ok, dock saknas fortfarande extremt många funktioner som jag vill åt från SK, vad ska jag göra?
Mvh Dennis
Hej Dennis

Du har helt rätt i att det i nuläget endast synkar åt ett håll, alltså enheter upplagda i Switch King synkas till Telldus Live men ej åt andra hållet. Jag har börjat med att skriva den funktionaliteten men den är ej klar ännu.
När det gäller att tappa internetanslutningen så kommer din TellstickNET att sluta fungera, Tellstick.NET är byggd helt på att den har kontakt med Telldus servrar. Vi har skrivit förslag till Telldus att dom ska låta användarna skapa ett eget "lokalt" moln där ens Tellstcik.NET körs men jag vet ej om dom kommer att släppa en sån lösning.
Telldus har dock börjat implementera stöd för att "lyssna" på sändare och uppdatera Telldus LIVE så jag ska så fort jag hinner lägga till stöd för det också.
Samt att Martin (en av utvecklarna till Switch King) skickade en förhandsversio nav servern med lite ändringar som ytterligare utökar funktionen av pluginet. Ska bara försöka få tid att ta tag i det.. (samt 1-wire pluginet som jag också skriver..)

När det gäller hur du ska göra så skulle jag råda dig att skaffa en DUO i sådana fall, denna plugin utvecklas ideellt på fritiden och vem vet vad Telldus gör för ändringar en vacker dag. Då kan allt sluta fungera och jag sitter på semester på en alptopp med en kall öl i handen.. :-)

Lyberg
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Sat 20 Apr 2013, 07:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by Lyberg » Wed 24 Apr 2013, 06:04

Sagt o gjort, .net är reklamerad , nu är dt ju så typiskt att INGEN verkar ha DUO förrän i maj,juni. Verkar vara slut Ingela Sverige :(
Hittar ev någon på blocket får man hoppas , får köra min usb vanliga tills vidare då

leidner
3 stars
3 stars
Posts: 68
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: TellstickNETPlugin

Post by leidner » Sat 27 Apr 2013, 19:20

Då är en order lagd på en tellstick net. Ska bli kul att se om jag äntligen alltid lyckas tända och släcka alla lampor i lägenheten. Vilken av enheterna kommer sända först/snabbast duon i servern eller .net?

henkep
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Mon 07 Nov 2011, 14:12

Re: TellstickNETPlugin

Post by henkep » Sun 28 Apr 2013, 04:39

Duon kommer absolut att vara snabbast, det ligger en liten fördröjning i att .net måste ut via Telldus servrar samt att när Duon sänder så tar .net emot.

/Henrik

leidner
3 stars
3 stars
Posts: 68
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: TellstickNETPlugin

Post by leidner » Tue 30 Apr 2013, 20:10

Nu har jag försökt få igång detta, det fungerar till en liten del. 11 av mina 20 enheter har synkats över från switchking till telltus live.
Tyvärr så när jag har lagt till pluginen krachar tjänsterna för SwitchKing, rätt snart efter jag startat Switchkings Client.
Har aktiverat debug, tagit bort plugin, lagt till plugin och startat om tjänsterna flera gånger.

Henrik har du några tips på vad jag ska justera? Ser du anledningen i loggen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests