TellstickNETPlugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Post Reply
PerreB
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Tue 08 Jan 2013, 15:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by PerreB » Tue 08 Jan 2013, 16:06

Hej
Har Installerat 1 wire plugin som fungerar kanon! Har ingen Telstic Duo men en Telstic net. Installerar Pluginen men ser precis samma som DrAze. Ser tempgivare från Telstic net men inga enheter. Enheterna syns i loggen men inte i switch king. Har jag missat nåt eller är det gratislicencens fel?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: TellstickNETPlugin

Post by Martin » Tue 08 Jan 2013, 17:01

Switch King är inte begränsat i gratisversionen på annat sätt än antal styrbara enheter.
Plugin-funktionen är alltså inte på något sätt begränsad om man inte har någon licens.
Däremot kommer Switch King automatiskt att avaktivera enheter om totala antalet enheter överstiger fem stycken, så att enbart fem är möjliga att styra åt gången...
Martin | Switch King

PerreB
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Tue 08 Jan 2013, 15:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by PerreB » Tue 08 Jan 2013, 19:09

Installera licens och insåg att det inte gjorde någon skillnad. Är det någon som kan tala om varför enheterna som finns i Telstick net och uppenbarligen (se attached logfil) intre syns i SK ?
/Perre :wave:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

mickeblge
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Wed 09 Jan 2013, 00:05

Re: TellstickNETPlugin

Post by mickeblge » Wed 09 Jan 2013, 10:52

Hej!
Jag har samma problem som PerreB.
Ser temperaturerna i SK men inte enheterna.
I loggen hittar den 14 enheter men visar dem inte i SK.
/Micke

PerreB
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Tue 08 Jan 2013, 15:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by PerreB » Wed 09 Jan 2013, 15:52

Kan problemet ha något med avsaknaden av en telstick ansluten till USB porten att göra?
Min idé var ju att använda Switch King mellan 1-wire och TelsticNET.

I samband med installationen krävde dock Switch King att även Telsticprogramvaran var installerad.

Är det liknande förutsättning för dig mickeblge?

mvh
Perre

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: TellstickNETPlugin

Post by Martin » Wed 09 Jan 2013, 16:12

henkep wrote: Jättebra synpunkter, helt klart är att jag kommer ändra i pluginnet så att man i config får styra vilka enheter som skall kontrolleras via Tellstick.NET och ej, samt vilka sensorer från Tellstick.NET som skall visas i SwitchKing. När det sen gäller enheter som endast skall styras via Tellstick.NET (tex. enheter i sommarstugan) så kan jag ej via pluginnet styra dom endast till Tellstick.NET men tvärt om går. Alltså enheter som finns i sommarstugan kommer när man vill sända kommandon till dom även att sändas av den Tellstick som sitter monterad i servern. Dock kommer man på enheter som styrs av den servermonterade Tellsticken kunna ställa in att dessa kommandon ej skickas till Tellstick.NET.
Kanske är detta som spökar?
Martin | Switch King

mickeblge
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Wed 09 Jan 2013, 00:05

Re: TellstickNETPlugin

Post by mickeblge » Wed 09 Jan 2013, 21:27

Hoj!

Jag har också bara en TellstickNet men SK kräver ju som sagt en installation av TelldusCenter för att plugin:et ska funka.
Om jag kör TelldusCenter och registrera en "plats" (samma eller olika mot TellstickNet) och där skapar en enhet ploppar den upp i SK.
Den går givetvis inte att styra eftersom jag ej har nån sticka i datorn.
TellstickNet-enheten och TelldusCenter får varsitt id om man kollar på api.telldus.com och i loggen till plugin:et så kopplar den upp sig mot id:t för TellstickNet-enheten.
Får som sagt upp temploggarna men inga enheter från TelldusLive-kontot..

/Micke

henkep
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Mon 07 Nov 2011, 14:12

Re: TellstickNETPlugin

Post by henkep » Thu 10 Jan 2013, 19:31

PerreB wrote:Installera licens och insåg att det inte gjorde någon skillnad. Är det någon som kan tala om varför enheterna som finns i Telstick net och uppenbarligen (se attached logfil) intre syns i SK ?
/Perre :wave:
Hej PerreB

Ska försöka svara på din fråga men måste bara få lite förklarat först.
Som jag förstår det så har du redan innan sparade enheter "kopplade" till din Tellstick.NET och du undrar varför dom inte dyker upp i SK, är det rätt uppfattat?

//Henrik

henkep
2 stars
2 stars
Posts: 49
Joined: Mon 07 Nov 2011, 14:12

Re: TellstickNETPlugin

Post by henkep » Thu 10 Jan 2013, 19:39

Svar till ovan poster ang. enheter som ej dyker upp i Switch King.

Detta torde bero på att pluginet endast är byggt åt "ett håll", vid synkronisering av enheter tar den bara dom enheter som finns sparade i Switch King och skapar upp i Telldus LIVE och inte åt andra hållet. Detta gäller dock ej sensorer där pluginet hämtar de sensorer som finns i LIVE tjänsten och skapar upp dessa som datakällor i SK.
Alltså i nuläget så sker "skapandet" av enheter endast SwitchKing --> Telldus LIVE och ej åt andra hållet.

Med andra ord skapa upp enheter i Switch King och starta sen om servern så kommer systemet automatiskt att skapa upp dessa på LIVE tjänsten och dessa går att styra denna väg.

I framtida uppdatering är det dock naturligtvis så att en "Telldus --> Switch King" riktning också är att önska. :)

//Henrik

PerreB
1 star
1 star
Posts: 10
Joined: Tue 08 Jan 2013, 15:56

Re: TellstickNETPlugin

Post by PerreB » Thu 10 Jan 2013, 20:50

henkep wrote:
PerreB wrote:Installera licens och insåg att det inte gjorde någon skillnad. Är det någon som kan tala om varför enheterna som finns i Telstick net och uppenbarligen (se attached logfil) intre syns i SK ?
/Perre :wave:
Hej PerreB

Ska försöka svara på din fråga men måste bara få lite förklarat först.
Som jag förstår det så har du redan innan sparade enheter "kopplade" till din Tellstick.NET och du undrar varför dom inte dyker upp i SK, är det rätt uppfattat?

//Henrik
Ja det stämmer. Enheterna är kopplade till Telstic.NET.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests