EventGhost Plugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
Post Reply
Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: EventGhost Plugin

Post by Isaksson » Fri 31 Aug 2012, 11:10

Man ska skapa upp en "fake" enhet där man skapar ett gruppschema med datakällan som regel.

Skapa upp allt i switch king.

Är det så du har gjort?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: EventGhost Plugin

Post by krambriw » Fri 31 Aug 2012, 13:11

Du måste skoja?

Är det verkligen så du var tvungen att göra? Det är ju så knöligt så det faktiskt är oanvändbart. Det räcker med böket att man måste starta om tjänsterna så fort man pillat minsta lilla i konfig-filen.

En rak och enkel lösning som också är intuitiv borde vara målet. Alltså så som jag gjorde från början, bara slänga in en definition i din konfig fil för en av de enheterna som redan finns där. Fake enheter, gruppscheman, snacka om omväg.

Missförstå mig nu inte, jag är inte otacksam utan ta det som utmaning att göra en lättfattlig lösning.

mvh Walter

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: EventGhost Plugin

Post by Isaksson » Fri 31 Aug 2012, 13:56

Jag kan hålla med om att det blir ett extra steg med fake enheterna men det är så pass enkelt att lägga till så det är inget stort problem.

Jobbar man bara i SK så är det nog mer naturligt, själv så kör jag inte med telldus programvaror alls utan all konfig gör jag i SK.

Konfigfilen läses in när tjänsterna startas så det finns inget smidigt sätt för mig att komma runt det.

Det finns säkert många möjligheter att göra det lättare för användarna och det är ju det som SK jobbar för. Plugins får man nog se som lite för expertanvändarna och de vanliga funktionerna finns ju enklare i SK.

Jag ska självklart se om jag kan komma på någon enklare lösning men jag kan nog inte hålla med dig om att det är så krångligt som du tycker.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: EventGhost Plugin

Post by Martin75a » Sun 02 Sep 2012, 22:02

Det som saknas och som man önskar sig är ett plugin till EG som kan tolka SK datakällor.

Finns det inte någon möjlghet att kunna lägga till så man kan läsa in datakällorna via REST från SK direkt till EG i detta plugin?
Om man skapat tex en REST datakälla i SK där 0=AV och 1=PÅ. Borde man inte kunna få till så EG tolka dessa Event och att man kan ange värden för vad den ska göra om 1 eller 0 ?

Annars kanske det finns någon annan som kan skapa detta?

mvh
Martin

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: EventGhost Plugin

Post by Isaksson » Sun 02 Sep 2012, 22:20

Vill du få in värdet i EG varje gång SK läser av värdet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: EventGhost Plugin

Post by Martin75a » Mon 03 Sep 2012, 06:09

Isaksson wrote:Vill du få in värdet i EG varje gång SK läser av värdet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Går det att få på samma sätt som Enheterna fast man lägger in vilka ID på Scenarior man har istället.
Man får 1 Event för PÅ och ett annat för AV? exakt samma som du gjort med enheterna? :D Dvs: varje gång en datakälla blir giltig eller ogiltig.

mvh
Martin

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: EventGhost Plugin

Post by Isaksson » Mon 03 Sep 2012, 09:24

Martin75a wrote:
Isaksson wrote:Vill du få in värdet i EG varje gång SK läser av värdet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Går det att få på samma sätt som Enheterna fast man lägger in vilka ID på Scenarior man har istället.
Man får 1 Event för PÅ och ett annat för AV? exakt samma som du gjort med enheterna? :D Dvs: varje gång en datakälla blir giltig eller ogiltig.

mvh
Martin
Tjenare.
Jag tänker att om du har en datakälla som du uppdaterar via REST text sätter ett värde 0 eller 1 och bara gör det när statusen ska ändras så kommer det nog fungera bra,
men det jag menar är om du sätter att datakällan ska uppdateras varje minut så kommer du då okså få in infon i EG varje minut.

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: EventGhost Plugin

Post by Martin75a » Mon 03 Sep 2012, 10:15

Isaksson wrote:
Martin75a wrote:
Isaksson wrote:Vill du få in värdet i EG varje gång SK läser av värdet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Går det att få på samma sätt som Enheterna fast man lägger in vilka ID på Scenarior man har istället.
Man får 1 Event för PÅ och ett annat för AV? exakt samma som du gjort med enheterna? :D Dvs: varje gång en datakälla blir giltig eller ogiltig.

mvh
Martin
Tjenare.
Jag tänker att om du har en datakälla som du uppdaterar via REST text sätter ett värde 0 eller 1 och bara gör det när statusen ska ändras så kommer det nog fungera bra,
men det jag menar är om du sätter att datakällan ska uppdateras varje minut så kommer du då okså få in infon i EG varje minut.
Hej förresten, :)
Ok, nu är jag med på vad du menar. Jag tycker inte att det gör något om EG får in info om enheten varje minut.
Det jag brukar gjöra för att lösa det är att när EG fått in värdet tex 0 så stänger jag av att lyssna på det eventet.
När EG får in värde 1 på samma event slår jag på det igen och sätter värde 1 till disable. Man kan likna det med en strömbrytare.

mvh
Martin

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: EventGhost Plugin

Post by Isaksson » Mon 03 Sep 2012, 12:42

Då är jag med på vad du eftersöker,
jag håller på att fixa till önskemål om att kunna få event till EG från magnetkontakt tillagd i TC
kommer att titta på detta så snart som magnetkontakten är fixad.

Martin75a
3 stars
3 stars
Posts: 71
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: EventGhost Plugin

Post by Martin75a » Mon 03 Sep 2012, 13:13

Isaksson wrote:Då är jag med på vad du eftersöker,
jag håller på att fixa till önskemål om att kunna få event till EG från magnetkontakt tillagd i TC
kommer att titta på detta så snart som magnetkontakten är fixad.
Jag tackar och bockar. :D

mvh
Martin

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests