MQTT Publish Plugin

Plugins skapade av Switch Kings användare | Plugins created by Switch King users
krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: MQTT Publish Plugin

Post by krambriw » Thu 14 Nov 2013, 09:23

Hej pgoth,

Jag har inte testat din nya version ännu men jag har en fråga. Har du planerat dubbel-riktad kommunikation via MQTT?

Dvs så att det också blir möjligt att styra devices och sätta värden i datakällor, typ exempelvis:

Features:
Device ON / OFF
Device Fake ON / OFF (without sending a signal)
Device Dim
Device Fake Dim (without sending a signal)
Device By Schedule
Device Synchronize
Device Get State
Group ON / OFF
Group By Schedule
Group Synchronize
Scenario Activate
Set Datasource
Set System Mode
Device Get State (Get current state on a Device)

Events:
Data Source Events
Device Events
Scenario Events
Schedule Mode Events
Debug Mode, Print all REST Events


mvh Walter

pgoth
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: MQTT Publish Plugin

Post by pgoth » Thu 14 Nov 2013, 13:09

Hej,
Jo, det är tanken att det ska vara dubbel-riktat inom snar framtid. Just nu så gör jag det för att lösa ett omedelbart täckningsproblem som jag har med min Tellstick. Jag ska använda detta för att skicka meddelanden till bussen som en RaspPI, med en separat Tellstick, lyssnar på och som sedan repeterar kommandot. På så sätt så utökar jag täckningen i huset (jag har idag min server i garaget och jag har problem med vissa enheter som ligger på gränsen att ta emot radiomeddelandet).

Idag har jag själv löst dubbel-riktat kommunikation genom en mellankomponent som tar emot meddelanden och som sedan anropar REST-interfacet (gjort i Node-Red). Inte snyggt då det bygger upp ett beroende som är onödigt så jag ska fixa det så småningom.

cozmo
3 stars
3 stars
Posts: 54
Joined: Wed 29 Aug 2012, 12:38

Re: MQTT Publish Plugin

Post by cozmo » Sun 08 Mar 2015, 11:43

Hei,
Har du kommet noe videre med 2-veis kommunikasjon i MQTT?

Tror det kan bli en veldig bra plugin å ha hvis du får til det.

pgoth
1 star
1 star
Posts: 9
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: MQTT Publish Plugin

Post by pgoth » Sun 08 Mar 2015, 12:31

cozmo wrote:Hei,
Har du kommet noe videre med 2-veis kommunikasjon i MQTT?

Tror det kan bli en veldig bra plugin å ha hvis du får til det.
Hej, nej, jag har lagt ner det. Är ingen .net-kodare :-) och jag kör inte längre SwitchKing. Beklagar

cyberde
3 stars
3 stars
Posts: 61
Joined: Thu 11 Apr 2013, 08:00
Location: The Netherlands
Contact:

Re: MQTT Publish Plugin

Post by cyberde » Wed 06 May 2015, 12:09

All,

Don't worry, I'm currently working on a MQTT plugin for Switch King which will publish Datasource and Device events to a topic and also allows you to update datasources by publishing to an MQTT topic.

When this is working, I will also allow you to configure topics in the config file which will automatically update specific datasources.

Cheers!

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: MQTT Publish Plugin

Post by krambriw » Wed 06 May 2015, 14:50

Hello Cyberde,

Good to hear you are looking into IoT (MQTT)! I would suggest that you take a look at Node-RED. If you would develop a SwitchKing node for Node-RED you would get MQTT for free and tons of other good stuff that could interact with SwitchKing

Best regards,
Walter

cyberde
3 stars
3 stars
Posts: 61
Joined: Thu 11 Apr 2013, 08:00
Location: The Netherlands
Contact:

Re: MQTT Publish Plugin

Post by cyberde » Thu 07 May 2015, 12:56

The plugin was already mostly done, so for now it only has MQTT support. I will look into the Node-RED thing tho.

I've started a new topic for my plugin: http://www.switchking.se/forum/viewtopi ... =23&t=1714

Dreadjesus
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Tue 19 Jul 2016, 19:50

Re: MQTT Publish Plugin

Post by Dreadjesus » Tue 19 Jul 2016, 19:52

hej! känns som att man är lite efter när man kommer 3 år senare och undrar hur man ska få till det? kan inte bekräfta att jag fått det attt funka till switchking, och fåt såklart inga resultat. men hur ska jag installera pluginen?

kommer ingenstans så all support är önskvärd.

mvh
Ricky

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests