Ändra enhet till dimmer

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by tomas » Wed 29 Dec 2010, 21:36

Jag lyckas återskapa problemet med synkning mellan TelldusCenter och Switch King så nu ska vi nog kunna få ordning på det.

Synkronisering mellan TelldusCenter och Switch King görs när man startar klienten, men det går också att tvinga fram en synkronisering genom att välja "Läs om enheter" i menyn Verktyg.
Tomas | Switch King

bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by bunker » Wed 29 Dec 2010, 22:48

Martin wrote: Jag kör själv med dimmer-enheter i webbgui:t utan problem och jag vet att andra användare gör det också.
Provade du med 0.9.1 servern? Skulle i teorin kunna tänka mig att något ändrats i servern som inte återspeglas i web-gui:t.

Jag har lite speciell konfiguration av IIS, kör med virtual directory mot en WHS-share. Ska vid tillfälle konf:a om till vanlig katalog enligt installationsguiden och se om det gör någon skillnad. Fast det vore väl bra märkligt?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by Martin » Wed 29 Dec 2010, 23:26

Jag kör med 0.9.1 av servern, och också 0.9 av själva webbtillägget. Det bör dock inte påverka något eftersom det du ser som output från REST-tjänsten tyder på att något är problematiskt inne i servern och inte i feeden ut till själva webbdelen.

Tomas skrev att han hade lyckats lokalisera problemet med byte av enhetstyp. Det är möjligt att dessa hänger ihop...
Återstår att se om problemet kvarstår efter justering för problemet med byte av enhetstyp.
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by bunker » Thu 30 Dec 2010, 00:09

Martin wrote:Jag kör med 0.9.1 av servern, och också 0.9 av själva webbtillägget. Det bör dock inte påverka något eftersom det du ser som output från REST-tjänsten tyder på att något är problematiskt inne i servern och inte i feeden ut till själva webbdelen.

Tomas skrev att han hade lyckats lokalisera problemet med byte av enhetstyp. Det är möjligt att dessa hänger ihop...
Återstår att se om problemet kvarstår efter justering för problemet med byte av enhetstyp.
0.9 av webbtillägget? Jag har 0.8.1 enligt katalog-strukturen.

Vet inte vad du anser är problematiskt i servern baserat på REST outputen? SupportsAbsoluteDimLvl är ju true efter att jag bytt fram och tillbaka på enhetstyp i SwitchKing.
En enhet som inte visas korrekt i web-gui:t nu är den i Switch King skapade med följande REST output. Dimmning för den enheten fungerar från Windows och iPhone-klienterna.

Code: Select all

- <RESTDevice>
  <AutoSynchronizeAllowed>true</AutoSynchronizeAllowed> 
  <CurrentDimLevel>40</CurrentDimLevel> 
  <CurrentStateID>2</CurrentStateID> 
  <Description i:nil="true" /> 
  <DeviceCode>18511:1</DeviceCode> 
  <DisabledByServer>false</DisabledByServer> 
  <Enabled>true</Enabled> 
  <GroupID>-1</GroupID> 
  <GroupName i:nil="true" /> 
  <ID>16</ID> 
  <InSemiAutoMode>false</InSemiAutoMode> 
  <ManualTargetDimLevel>-1</ManualTargetDimLevel> 
  <ManualTargetStateID>1</ManualTargetStateID> 
  <ModeID>2</ModeID> 
  <ModeType>ScheduleDriven</ModeType> 
  <Name>Hallen - Taket</Name> 
  <NativeID>23</NativeID> 
  <SupportsAbsoluteDimLvl>true</SupportsAbsoluteDimLvl> 
  <TypeCategory>SelfLearningDimmer</TypeCategory> 
  <TypeID>3</TypeID> 
  <TypeModel>selflearning-dimmer:nexa</TypeModel> 
  <TypeName>Self Learning Dimmer</TypeName> 
  <TypeProtocol>Arctech</TypeProtocol> 
  </RESTDevice>
Är det något här som ser konstigt ut?

bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by bunker » Thu 30 Dec 2010, 01:37

Nu har jag testat diverse mer rena installationer på IIS och konfigurerat exakt enligt guiden här på forumet. Fortfarande samma problem.

Men en sak slog mig. Kan det vara nåt med "olicensierade" versionen? Misstänker att ni kör med licens när ni testar.

Enheter i web-gui:t som inte har ett giltigt namn visar alla sina knappar så jag tolkar det som att nånting får dim-knapparna att döljas aktivt.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Ändra enhet till dimmer - fel i web gui

Post by Martin » Thu 30 Dec 2010, 08:45

bunker wrote:[...]

Code: Select all

Level 1) Invalid house code 2183.[...]
Ser ut som någon antagit att en code-switch enhet fortsätter att vara en code-switch enhet även när den är ändrad...
Har anmält detta till Telldus då problemet orsakas av att Telldus API:er rapporterar fel enhetstyp efter att man bytt enhet i Telldus Center och att API:et därefter kräver att man startar om de moduler/program/klienter som använder API:et.
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by Martin » Mon 03 Jan 2011, 13:52

Fick svar från Telldus angående detta:
Telldus wrote:Hej Martin,

Du har helt rätt om detta. Anledningen är att biblioteket cachar informationen
för att slippa läsa om detta vid varje anrop. Tyvärr finns det ingen enkel fix
till 2.0 för detta. Problemet finns dock inte i 2.1 då det bara är en process
som håller informationen.
Som en liten parentes kan nämnas att i äldre versioner av Switch King så fanns inte detta problem då vi hade problem med en del API-anrop till Telldus och i vissa fall tvingades gå direkt mot Windows register.
Då fick vi alltså aldrig problemet med cachningen... :banghead:
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by bunker » Mon 03 Jan 2011, 14:11

Om jag inte minns fel kom 2.0 i september förra året så 2.1 kan vara en bra bit bort...

Enligt Roadmap på Telldus utvecklar-sidor är det några större uppgifter som inte är klara heller så det kan nog ta ett tag till :-(

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by Martin » Mon 03 Jan 2011, 14:25

bunker wrote:Om jag inte minns fel kom 2.0 i september förra året så 2.1 kan vara en bra bit bort...
Enligt Roadmap på Telldus utvecklar-sidor är det några större uppgifter som inte är klara heller så det kan nog ta ett tag till :-(
Jag tror också att det tar ett tag till, men kanske inte allt för lång tid ändå. Troligtvis kommer 2.1 att släppas i samband med att Tellstick Duo kommer ut på marknaden, vilket är planerat till Q1 2011.

Angående ett annat av ursprungsproblemen, med att en dimmerenhet inte visades med alternativen för dimmernivåer utan enbart visades med på/av så har jag nu kunnat återskapa även detta.

Problemet berodde på att WebGUI:t var anpassat för v0.8 men servern var v0.9. Mellan två versioner (exempelvis 0.8 till 0.9 - inte 0.9.0 till 0.9.1) tillåter vi "breaking changes", alltså förändringar som tillåts att en version blir inkompatibel med en annan. En förändring på hur data för en enhet skickas från server till klient gjorde att webbtillägget för v0.8 inte till 100% kunde läsa ut att en enhet var en dimmerenhet vilket ledde till viss "inkonsekvens" i webbtillägget. När webbtillägget fick nya filer i och med uppgraderingen från 0.8 till 0.9 så löste sig detta "automatiskt".

Bunker hade inte direkt några större valalternativ eftersom uppgraderingen av tillägg släpar lite efter släppet av server och klient, och det alltså bara fanns 0.8 av webbtillägget då han började titta på det... :|
Jag kunde inte heller komma på att det var några "breaking changes" i just enhetshanteringen som skulle kunna ställa till detta vilket gjorde att jag inte kopplade ihop de olika versionerna med problemet i den utsträckning som jag borde ha gjort... :oops:

Som parentes kan nämnas att klienter som kommunicerar via REST (vilket kanske egentligen webbtillägget borde göra, men inte gör eftersom det kom in i bilden före REST dök upp) är mycket mindre känsliga för dessa typer av förändringar.
Martin | Switch King

bunker
3 stars
3 stars
Posts: 130
Joined: Thu 23 Dec 2010, 11:26

Re: Ändra enhet till dimmer

Post by bunker » Mon 03 Jan 2011, 14:42

Jag kan bara bekräfta att sen jag uppgraderade till 0.9 av webb-tillägget fungerar mina dimmers i Web-GUI:t.

Ändringen som orsakade detta var kanske stödet för nya enheter i och med Telldus Center 2.0.4?

Hur som helst är det väl bra att du hittade anledningen också. :)

För mig är detta avslutat nu.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests