fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Thomas » Tue 26 Jun 2012, 18:38

Hur är det tänkt att fake-on / fake-off skall användas? Jag hade tänkt att använda det som statusuppdatering i SK och följaktligen mobila klienter då jag använder knapphantering (samt andra funktioner) i externt program (EG).

Se även inlägg här: viewtopic.php?f=24&t=670&start=20#p5554

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Martin » Thu 28 Jun 2012, 21:24

Fake On/Off är tänkt att göra att signalen aldrig skickas men att status uppdateras. Just "fake" har nog fallit bort längs med vägen då detta är ett av de tillägg som vi inte underhåller på samma sätt som produkten i sig.
Jag antar att de som använt detta har hittat andra lösningar via EG. Det fungerar fortfarande om enheten redan är i semi-automatiskt läge, men om enheten är i fullt automatiskt läge så fungerar inte fake-delen bra.

(flyttat till rätt kategori)
Martin | Switch King

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Thomas » Fri 29 Jun 2012, 06:15

Tack för beskrivningen.

Finns det möjlighet att manuellt sätta enheter i semiautomaiskt läge via REST?

Har kikat på publicerade tillgängliga REST-anrop här:
http://www.switchking.se/en/component/c ... rest-anrop

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Martin » Fri 29 Jun 2012, 08:01

Alla följande sätter enheter i semiautomatiskt läge:

Code: Select all

http://servernamn:8800/devices/{id}/turnon
http://servernamn:8800/devices/{id}/turnoff
http://servernamn:8800/devices/{id}/dim/{level}
(även anrop som inkluderar /devicegroups/)
Martin | Switch King

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Thomas » Fri 29 Jun 2012, 08:20

Jo, men syftet att manuellt sätta till semiautomatisktläge skulle vara för att kunna använda tex. scriptet och därmed inte skicka information i luften och till stickan, jag förstår att det i normalfallet sker automatiskt från auto till semi-auto. Antar att det då i dagsläget inte går att göra manuellt?

Istället, går det att skriva ett värde direkt till en device i databasen (eller via REST)? Dvs utan att skicka på/av/dim till enheten?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Martin » Fri 29 Jun 2012, 08:47

Har lagt till detta som en task (fakeon/fakeoff via REST).
http://bugnet.switchking.se/Issues/Issu ... spx?id=450

Kan du förklara lite mer hur din uppsättning fungerar och på vilket sätt du skulle vilja använda fakeon/fakeoff? Om du skickar en signal via EG, där signalen går ut till en enhet som faktiskt finns i Telldus Center, så kommer din enhet automatiskt att uppdateras i Switch King (och Telldus Center). I det fallet behöver du inte använda fakeon/fakeoff - kommunikation mellan EG och Switch King behövs inte i det fallet.
Martin | Switch King

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Thomas » Fri 29 Jun 2012, 09:55

Tack för ett snabbt svar och ett bra program!

Setupen ser ut som följande.

Ett antal mottagare av varierad sort (Dimmer, on, off) samt special LWMR-210/LWM-230 bakom brytarna för direktstyrning av takmonterad belysning (jag är väl medveten om att denna status inte enkelt kommer att vara möjlig att få in i SK eller EG). Dessutom finns det andra direkta trådlösa styrenheter i form av knappar (väggmonterade, bla. de nya från Nexa), trådlösa fjärrkontroller, samt styrning från SK (och tillhörande klienter). Dessutom finns det indirekt styrning från SK som baseras på diverse villkor, tid, rörelse och händelser från larmsystemet (uppdateras via datakällor från EG), generell larmstatus (uppdateras via datakällor från EG), temperatur (web) etc etc. Ingen styrning av enheter utgår i dagsläget från EG utan dennas funktion är att lyssna på omvärlden, korrigera presentationen och meddela SK.

Vad jag vill uppnå är att direkta trådlösa styrenheter samt indirekt styrning uppdateras med status i SK. Indirekt styrning fungerar per automatik (regler), däremot trådlösa enheter kräver lite utmaningar.

I dagsläget har jag satt det enligt följande.
Sändare -- Fast kod A

Mottagare minnesplats 1 , fast kod A från sändare A
Mottagare minnesplats 2 , Definerad kod från SK B (för att kunna styra separat)
Mottagare minnesplats ..n, tomt.

Mottagare DUO
Lyssnar på fast kod A från sändare
EG uppfattar detta och skickar "fake on" "fake off" till mottagaren som har kod B definerat enligt ovan.

På detta sätt kan jag åstakomma direktstyrning (snabbhet) och lyssna på det som skickas (uppdatera status kontrollerat). En annan anledning till att jag använder EG och inte löser det helt i SK (mha script eller dylikt) är framförallt att jag har det ihopkopplat med larmsystemet (DSC via uart) och tillviss del med andra system för att exempelvis ändra gruppregler (via status i datakälla) då jag kollar på film och behöver få ner duken, ändra belysningen till ett preset eller motsvarande. En nackdel dock med setupen (dvs inte hoppa via EG och/eller SK för att styra) är att jag inte kan få absolut dimning, men eftersom jag vill ha en snabb respons då jag trycker på knappen så får jag i dagsläget acceptera att detta inte är möjligt. Detta skulle bla. vara bra eftersom mottagarna (tyvärr) kommmer ihåg sin senaste dimnivå.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Martin » Fri 29 Jun 2012, 10:51

Thomas wrote:Mottagare minnesplats 1 , fast kod A från sändare A
Mottagare minnesplats 2 , Definerad kod från SK B (för att kunna styra separat)
Mottagare minnesplats ..n, tomt.
Om jag inte missar något så bör du kunna klara dig med minnesplats 1, och knyta enheten i Switch King till den kod som sändare A ger ifrån sig. Då slipper du fake-hanteringen och får automatisk uppdatering i Switch King direkt när signalen fångas av Duon. Då får du både direkt styrning och schemastyrning.
Martin | Switch King

Thomas
3 stars
3 stars
Posts: 73
Joined: Mon 08 Aug 2011, 19:21

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Thomas » Mon 16 Jul 2012, 07:55

Det är en snygg hantering.

Dock vill jag kunna styra enheter dels i grupp men även individuellt, därav kvarstår mitt behov av fakeon/fakeoff för extern hantering i EG (eller mha script i SK). Jag såg dock att det var plan för fakeon/fakeoff stöd i ver SK 3.0 :clap:

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: fake-on / fake-off hantering i cmdline scriptet

Post by Martin » Mon 16 Jul 2012, 13:22

Inte bara plan - står som "Implemented" :)
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests