Timeout vid användning av PingChecker

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
peterb
2 stars
2 stars
Posts: 23
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Timeout vid användning av PingChecker

Post by peterb » Thu 08 Mar 2012, 22:04

Så fort jag aktiverar pingchecker så får jag problem med klienterna hänger sig, felmeddelande "An error ccured when polling data from server. Switchking client is temporarly disconnecting from the server". När jag kommer hem på kvällen kan det finnas 10-20 felmeddelanden staplade på varandra på serverdatorns skärm där jag har en klient igång. Ibland får man ett annat meddelande och klienten avslutas. Överhuvudtaget känns server och klienter sega när pingchecker är aktivt.

Jag har senaste versioner av server, klient och pingchecker-plugin. Har även provat att öka tiden i mellan pingcheckarna (i cfg-filen) men det blev ingen skillnad.

Jag ser inget i serverlogen som verkar att ha att göra med pingchecker, däremot en väldig massa rader om ett scenario. Kan serverprogrammet vara fullt upptagen redan innan och pingchecker bara råkar bli det som överbelastar systemet?
Bifogar exempel på logfiler
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Timeout vid användning av PingChecker

Post by Martin » Fri 09 Mar 2012, 08:31

(delade inlägget från ursprunglig tråd eftersom det inte är samma ämne...)

Om du pingar många adresser med hög frekvens så skulle det kunna bli som du säger - att servern inte får göra annat än pinga. När man tittar på loggen så ser det dock inte ut som om det är just PingChecker som är problemet.
Varje sekund finns det en rad som säger:

Code: Select all

Device with id 94, name S1 scenariohemma, native id 128 and code 1:1 has a nonmatching state.
Switch King upplever av någon anledning att enheten är i fel läge och försöker skicka en signal för att rätta till detta. Av någon anledning så hamnar aldrig enheten i rätt läge (eller så får inte Switch King information om att enheten har hamnat i rätt läge) vilket gör att servern gör nya försök att hela tiden rätta till detta...

Man får liknande problem när Telldus Service rapporterar att stickan inte sitter i (eftersom man då inte får någon bekräftelse på att signalen går iväg). Hur använder du "S1 scenariohemma"? Är det en riktig enhet?
Av namnet att döma så är det ingen lampa...
Martin | Switch King

peterb
2 stars
2 stars
Posts: 23
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Timeout vid användning av PingChecker

Post by peterb » Sun 11 Mar 2012, 11:41

Hm, jag undrar oxå vad S1-enheten används till. Den sätts på ON av Scenario HEMMA och påverkar själv en datakälla via ScriptExecutor. Datakällan har värdet OFF trots att S1 är ON, så något skumt är det.
S1 har inget gruppschema, dvs inget schema med regel så det borde inte kunna bli rundgång. S1 har heller inte några händelser i sitt eget schema så det kanske är där det blir något tok.
Nu verkar det inte som om datakällan används så(?!) så jag börjar med att inaktivera S1-enheten så får vi se vad som händer.

Tack så länge.

PS, finns det något smart sätt att lista alla regler som används, totalt eller utgående från datakälla?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Timeout vid användning av PingChecker

Post by Martin » Sun 11 Mar 2012, 18:37

Om du har 2.0.3.8 så kan du nog få en "upplevd rundgång". Den version som finns för nedladdning nu (2.0.3.9) och som faktiskt kom ut som en effekt av rapporterade "pluginproblem" strax efter release av 2.0.3.8 hade nog annars löst problemet. Eftersom den släpptes bara några timmar efter 2.0.3.8 så höjdes inte versionsnumret (mer än sista siffran).

Det finns tyvärr inte någon listning över vilka regler som finns upplagt. Du kan däremot visa vilka regler som är uppfyllda "just nu" genom att klicka i "Tona bort block för scheman för vilka regler som inte är uppfyllda (BETA)" under "Inställningar" - "Visa" i klienten.
Martin | Switch King

peterb
2 stars
2 stars
Posts: 23
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Timeout vid användning av PingChecker

Post by peterb » Sun 25 Mar 2012, 21:05

Nu har jag
1. inaktiverat enhet S1 som ju gav nonmatching-meddelanden i loggen (och som jag dessutom inte begriper hur jag hade tänkt att använda :? ).
2. uppdaterat till 2.0.3.9 inklusive senaste pinchecker-plugin

resultat: problemet kvarstår.

I bifogad logfil så är pingchecker inte igång till att börja med. Inga felmeddelanden i loggen (som verkar ha med detta att göra i alla fall). Fick inte heller några felmeddelanden från klienten angående timeout.

Efter aktivering pingchecker och omstart av tjänster kl 8:19 så dyker det upp timeout-medelanden i loggen med jämna mellanrum:
{BusinessAccessDataCollection - Collection} --<Error> -- 2012-03-24 10:30:35 -- Failed to collect data from Uri http://localhost:10000/extendedservices ... &offset=90. Exception:
System.Net.WebException
Level 1) Åtgärdens tidsgräns har överskridits


Får också en hel drös med felmeddelanden i klienten. Jag kan inte svära på att loggfilsmeddelandena och klientens pop up-meddelanden hänger i hop men det verkar troligt.


En annan fråga angående logfilen:
Created failure value iu for DataSource with ID 25 and name mobil passagekontroll due to expired value. DataSourceValue was defined to expire at 2012-03-24 21:40:47.
Value noted to expire has ID 8481, value iu and failuer value indication is True.


Varför upprepas detta meddelande var n:e minut (där n är datakällans förfallotid)? Jag har hämtning när fil har ändrats så det borde väl inte finnas något skäl att kolla om källans värde är förfallet om det redan är det och ännu mindre skäl att skriva ut det i loggen?


server loggfil bifogas.

win 7 (32) sp1 prof.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Timeout vid användning av PingChecker

Post by Martin » Mon 26 Mar 2012, 08:09

peterb wrote:Efter aktivering pingchecker och omstart av tjänster kl 8:19 så dyker det upp timeout-medelanden i loggen med jämna mellanrum:
{BusinessAccessDataCollection - Collection} --<Error> -- 2012-03-24 10:30:35 -- Failed to collect data from Uri http://localhost:10000/extendedservices ... &offset=90. Exception:
System.Net.WebException
Level 1) Åtgärdens tidsgräns har överskridits

Får också en hel drös med felmeddelanden i klienten. Jag kan inte svära på att loggfilsmeddelandena och klientens pop up-meddelanden hänger i hop men det verkar troligt.
Klientens fel hänger säkert ihop med timeouten. Timeouten i sin tur beror troligen på antingen fel port eller brandväggsproblematik, där jag gissar att brandväggen är problemet.
Prova att tillfälligt stänga av samtliga brandväggar (om du har flera, och sitter på eget nät innanför en router) och se om problemet kvarstår. Jag kan inte återskapa detta annat än om Windows-brandväggen är aktiverad.
peterb wrote:Varför upprepas detta meddelande var n:e minut (där n är datakällans förfallotid)? Jag har hämtning när fil har ändrats så det borde väl inte finnas något skäl att kolla om källans värde är förfallet om det redan är det och ännu mindre skäl att skriva ut det i loggen?
Oftast är förfallotid intressant även om informationen i filen inte ändras. Exempelvis om en detektor skickar "Rörelse" men inte "Ej rörelse" inom rimlig tid på, exempelvis, ett 1-wire-nät... Därför blir det också en varning i loggen.
Själv har jag detta på exempelvis ljussensorn utomhus. Värden för denna skrivs till fil, men om 1-wire av någon anledning skulle få problem så vill jag fortfarande ha ett värde att falla tillbaka på och styra belysningen med.
Om du inte är i behov av felvärde för datakällan, ange att källan inte använder förfallotid.
Martin | Switch King

peterb
2 stars
2 stars
Posts: 23
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Timeout vid användning av PingChecker

Post by peterb » Sun 08 Apr 2012, 09:34

Nu har jag ändrat från port 10000 (utan user/passw) till port 8800 (med user/passw) i pingchecker, de datakällor som kollar solstatus och i android-app. Inga timeout-problem längre! :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests