Styra SK från externa enheter

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
cazz
3 stars
3 stars
Posts: 94
Joined: Mon 05 May 2014, 15:34

Styra SK från externa enheter

Post by cazz » Mon 13 Apr 2015, 17:28

Har lyckas med stort hjälp härifrån att med MQTT skicka info till en Raspberry Pi när SK vill den ska göra något.
Använder då EventGhost

Misstänker att det går göra samma sak men tvärtom men hur, försöker hitta en guide men har inte hittat någon (Kanske söker fel)

Tanken är att jag kör ett skickar en kommando till SK som ska ändra till ett scenario

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Styra SK från externa enheter

Post by krambriw » Mon 13 Apr 2015, 20:02

Beskriv bättre (varje del i kedjan) vad du har idag som fungerar och vad du vill göra, ex med ett flödeschema

SK -> skickar ??? via REST interface via SK plugin? -> EG -> skickar ??? via MQTT -> RaspBerry Pi går ner i spagat ???

Du vill alltså vända på ordningen också?

RaspBerry Pi vill ??? -> ??? via MQTT -> EG -> ??? via SK plugin ->SK som ändrar ???

cazz
3 stars
3 stars
Posts: 94
Joined: Mon 05 May 2014, 15:34

Re: Styra SK från externa enheter

Post by cazz » Mon 13 Apr 2015, 20:10

Tanken att jag beskrev det så vagt var för att jag har säkert flera ideer på att göra men rädd att den hjälpen man får nu bara passar detta :)

Men jag ska förklar vad jag tänkte göra

Jag har en raspberry Pi som är kopplad till en RFID läsare på USB, har tittat på nätet och det finns ett antal bibliotek att använda så jag tänker först se så jag kan få RPi att reagera med läsaren först.

Tanken är att jag drar min tag på läsaren och inom 1 min så ska den aktivera till "Borta" läge senario
Sedan när jag kommer hem så drar jag samma tag igen och den aktiverar "Hemma" läge senario.

Detta är bara ett kul sett att testa att med hjälp av RPi och tilllägg/GPIO styra vad SK ska göra.


Ex jag skulle exempelvis kunna koppla en givare eller annat till USB/GPIO och SK ska regarera genom att exempelvis ändra scenarion eller aktivera/avaktivera enheter

krambriw
4 stars
4 stars
Posts: 336
Joined: Thu 19 Jul 2012, 19:41

Re: Styra SK från externa enheter

Post by krambriw » Tue 14 Apr 2015, 07:07

Jovisst, detta är fullt möjligt om du går via EventGhost.

1) Se till att din kortläsare publicerar ett event till MQTT till ett eget subject, tex /cardreader

Det finns säkert många sätt att göra detta på
- med ett python skript i RPi'en
- genom att använda Node-red (det kan till och med vara så att det redan finns en node som pratar med din korläsare)

2) I EventGhost, startar du en till MQTT Client och gör subscribe till /cardreader

3) Eventen du nu får in skall då komma från din kortläsare och dessa kan du dra till olika makron som utför önskad åtgärd i SK

Alternativt kanske du kan skippa att gå via EventGhost och köra direkt från Node-red i din RPi till SK via REST interfacet om du nu inte vill använda kortläsarhändelserna också för andra funktioner i EventGhost

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests