Hur konfigurera TwoWaySwitch-plugin

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Mats75
1 star
1 star
Posts: 15
Joined: Fri 02 Nov 2012, 10:36

Hur konfigurera TwoWaySwitch-plugin

Post by Mats75 » Mon 12 Nov 2012, 18:50

Hvordan aktiverer/konfigurerer jeg dette plugin? Regner med at det på en måte må legges opp så to brytere virker som en

Mats75
1 star
1 star
Posts: 15
Joined: Fri 02 Nov 2012, 10:36

Re: Statusoppdatering SK

Post by Mats75 » Mon 12 Nov 2012, 19:36

Nå har jeg laget gruppeskjema så SK styrer lys av/på. Huket av for "tvingende" og det virker fint. Men da oppdateres ikke status i SK lenger hvis jeg bruker bryter. De lamper som ikke har et gruppeskjema oppdateres som før.

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Statusoppdatering SK

Post by tomas » Mon 12 Nov 2012, 21:46

Mats75 wrote:Hvordan aktiverer/konfigurerer jeg dette plugin? Regner med at det på en måte må legges opp så to brytere virker som en
Såhär gör du för att få igång pluginet:

- Leta upp mappen "2WaySwitchPlugin" som du hittar under "...\Repositories\Plugins\Bin" (t ex C:\Program\Switch King\Switch King Server\Repositories\Plugins\Bin)
- Kopiera filerna i denna mapp och lägg dem i mappen "...\Plugins"
- Öppna filen "...\Plugins\2WaySwitchPlugin.dll.config" i Notepad (Anteckningar)
- Läs instruktionerna och modifiera sedan denna raden i filen enligt dina behov:

Code: Select all

<add twoWaySwitchTargetCode="B:3" twoWaySwitchListenerCodes="A:1,C:3" commandThresholdMs="1000" />
För twoWaySwitchListenerCodes ska du ange de koder du har för dina sändare, t ex fjärrkontroll eller lysknapp. För twoWaySwitchTargetCode anger du den kod du vill använda inne i Switch King sedan. I exempelraden ovan så har du t ex en lysknapp som skickar Nexa A1 och en annan som skickar Nexa C3.

- Starta om tjänsterna i Switch King så att Switch King börjar använda pluginet
- Skapa en datakälla i Switch King som går mot koden du angav för twoWaySwitchTargetCode
- Testa att aktivera dina sändare och kontrollera att den nya datakällans värde fungerar som du tänkt
- Skapa gruppschema med regel som kopplas till värden på den nya datakällan
- Koppla gruppschemat till de enheter du vill styra

(Edit: Ändrat från att kopiera mappen till att kopiera filerna till Plugins. Switch King Server söker inte igenom undermappar i Plugins-mappen.)
Tomas | Switch King

Mats75
1 star
1 star
Posts: 15
Joined: Fri 02 Nov 2012, 10:36

Re: Statusoppdatering SK

Post by Mats75 » Fri 16 Nov 2012, 20:06

Før jeg legger inn dette plugin lurer jeg på en sak. Jeg har laget gruppeskjema så SK styrer lys av/på. Huket av for "tvingende" og det virker fint. Men da oppdateres ikke status i SK lenger hvis jeg bruker bryter. De lamper som ikke har et gruppeskjema oppdateres som før. Har eget gruppeskjema for bryter med regel som sier at bryter er lik med på. Skal det være noen händelse på en slik regel?

Mats75
1 star
1 star
Posts: 15
Joined: Fri 02 Nov 2012, 10:36

Re: Statusoppdatering SK

Post by Mats75 » Sat 17 Nov 2012, 08:36

Tror jeg fant ut av dette, men hvis jeg bruker datakälla (bryter) for å skru av eller på et lys vil den gå over i vanlig schema når det treffer inn?
Hvordan legger du inn så bryter(datakälla) endrer scenario? Ønsker å ha bryter i gangen som kan brukes for å endre fra hjemme/Borte uten at jeg må bruke pc eller iphone.

Skotheimsvik
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Wed 27 Nov 2013, 15:19
Location: Norway, Bud

Re: Statusoppdatering SK

Post by Skotheimsvik » Wed 27 Nov 2013, 15:27

Takk for detaljert beskrivelse på hvordan få twoWaySwitchListener inn i systemet. Jeg har fulgt instruksene så godt det lar seg gjøre, men får ikke den nye datakilden til å fungere som tenkt - ved aktivering av sendere endrer ikke den nye datakilden verdi.

- Kan kodene som er benyttet som twoWaySwitchListenerCodes være definerte på datakilder i SwitchKing, eller må de fjernes for at de skal fungere i Plugin?
- Jeg har kopiert alle filer og tilhørende mapper fra "...\Repositories\Plugins\Bin\2WaySwitchPlugin\" til "...\Plugins\" mappen. Jeg regner med det er riktig at undermappene skal kopieres med selv om det i et notat fra Tomas sier at filene skal kopieres direkte under \Plugins\ mappen?
- Finnes det noen logger på twoWaySwitchListenerCodes plugin som kan fortelle om den kjører, om den mottar data fra mine switcher?

På forhånd takk :)

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Statusoppdatering SK

Post by tomas » Wed 27 Nov 2013, 21:21

Du behöver kopiera filerna och lägga dem direkt i mappen Plugins. Du kan inte lägga filerna i en undermapp.

Förstod jag dig rätt så har du nu lagt det i en undermapp till Plugins vilket alltså inte fungerar.
Tomas | Switch King

Skotheimsvik
1 star
1 star
Posts: 12
Joined: Wed 27 Nov 2013, 15:19
Location: Norway, Bud

Re: Statusoppdatering SK

Post by Skotheimsvik » Wed 27 Nov 2013, 23:16

Jeg har kopiert alt innhold til Plugins mappen fra Repositories. Det vil si at jeg nå har følgende innhold i Plugins:

Plugins\Coonfiguration [FOLDER]
Plugins\Containers [FOLDER]
Plugins\Diagnostics [FOLDER]
Plugins\Engine [FOLDER]
Plugins\Events [FOLDER]
Plugins\Properties [FOLDER]
Plugins\2WaySwitchPlugin.dll.config [FILE]
Plugins\Plugins.cs [FILE]
Plugins\SwitchKing.erver.Plugins.TwoWaySwitch.csproj [FILE]

Likevel får jeg ikke inn dataverdi på den virtuelle 2WaySwitch bryteren i SwitchKing.
Jeg ser at verdien til de fysiske bryterne i SwitchKing endres (de som er definert som kilder i 2WaySwitch config).
- Kan kodene som er benyttet som twoWaySwitchListenerCodes være definerte på datakilder i SwitchKing, eller må de fjernes for at de skal fungere i Plugin?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Hur konfigurera TwoWaySwitch-plugin

Post by Martin » Thu 28 Nov 2013, 18:25

tomas wrote:Förstod jag dig rätt så har du nu lagt det i en undermapp till Plugins vilket alltså inte fungerar.
Underkataloger fungerar, som Tomas skriver, inte - du måste lägga pluginets alla filer _direkt_ i mappen "Plugins".
Martin | Switch King

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Hur konfigurera TwoWaySwitch-plugin

Post by tomas » Thu 28 Nov 2013, 19:44

Skotheimsvik,

Jag fick ditt PM och här kommer ett förtydligande.

Det är från katalogen ...\Repositories\Plugins\Bin\2WaySwitchPlugin du ska kopiera filerna och lägga in i ...\Plugins

Mappen Plugins ska då innehålla:
  • 2WaySwitchPlugin.dll
  • 2WaySwitchPlugin.dll.config
Prova det och se om du får igång det sedan.
Tomas | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests