Köra script med fjärr via ScriptExecutorPlugin

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
foogy
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Mon 24 Sep 2012, 21:16

Köra script med fjärr via ScriptExecutorPlugin

Post by foogy » Mon 16 Sep 2013, 21:51

Vill kunna exekvera script via on/off på fjärrkontrollen till mina enheter (Intertechno|självlärande)

Jag kan styra enheten med On/Off via både fjärrkontroll och SK klienten. När jag ändrar state med fjärrkontrollen uppdateras state i SK klienten. Med hjälp av ScriptExecutorPlugin kan jag exekvera script på servern när jag ändrar enhetens state i SK klienten.

Så långt inga problem.

Däremot exekveras inget script när jag ändrar state med fjärrkontrollen (även om som sagt state ändras i klienten).

config:
<add deviceName="Sovrumsfönster"
onScript="/home/kalle/tmp/create.sh" onScriptArgs=""
offScript="/home/kalle/tmp/create.sh" offScriptArgs=""
dimScript="" dimScriptArgs=""
intercept="false"
waitForExit="true" />

Ubuntu 12.04 64 bit
mono 2.10.8.1
telldus 2.1.1
SK Klient 3.1.0.1
SK Server 3.2.1.0
Tellstick DUO fw 5

Vad är det som triggar att ScriptExecutorPlugin ska köra script?
Finns det något annat sätt att köra script via on/off på fjärrkontrollen?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Köra script med fjärr via ScriptExecutorPlugin

Post by Martin » Tue 24 Sep 2013, 21:48

När du skickar en signal via Switch King så skickar Switch King ut en signal till Telldus Center som säger "tänd" eller "släck". Det är denna utgående signal som pluginet fångar upp - alltså kommandon som Switch King ansvarar för att skicka ut.

Om du har fjärrkontrollen kodad så att den går direkt mot själva enheten så skickar Switch King aldrig ut någon signal - Telldus skickar en notifikation till Switch King om att enhetens läge har ändrats. Det gör att pluginet inte "hakar på".

Om du vill få ScriptExecutor att reagera även på fjärrkontrollen så bör du ta in fjärrkontrollen som en egen datakälla och knyta datakällan till en regel som i sin tur tänder en lampa när regeln är uppfylld (...och därmed även triggar ScriptExecutor-pluginet).
Martin | Switch King

foogy
1 star
1 star
Posts: 4
Joined: Mon 24 Sep 2012, 21:16

[Löst] Köra script med fjärr via ScriptExecutorPlugin

Post by foogy » Tue 01 Oct 2013, 21:05

Tack
Fick det att funka. Följde denna guide
download/file.php?id=457

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests