Event Listener

Hjälp med plugins, tillägg (exempelvis webbtillägget) och exempelkod som inte ingår i Switch Kings officiella installationspaket
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Martin
Administrator
Administrator

Re: Event Listener

Post by Martin » Mon 14 Mar 2011, 21:13

Det första jag tänker på är om det går att dimma enheten direkt från Dovadon - bara för att vara säker på att den verkligen är skapad som en dimbar enhet.
Om den exempelvis är definierad som en "Code Switch" (= inte självlärande) så kommer den inte att gå att dimma.

Jag är inte riktigt med på vad som fungerar eller inte fungerar...

Menar du att du skapat en .bat-fil som innehåller följande:

Code: Select all

C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=XXXXXXX --dim=vrum1:30
...och när du startar den så dimmas din lampa rätt? Vad heter isf bat-filen? Heter den "on30.bat"?

Heter din enhet i Dovadon "vrum1"? Eller heter den ngt annat?
Om du startar en kommandoprompt och kör DovTelConCmd och skriver in samma sak som i bat-filen, fungerar det då?
Martin | Switch King

pl1sk3n
2 stars
2 stars

Post by pl1sk3n » Mon 14 Mar 2011, 21:47

Hej Martin,

Stämmer att jag har skapat den filen, har sparat den som dim.bat.

I Dovadon så kan jag skapa ett schema med 30% dim under vrum1, provade det nyss igen bara för att vara säker.
Min cmd startar i C:\User\Kent
Hur testar jag detta under kommando prompten, har glömt hur man gör för att komma till C:, sen växla till temp.

Kanske inte behävs iofs då jag visat att det funkar direkt i Dovadon?

OT du måste skapa en riktig tack knapp så att alla kan se vilken grym support du ger :D

pl1sk3n
2 stars
2 stars

Post by pl1sk3n » Mon 14 Mar 2011, 21:52

Glömde att säga att jag i Dovadon under manuell kontroll kan starta en dim utan att lägga ett schema....

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 14 Mar 2011, 21:58

pl1sk3n wrote:OT du måste skapa en riktig tack knapp så att alla kan se vilken grym support du ger :D
Tack :wave:
pl1sk3n wrote:Kanske inte behävs iofs då jag visat att det funkar direkt i Dovadon?
Det kan ju vara så att DovTelConCmd inte funkar 100%, så det är bra att prova kommandoprompten för säkerhets skull...
pl1sk3n wrote:Hur testar jag detta under kommando prompten, har glömt hur man gör för att komma till C:, sen växla till temp.
  • Knappen "Windowsflagga"+R
  • Skriv "cmd" + [Enter]
  • Skriv "c:" + [Enter]
  • Skriv "cd/" + [Enter]
  • Skriv "cd temp" + [Enter]
  • Skriv samma sak som det står i .bat-filen: "DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=XXXXXXX --dim=vrum1:30"
...under förutsättning att DovTelConCmd.exe ligger i C:\Temp.
Prova sedan att byta "30" mot "50", "70" etc... Du kanske får något meddelande från Dovadon som ger ngt...
Martin | Switch King

pl1sk3n
2 stars
2 stars

Post by pl1sk3n » Mon 14 Mar 2011, 22:06

Funkar alldeles utmärkt att styra dim % från cmd.

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 14 Mar 2011, 22:20

Kan du skicka mig dels pluginets konfigurationsfil men också dina .bat-filer (med lösenordet bortstädat).
Jag börjar få slut på idéer utan att testa själv...
Martin | Switch King

pl1sk3n
2 stars
2 stars

Post by pl1sk3n » Mon 14 Mar 2011, 22:45

Hej Martin, tack för att du inte ger upp :clap:
Vill trots allt om det är möjligt kunna starta en del av mina nexa med dim påslaget.
Självklart om man är hemma så kan man ju ändra det via datorns gui, mobbe wifi. eller mobbe sms.
Men det bästa med detta är ju möjligheten att lägga scheman för att lura tjuven när man är borta :!:

Här är bat filerna

C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:40 , dim.bat
C:\Temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --off=vrum1 , on .bat
C:\Temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --on=vrum1 , off.bat

Antar att du menar SK server conf?

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<configSections>
<section name="switchKing.scriptExecutorPlugin" type="SwitchKing.Server.Plugins.ScriptExecutor.Configuration.ListenerSection, ScriptExecutorPlugin, Version=1.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=null" allowDefinition="Everywhere" allowExeDefinition="MachineToApplication" restartOnExternalChanges="true" />
</configSections>
<switchKing.scriptExecutorPlugin name="Scripts">
<devices>
<!-- Use the tag below to set scripts and arguments for your devices. -->
<!-- Attributes as follows: -->
<!-- deviceName: The name of the device to trigger script for. Must be the same as set in Switch King Client. -->
<!-- onScript: The full path to the executable file to run when device is turned on. -->
<!-- onScriptArgs: Arguments passed to the executable file (example: arg1 and arg2): C:\temp\on.bat arg1 arg2 -->
<!-- offScript: The full path to the executable file to run when device is turned off. -->
<!-- offScriptArgs: Arguments passed to the executable file (example: arg1 and arg2): C:\temp\off.bat arg1 arg2 -->
<!-- dimScript: The full path to the executable file to run when device is dimmed. -->
<!-- use [level] or [dimlevel] in the file name to have different files when dimmed to different -->
<!-- levels, for example C:\temp\dim[level].bat, where level is the dim level in percent. -->
<!-- dimScriptArgs: Arguments passed to the executable file (example: arg1 and arg2): C:\temp\dim.bat arg1 arg2 -->
<!-- waitForExit: Waits for the script to fully execute before continuing the work. (true/false) -->
<add deviceName="vrum1"
onScript="C:\temp\on.bat" onScriptArgs="vrum1"
offScript="C:\temp\off.bat" offScriptArgs="vrum1"
dimScript="C:\temp\on[level].bat" dimScriptArgs="vrum1"
intercept="true"
waitForExit="true" />
</devices>
</switchKing.scriptExecutorPlugin>
</configuration>

Börjar bli lite mosig i kolan nu :D så om det va nått annat du ville ha så är det bara att hojta till :D

Martin
Administrator
Administrator

Post by Martin » Mon 14 Mar 2011, 23:00

Detta är nog ditt sista problem...
pl1sk3n wrote:C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:40 , dim.bat
I konfigurationsfilen för pluginet så står det:
pl1sk3n wrote:dimScript="C:\temp\on[level].bat" dimScriptArgs="vrum1"
Det gör att Switch King kommer att ropa på olika bat-filer beroende på vilken dimmernivå som avses. Dessutom ropar den på en bat-fil som har ett filnamn som börjar på "on".

Alltså:
Skapa 9 olika filer, som heter "on10.bat", "on20.bat" etc... hela vägen upp till "on90.bat.
De kan _inte_ heta något med "dim" i namnet, eftersom du i konfigurationsfilen för pluginet angett att de ska heta "on".

Du behöver:
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:10 --> filnamn on10.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:20 --> filnamn on20.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:30 --> filnamn on30.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:40 --> filnamn on40.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:50 --> filnamn on50.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:60 --> filnamn on60.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:70 --> filnamn on70.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:80 --> filnamn on80.bat
  • C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:90 --> filnamn on90.bat
Börja med en eller två så ser du konceptet, och lägg märke till att det står olika dimmernivåer på varje rad...

(om detta funkar så kan man snygga till det lite sen, men du får ett "proof-of-concept")
Martin | Switch King

pl1sk3n
2 stars
2 stars

Post by pl1sk3n » Mon 14 Mar 2011, 23:20

Hej Martin,

Skapade denna batfil,

C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:40 , on40.bat.
Skapade ett schema i SK, startade om alla tjänster, SK dimmar men kommandot går lik förbannat inte fram.

Från C:\temp\dovtel så kan jag dimma från on40.bat :!: :?:
Från samma mapp så får jag samma reultat med dim.bat med samma innehåll som ovan.

Klart skumt det här......

pl1sk3n
2 stars
2 stars

Post by pl1sk3n » Tue 15 Mar 2011, 11:03

Hej igen Martin, har forsatt & spåna här.
Ta allt under med en stor nypa salt :D det här är ju inte riktigt mitt gebit direkt :?

Provade med denna on40.bat fil

C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --on=vrum1 --dim=vrum1:40

Den funkar från C:\temp men inte via SK.

Hittade nämligen denna växel,
DovTelConCmd.exe --host=4gr.athome.com --pwd=lösenord --on=lampa5 --dim=lampa1:50 http://www.mobilabredband.se/forum/view ... hp?id=2375

Då både SK & dovtel vill använda on i sina script så provade jag denna lösning.

Provade även att ändra till dim.bat i SK's dimscript utan resultat självklart med --dim som växel i bat filen, funkade inte heller.
Tänkte att man då skulle kunna haft ett generellt script för dim.

Som det är nu så finns ju --on & --on[level] för dim, det känns som att dessa ev. kan krocka med varann.
Har provat med --on[level], on[40], & diverse andra olika slut & extra växlar som te.x denna --dim=vrum1:40.
Med [] så händer inget under C:\temp via bat filen, dos fönstret blinkar till snabbt men inget händer.

Denna bat tänder fullt för att dimma ner till 40%, C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --on=vrum1 --dim=vrum1:40
Men denna tänder dimmat direkt till 40 %, C:\temp\DovTelConCmd.exe --host=192.168.1.1 --pwd=xxxxxx --dim=vrum1:40

Det går dock bara ff från C:\temp men jag tänkte att det kanske kan ge några ideer :?:

Post Reply