SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
sege
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Mon 27 Aug 2012, 11:45

SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by sege » Thu 06 Sep 2012, 22:07

Jag startar en egen tråd då den andra behandlar samma fenomen fast på Windows.

Jag har:
* Ubuntu 10.04 LTS
* SwitchKing Server Linux 2.0.2.10
* Telldus core 2.1.1-1
* Mono 2.10.8
* Firmware 5 på stickan

Mitt fenomen, precis som andra, jag slutar få in sensor-info men kan skicka fint från SW. Om jag kör 'tdtool -l' ser jag dock sensor-infon där uppdaterad och fin. Lösningen är att sparka runt telldusd och sen SW så funkar allt igen. Starta om telldusd bara gör ingen större nytt, SW verkar inte 'plocka upp' snacket igen (?) och bara starta om SW gör ingen glad heller. Jag hittar inget konstigt i vanliga SW-loggen, kan man slå på debug? Hittar inte heller något från telldusd, även här, vet ni om man kan slå på debug?

När det hänger sig igen (någon gång per dygn nästan) ska jag försöka starta om bara SW igen för att verkligen verifiera att det inte hjälper/räcker.

Tips på felsökning?

I övrigt är SW fantastiskt, tack för en bra produkt!

Kjellberg
3 stars
3 stars
Posts: 173
Joined: Fri 17 Dec 2010, 17:36
Contact:

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by Kjellberg » Fri 07 Sep 2012, 07:08

Hej!


Jag hade exakt samma problem förut fast jag kör windows hur som lösningen var att ta kontakt med Stefan persson stefan.persson@telldus.se och påtala problemet.
Jag fick i alla fall några beta filer av dom bla ny drivrutin till duon mm.
Men som sagt ta kontakt där...


Lycka till :wave:
Mvh
Kjellberg
Tellstick duo, Switchking, Abell Security, EMC, WMR200.
Synology DS716+II
http://bote.se:8080 Powerd by EMC
http://bote.se/vader (WMR200) powerd by Cumulus MX

sege
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Mon 27 Aug 2012, 11:45

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by sege » Fri 07 Sep 2012, 09:24

Inatt vid 4-snåret (matade barn, kollade SW såklart) hade SW slutat ta emot igen sen någon timme men 'tdtool -l' hade minutgamla värden.. Den här gången hamrade jag bara Enter i min SW-screen och startade igen efter någon minut. Allt frid och fröjd.

Jag tror inte det är driver-sidan på telldus-delen då 'tdtool -l' alltid listar korrekta värden så telldus får åtminstone in värden.

Mera mera!

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by Martin » Fri 07 Sep 2012, 10:13

Switch King på Linux fungerar på samma sätt som i Windows-miljö. Det betyder att Switch King registrerar sig som prenumerant i Telldus Service (Windows) eller telldusd (Linux) och att Telldus Service/telldusd därefter håller reda på vilka klienter som finns och som ska få reda på information. När väl denna registrering är gjord så har Switch King ingen möjlighet att upprätthålla kommunikationen - det finns ingen kanal i riktningen Switch King -> Telldus Service/telldusd.
Alla händelser triggas från "andra sidan".

I Windows så har man konstaterat ett problem där Telldus Service tappar bort sina prenumeranter och det är detta problem man försöker åtgärda genom nya drivrutiner och nya versioner av Telldus Service.

Det kan vara samma problem även i Linux, men där har vi för litet underlag för att kunna avgöra det med säkerhet. Ett alternativ skulle kunna vara att servern har råkat ut för en låsning men det skulle isf leda till att det inte går att ansluta med klienter och inte heller skicka signaler till enheter som finns i Switch King. Om det är en låsning i servern så är det en bugg och något måste då göras åt detta från Switch Kings sida.

Om det inte är en låsning i serverdelen så har Switch King som sagt ingen möjlighet att återuppta kommunikationen utan att registrera om sig som prenumerant hos telldusd - vilket är exakt det som görs när du slår [Enter] och därefter startar upp servern igen.
Martin | Switch King

sege
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Mon 27 Aug 2012, 11:45

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by sege » Fri 07 Sep 2012, 13:30

Tack för en bra förklaring, frågan är hur jag kan lösa detta? Antingen med automatisk omstart av SW när jag ser fel i loggen, vilket det då kanske inte blir (?), eller något annat bra knep?

Jag kan alltid skicka signaler från SW så det låter mer som prenumerant-felet.

Jag ska se vad Telldus säger om saken helt enkelt.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by Martin » Fri 07 Sep 2012, 13:39

I värsta fall får man väl lösa problemet genom att skicka ut en signal från Switch King till telldusd som gör att det studsar tillbaka något till Switch King - typ att man "låtsas" byta namn på en enhet eller liknande.
Då kan man känna av om det studsar något tillbaka inom viss tid och om det inte gör det -> registrera om som prenumerant. Det känns dock som en absolut sista utväg, då man egentligen går förbi själva grundproblemet.

I Windows-fallet så har man haft andra system som lidit av samma problem - exempelvis Event Ghost - och då har det varit mycket tydligare att problemet ligger på annat ställe. Även om Linux-versionen av Switch King bygger på samma kod som Windows-versionen så kan man naturligtvis inte utesluta att problemet ligger i Switch King, i Mono eller i något annat i distributionen.

Det bästa vore naturligtvis om man kunde återskapa problemet i en testbänk för att se vad som händer, men det är inte så lätt.
Martin | Switch King

kristoffer123
1 star
1 star
Posts: 7
Joined: Wed 05 Sep 2012, 06:38

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by kristoffer123 » Sun 06 Jan 2013, 20:05

jag har samma fenomen som du beskriver.
Det hjälper med att starta om servern där switchking och telldusd är installerade på.
Har du kommit vidare i felsökningen?

Mvh Kristoffer

sege
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Mon 27 Aug 2012, 11:45

Re: SW på Linux, slutar ta emot info från sensorer

Post by sege » Mon 07 Jan 2013, 11:29

Nä, jag har skrivit ett fulscript som kollar om jag har fler än X givare som visar felvärde inom X tid och sparkar då om Switchking.

Code: Select all

#!/bin/bash

WORKS=0
for i in 4 5 9; do
	SENSORVALUE=`cat /mnt/SwitchKing/datasource_$i.txt`

	if [[ $SENSORVALUE == "0,0" ]]; then
		WORKS=`echo $WORKS+1 | bc`
	fi
done

if [[ $WORKS -ge 2 ]]; then
	/usr/bin/pkill mono
	echo "Restarting SwitchKing"
	echo "delete from data where sensor_name in ('temp_bathroom','temp_livingroom') and data='0.0';"|mysql skrotnisse
fi

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests