SwitchKing tunnlat via internet

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

SwitchKing tunnlat via internet

Post by Zenox » Tue 21 Dec 2010, 15:38

- Vilken version av server och klient du använder (se About i klienten)

SwitchKingPro.Client.Windows.0.9.0.19.RC2.zip
SwitchKingPro.Server.Linux.0.9.0.33.RC2.zip

- Vilket operativsystem du använder (inklusive information om du kör 32-bitars eller 64-bitars)

Windows 7 Ultimate 64bit
Debian Squeeze 6.0 64bit

- Beskrivning av problem

Jag kör SwitchKing utan problem på LAN. Servern har bara ett nätverkskort och bara vissa portar öppna (port 25, 80, 443, 8080, 8800 mfl).
Kommer dock inte åt servertjänsten tunnlat via internet.

Tunneln är bara en vanlig med Putty så här:
Windows 7 (Putty och SK 0.9.0-klient) <-> Tunnel (port 8080) <-> Internet <-> SSH (port 22) <-> Debian (SK 0.9.0-server)

När jag startar SwitchKing klienten, som går mot localhost:8080, skriver den direkt ut att den inte kommer åt servern.
Väljer jag att göra forward till en port som är stängd tar det flera sekunder innan timeout och meddelandet kommer.
Har testat att köra "telnet localhost 8080" på klienten och den får kontakt med Mono-HTTP då (SwitchKing servern via tunnel).

Har ni något tips på vad som kan vara problemet?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Martin » Tue 21 Dec 2010, 16:46

Jag gissar på att problemet är just IP-adressen som tjänsten är bunden mot...

Linux-servern startas ju med en parameter som anger vilken IP-adress som Switch King Framework Host ska lyssna på (den tjänst som klienten ansluter mot).
För att du ska komma åt den utan tunnel i ditt interna nät så har du ju (gissar jag) satt att den lyssnar på exempelvis 192.168.0.2. Resultatet blir att servern inte lyssnar på localhost och jag antar att tunneln "slutar" på samma maskin som där du har Switch King installerat? Isf så går väl tunneln mot localhost snarare än mot IP-adressen och tjänsten lyssnar som sagt inte på localhost.

Om det är detta som är problemet så skulle jag nog kunna baka in så att den lyssnar på localhost samtidigt som ett internt IP. Kan du sätta att tunneln ska peka mot IP-adressen snarare än localhost (om det nu är så du har satt upp det)?

(bytte kategori till Linux)
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Zenox » Tue 21 Dec 2010, 19:21

Startar switchking servern att binda mot 192.168.1.10.

Parantes: Kollar jag med nmap (och fuser för att se vilken tjänst som startat där) så har den bundit både mot 192-adressen och localhost. Lite konstigt, den kanske gör så i Linux. Kan telnetta både till 192 och localhost port 8080 och få respons.

Tunnlingen binder localhost:8080 till serverns 192.168.1.10:8080. I klienten anger man sen att servern finns på localhost:8080, men anropet går egentligen vidare till serverns 192-adress. Kör annan kommunikation krypterat på samma sätt som bara är bunden till nätverkskortet, ex MySQL.

Det jag ser skillnad är när man kör telnet från klienten...

telnet 192.168.1.10 8080 = Man får upp en koppling, kan skriva en massa text till fönstret och den bryter aldrig (halvlustigt bara det)

telnet localhost 8080 = Man får upp en koppling, men direkt man trycker <retur> får man nedan text och kopplingen bryts:

Code: Select all

HTTP/1.1 400 Bad Request
Content-Type: text/html; charset=utf-8
Server: Mono-HTTPAPI/1.0
Date: Tue, 21 Dec 2010 18:09:42 GMT
Content-Length: 52
Connection: close

<h1>Bad Request (Invalid request line (parts).)</h1>

Connection to host lost.
Betyder bad request enligt denna url. Händer ju bara när man kör tunnlat.

Code: Select all

10.4.1 400 Bad Request

The request could not be understood by the server due to malformed syntax. The client SHOULD NOT repeat the request without modifications.
Vet inte riktigt om man kan dra någon slutsats av det. Hmm. Svårt läge, måste fundera och googla på varför det inte fungerar om inte ni har någon idé?

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Zenox » Tue 21 Dec 2010, 20:23

Googlat, men hittar inget matnyttigt.

Tror det kan vara samma sak som jag råkat ut för förut. Hade gjort en uppdateringstjänst för MySQL med Entity Framework i C# .NET. Fungerade klockrent på lokala nätverket men när den tunnlade in mot Loopia så fungerade den inte alls. Väldigt likt. Kan vara att Putty-tunneln förvanskar vissa protokoll eller nånting liknande. Lägger ingen mer tid på det utan öppnar bara port 8080 utåt och låser till vissa IP adresser istället så kommer jag runt problemet.

Skulle vara rätt skoj att få igång "SwitchKing.Web.GUI.WebClientAddition" i Apache2 och mod_mono, får se när man får lite tid att försöka sig på det :)

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Zenox » Wed 22 Dec 2010, 09:26

Tvärtestade bara.

Satte upp en portforward i routern att port 8080 går direkt in till servern med SwitchKing. Körde telnet mot porten (publikt-ip:8080) och den svarar precis som på LAN. Testade klienten från annan dator på internet men den vägrar koppla upp ändå. Himla konstigt att det inte fungerar från internet, beats me.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Martin » Wed 22 Dec 2010, 09:43

Har du något i Switch Kings loggfil?
Martin | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Martin » Wed 22 Dec 2010, 10:01

Jag testade detta lite ytterligare med en port forwarding från min FW och in.
När jag kör port forwarding så måste jag binda Switch Kings tjänst mot min publika IP-adress av någon anledning.

Känns som om det finns behov av att kunna binda två adresser - dels en lokal och dels en publik.
Problemet är isolerat. Orsaken okänd :roll: eftersom det fungerar helt annorlunda i Windows...
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Zenox » Wed 22 Dec 2010, 10:46

Martin wrote:Har du något i Switch Kings loggfil?
Ser ingenting konstigt där. Först är det en massa utskrifter för programstart, men sen när klienten kopplar upp sig händer ingenting (loggas ingenting alls av anropet).

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Martin » Wed 22 Dec 2010, 10:49

Jag ser inte heller ngt i loggfilen. Det beror på att Mono stoppar anropet innan Switch King "kommer åt det".
Men genom de egna testerna vet jag iaf vad problemet är... :wave:
Martin | Switch King

Zenox
2 stars
2 stars
Posts: 44
Joined: Sat 27 Nov 2010, 16:11

Re: SwitchKing tunnlat via internet

Post by Zenox » Wed 22 Dec 2010, 14:04

Martin wrote:Jag ser inte heller ngt i loggfilen. Det beror på att Mono stoppar anropet innan Switch King "kommer åt det".
Men genom de egna testerna vet jag iaf vad problemet är... :wave:
Ah okej :) Men lite lurigt att veta hur man kan lösa det (går ju inte att bara koppla till publika ip't heller om servern sitter bakom router på eget ip)? Finns det något man kan googla (eller göra tester på) för att komma runt/fixa problemet? Vore kanon att komma åt SK utifrån också.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests