HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Wed 03 Aug 2011, 00:05

Måste nog uppdatera lite... :oops:

La in ett schema på min testlamp, för att se om servern fortfarande funkade efter ett anrop via web-läsare...
Jodå, den rullar faktiskt på som den ska, märkligt nog kommer jag även åt den via win-klienten...

Måste ha varit något annat som gjorde att jag inte fick kontakt med servern från win-klienten.
Drog igång servern på kvällen igår, när jag kom hem från jobbet idag, testade jag att starta win-klienten, men det gick inte att komma in... Problem med TTY USB, ska se om det händer igen, så jag kan kopiera fel-texten!

Efter omstart av SwitchKingServern har det funkat några timmar utan problem, även om jag testat med REST-anrop från web-läsaren, både korrekta och felaktiga, utan krasch.

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Wed 03 Aug 2011, 21:28

Jodå, jag lyckades återskapa kraschen...

När jag kom hem från jobbet var allt grönt, Win-klienten hade fortfarande kontakt...
Stängde ner och startade upp win-klienten - funkade...

Stängde ner winklienten och väntade några timmar till...
Startade upp win-klieneten igen och kom till "Kontrollerar Licensnyckel" och sen kraschar det, till och med klienten...

Servern skriver:
[128483.618621] ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1
[135149.815314] ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1
[139353.287574] ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1
[141756.448953] ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1
[157370.443017] ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1
[159172.121666] ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1
Win-klienten kan inte få någon kontakt alls nu, men jag kommer in via Android-klienten och kan tända/släcka lampan, så jag gissar att själva grunden fortfarande är upp, likaså REST delen...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by Martin » Thu 04 Aug 2011, 07:30

På något sätt verkar det vara strul i kommunikationen mellan Telldus API och Tellstick, vad jag kan se...
Switch King känner inte till att TellSticken sitter på USB öht - felet bubblar upp från API:et till Switch King. Lite märkligt dock att det faktiskt fungerar att tända/släcka. Man kan tycka att ett fel via ftdi_sio/ttyUSB borde göra att det inte fungerar alls.

I Windows får man ju "error communicating with TellStick" om man försöker skicka kommandon till självlärande enheter men har en sticka med för gammalt batchnummer. Trots det går signalerna fram i vissa lägen...
Kan det vara Linux motsvarighet till felmeddelande?

När klienten kraschade - vad fick du för felmeddelande?
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Thu 04 Aug 2011, 23:34

Oohh... Givetvis glömde jag skriva upp det, ska se om jag kan återskapa kraschen en gång till, så ska jag skriva upp det!

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Fri 05 Aug 2011, 01:24

SwitchError.jpg
Så där ja... Lyckades återskapa kraschen! (Delvis)

Den här gången kom det inte upp något i Server terminalen...
Men klienten kraschade:
download/file.php?mode=view&id=142

Klickar på More Details och får följande:
Level 1) The request channel timed out while waiting for a reply after 00:00:59.9843750. Increase the timeout value passed to the call to Request or increase the SendTimeout value on the Binding. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 2) The HTTP request to 'http://192.168.0.26:8080/SwitchKingFrameworkServiceHost' has exceeded the allotted timeout of 00:01:00. The time allotted to this operation may have been a portion of a longer timeout.
Level 3) The request was aborted: The operation has timed out.

StackTrace for Level 1:

Server stack trace:
at System.ServiceModel.Channels.RequestChannel.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Dispatcher.RequestChannelBinder.Request(Message message, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs, TimeSpan timeout)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannel.Call(String action, Boolean oneway, ProxyOperationRuntime operation, Object[] ins, Object[] outs)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.InvokeService(IMethodCallMessage methodCall, ProxyOperationRuntime operation)
at System.ServiceModel.Channels.ServiceChannelProxy.Invoke(IMessage message)

Exception rethrown at [0]:
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.HandleReturnMessage(IMessage reqMsg, IMessage retMsg)
at System.Runtime.Remoting.Proxies.RealProxy.PrivateInvoke(MessageData& msgData, Int32 type)
at SwitchKing.Client.GUI.SKSrv.FrameworkService.GetSystemTime()
at SwitchKing.Client.GUI.Server.get_ServerNow()
at SwitchKing.Client.GUI.UserControls.SunriseSunsetControl.UpdateSunriseSunset()
at SwitchKing.Client.GUI.UserControls.SunriseSunsetControl.InitAndRefresh()
at SwitchKing.Client.GUI.frmMain.frmMain_Load(Object sender, EventArgs e)
Klickar ner och får en ruta som säger att SwitchKing måste stängas, vilket i sin tur leder till:
download/file.php?mode=view&id=143
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by Martin » Fri 05 Aug 2011, 07:19

Intressant...
Om jag förstått det rätt så får du alltså felmeddelandet i klienten (The request channel timed out...) samtidigt som du i terminalen får "ftdi_sio ttyUSB0: ftdi_submit_read_urb - failed submitting read urb, error -1"?
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Fri 05 Aug 2011, 16:47

Ja, FÖRSTA gången fick jag så...

Andra gången fick jag inget felmeddelande i servern, utan enbart i WIN-klienten.
Sen går det inte att ansluta med Win-klienten längre, men android funkar (REST) och scheman tickar på som dom ska...

Precis innan kraschen står det: "Kontrollerar licensnyckel" i splashen och där står den kvar, så jag gissar på att det är någonstans DÄR eller i det som kommer precis efter i anslutningsförfarandet, som strular.

Efter omstart av servern funkar det igen.

Det jag kan säga i övrigt ang. detta fel, är att när jag låg inne med Win-klienten över natten, hände inget.
Är jag däremot inne en sväng och sedan väntar en timme eller två innan jag går in igen, DÅ kraschar det.
(Känns som att det är något som ställer sig och räknar, efter att man loggat ut och om det tar "för lång tid" innan man loggar in igen, så kraschar det när man försöker. Jag menar, typ att servern står och "letar" efter klienten och fastnar i någon loop som till slut gör att det låser sig...?)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests