HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Fri 29 Jul 2011, 22:37

Hej gott folk!

Har fått för mig att jag skulle vilja testa Linux och då närmare bestämt Ubuntu Server 10.04 LTS

Har lyckats få igång Ubuntu, fått in OWFS (Temperaturer från 1-wire), Telldus core rullar (Tror jag) och nu skulle jag vilja få igång SwitchKingPro server också...

Problemet är att jag är ingen expert på Linux, fakta är att jag i princip inte har någon erfarenhet alls, utan skulle behöva hjälp med en steg för steg instruktion, för att få igång SwitchKing.

Finns det någon vänlig själ, med Linux-kunskaper, som kan hjälpa??? :help:

*Edit* Glömde så klart... Vi pratar om "Konsol-installation" inget grafiskt gränssnitt installerat (Vad ska man med det på en server...? 8-) )

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by Martin » Mon 01 Aug 2011, 19:46

Kan inte ge exakt how-to, eftersom jag bara har gjort det två gånger och inte är ngn guru själv, men du behöver iaf:
- Telldus drivrutiner
- Mono 2.6.7 eller senare

Information om installation av drivrutiner från Telldus finns här:
http://developer.telldus.com/wiki/TellS ... tionSource

Mono finns via badgerports Ubuntu Repository:
http://badgerports.org/

Mer information om just Mono och Badgerport i kombination finns här:
http://www.mono-project.com/DistroPackages/Ubuntu
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Mon 01 Aug 2011, 20:41

Vilka delar av mono måste man ha?

Har kommit så långt att jag får igång SwitchKing servern, men så snart jag försöker ansluta via REST skiter det sig...
(Windows klienten funkar, jag får upp enheter, kan lägga till datakällor och scheman...)

När jag försöker ansluta via REST, får jag upp en sida, så REST är igång, men den visar ingen användbar info och det är samma sida, vare sig jag använder rätt "user:pass" eller bara skriver in vad som helst...

På servern poppar det upp diverse "System.ServiceModel.Dispatcher" fel...

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by Martin » Mon 01 Aug 2011, 21:31

Baspaketet av Mono räcker. Om du får upp en sida med "System.ServiceModel.Dispatcher" och kan ansluta med Windows-klienten så är det nästan säkert så att det rullar - Linux stödjer inte att man testar att REST fungerar via exempelvis Firefox pga en begränsning i Linux...

Du bör kunna ansluta med iPhone/iPad eller Android. Börja med att försöka ansluta via WLan.
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Mon 01 Aug 2011, 22:13

Ah...

Min tanke var att först testa via WEB-läsaren, för att se att det funkade, innan jag gick vidare med att göra något i mobilen...
Men men, det funkar via mobilen, så jag tror det är uppe och rullar som det ska!

Tack för hjälpen.

Funderar på att skriva ihop en liten "HowTo" med hur jag gjorde, ifall någon är intresserad!?

Ska ändå göra om jobbet en gång eller två till, just nu är det bara ett enkelt testsystem på en tunn klient, med 2 gig HD, när jag vet att det funkar som det ska, ska det in på en annan burk, som hamnar i sommarstugan, verkar som det funkar bättre än vad Windows gör på en 800MHz burk med 512 minne (Thin Client från HP)

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Tue 02 Aug 2011, 00:09

Hmmm... Verkar som att jag inte får till det helt som jag vill...

Jag kan inte få min "hemma server" att fånga upp datakällor via rest heller...

Som jag har kört tills nu, så har jag haft en SwitchKingServer här hemma och en i Sommarstugan. (Båda på Windows)
För att hålla lite koll på tempen i stugan, har jag helt enkelt satt en datakälla, som hämtar tempen från sommarstugan, genom att läsa XML-fil från sommarstugans, via REST (http://sommarstugan:8800/datasources/1)

När jag försöker göra samma mot testburken här hemma (Ubuntu Server 10.04.3), får jag inte upp något värde!
(Hur kollar jag vilket ID, när jag inte kommer åt REST via webläsaren, just nu gissar jag på ID-1, det finns bara en och det är första försöket...)

(Funkar pluginet som kopplar ihop två servrar?)

P.S.
SwitchKingServern (Ubuntu) krashar om man försöker gå in via REST från WEB-läsaren.

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by Martin » Tue 02 Aug 2011, 16:52

KungenAvPeking wrote:När jag försöker göra samma mot testburken här hemma (Ubuntu Server 10.04.3), får jag inte upp något värde!
Det verkar inte som om Switch King Server som körs på Windows kan autenticera mot motsvarande REST-tjänst om den körs på Linux.
Ska se om jag kan få ordning på detta. Jag kan iaf återskapa problemet.

Mono-ramverket som finns på Linux (och som bl.a. Ubuntu använder) har inte helt implementerat alla delar till 100%. Det är troligtvis exempelvis därför man inte kan rulla in med username/password direkt via webbläsarens adressfält.
Utvecklingen på Mono-sidan har stått stilla ett tag, med hög osäkerhetsfaktor, eftersom Novell/Attachmate som har stått för utvecklingen hittills har gjort sig av med alla sina utvecklare som arbetat med just Mono.
Nu verkar det som om det kanske drar igång igen, vilket förhoppningsvis gör att en del buggar i Mono blir fixade...

För att se ID på din datakälla kan du ladda ner tillägget SQLite Manager till Firefox och därefter leta upp databasen och helt enkelt titta i den för att få fram ID på datakällan, men tills dess att jag hunnit kika på en lösning för autenticeringen mellan Windows->Linux så ger det inte så mycket :(.
KungenAvPeking wrote:SwitchKingServern (Ubuntu) krashar om man försöker gå in via REST från WEB-läsaren.
Mono kastar nog egentligen bara ut fel rätt ut. Jag får något som ser ut om en krasch om jag anger fel adress i webbläsaren, typ http://localhost:8800/blablabla, men det är inget som stoppar - det brukar fungera med rätt adress.
Tyvärr är "felurladdningen" inget som Switch King har ngn kontroll över.
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Tue 02 Aug 2011, 17:06

Nja, faktum är, att denna "Felurladdning" stoppar vidare åtkomst från t.ex Windowsklienten...

Nu har jag inte testat att lägga in något schema på den enda lampan jag har lagt upp, så jag ser inte om den biten funkar...
Men så snart jag slår in adressen i web-läsaren, så kommer det upp felmeddelanden på Terminalen och det låser sig, så jag inte kommer in med någon klient, vare sig Android eller Windows


Vore guld om du kunde hitta felet, varför det inte går att hämta datakälla via REST! :)

Vore även trevligt om MONO utvecklingen kom igång igen!

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by Martin » Tue 02 Aug 2011, 18:10

KungenAvPeking wrote:Nja, faktum är, att denna "Felurladdning" stoppar vidare åtkomst från t.ex Windowsklienten...
Hm... Jag kör Ubuntu men inte serverversionen. Möjligt att det skiljer lite där. Nu blir man ju lite nyfiken - ska kolla...

FYI så planerar jag även lägga in en form av "autorestart" på tjänsten som är öppen mot klienten, då jag vet att vissa Linux-distributioner/versioner ibland slutar svara efter viss tid...
Lite "lappande av hål" iofs, men kanske duger tills Mono kommer tillbaka på spåret igen...
Martin | Switch King

KungenAvPeking
3 stars
3 stars
Posts: 181
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: HOWTO - SwitchKing på Ubuntu

Post by KungenAvPeking » Tue 02 Aug 2011, 18:23

Ett lappat hål är ändå bättre än ett hål... ;)

Sen får man som sagt hoppas att det längre fram kommer en lösning på problemet!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests