Server slutar svara på klienter

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
niclas74
1 star
1 star
Posts: 3
Joined: Fri 10 Jun 2011, 11:05

Server slutar svara på klienter

Post by niclas74 » Fri 10 Jun 2011, 11:12

Hej,

Har testat SwitchKing sedan några dagar och har stött på ett problem. Jag kör SK servern på en Linux Ubuntu maskin och kör en PC-klient (Win7) och en iPhone-klient. När jag precis startat servern funkar allt som det ska och båda klienterna kan ansluta, men efter ett tag (ungefär några timmar) går det inte längre att ansluta från någon av dem (dock kör servern vidare och styr tellsticken enligt programmerade scheman). Om jag dödar "mono Switchking.exe" processen och startar den på nytt så funkar det åter att ansluta klienterna ett tag.

Någon som sett detta fenomen tidigare?
Kan jag felsöka genom att leta felmeddelanden i någon logg?

Mvh Niclas

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Server slutar svara på klienter

Post by Martin » Fri 10 Jun 2011, 11:56

Problemet är inte nytt och verkar bero på vilken Linux-distribution samt vilken version av Mono som är installerat.

Prova gärna köra den alternativa versionen som finns i zip-filen. Den är iofs byggd på SuSE, men jag har för mig att SuSE-versionen faktiskt löste problemet för vissa användare som körde Ubuntu.
Glöm inte att ta en kopia på databasen först, eftersom det ligger en blank databas med i Zip-filen.
Martin | Switch King

niclas74
1 star
1 star
Posts: 3
Joined: Fri 10 Jun 2011, 11:05

Server slutar svara på klienter

Post by niclas74 » Fri 10 Jun 2011, 14:59

Tack för förslaget. Jag kör nu suse-versionen sedan någon timme och det snurrar fortfarande...

Mvh Niclas

niclas74
1 star
1 star
Posts: 3
Joined: Fri 10 Jun 2011, 11:05

Re: Server slutar svara på klienter

Post by niclas74 » Mon 13 Jun 2011, 19:13

Det blev bra mycket stabilare med SuSE binären men tyvärr kraschade även denna efter några dagar, synd eftersom jag gillar Switch King och allt annat funkar kalasbra.

Mvh Niclas

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Server slutar svara på klienter

Post by Martin » Mon 13 Jun 2011, 21:23

Tyvärr har vi ytterst begränsade möjligheter att identifiera och lösa problemet på Linux eftersom det är så väldigt relaterat till distribution och version, och jag själv inte kan återskapa problemet trots idoga försök...
Linux-implementationen av Mono, som Switch King använder, verkar tyvärr vara väldigt känsligt. Loggfilerna för Switch King ger inte heller något eftersom det är själva ramverket självt som slutar svara - inte Switch King i sig.

Dessvärre ser också framtiden för Mono osäker ut då Novell och Attachmate, som stod bakom Mono, har gjort sig av med alla sina utvecklare, vilket gör att framtida uppdateringar troligtvis ligger på is.
Det blir "spännande" att se hur detta kommer att påverka Linux-världen då en hel del systemapplikationer och tjänster - bl.a. i Ubuntu - tydligen är byggda på Mono... :shock:
Martin | Switch King

deejay
2 stars
2 stars
Posts: 19
Joined: Tue 04 Jan 2011, 21:37

Re: Server slutar svara på klienter

Post by deejay » Mon 28 Nov 2011, 18:16

Jag har också problem med att servern kraschar någon gång i veckan...
Jag löser det med ett script som kollar att den snurrar och startar den om den dött... Körs varje minut av cron...
-----
#!/bin/sh
if ps ax | grep -v grep | grep SwitchKing > /dev/null
then
echo "SwitchKing running, everything is fine"
else
echo "SwitchKing is not running, starting!"
cd /home/nonameuser/switchking/SwitchKingPro.Server.Linux.1.10.1/bin/
mono SwitchKing.exe daemon 192.168.0.31 8888 192.168.0.31 8800
fi


//DJ :)

formula_0ne
1 star
1 star
Posts: 6
Joined: Sun 30 Sep 2012, 15:25

Re: Server slutar svara på klienter

Post by formula_0ne » Fri 05 Oct 2012, 12:46

Tack för denna! :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests