Instabil Linux installation

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
crocco
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Fri 10 Jan 2014, 11:31

Instabil Linux installation

Post by crocco » Fri 10 Jan 2014, 14:14

Hej,

Jag försöker mig på lite hemautomation och köpte därför en Tellstick Duo, några brytare och testar nu Switchking för att se om det är något att satsa på. Jag får dock inte min installation till att bli stabil. Av och till crashar Switchking. Ibland efter 3 tim och ibland fungerar den i 20 tim men inte över flera dagar.

Har installerat följande:

Ubuntu 12.04 (3.2.0-58-generic-pae)
Telldus Core 2.1.1-1
Tellduscenter 2.1.1-1
Mono version: 2.10.8.1 (Debian 2.10.8.1-1ubuntu2.2)
Switch King version: 3.2.1.0 (Build date 1/23/2013 9:01:16 PM)

Jag får följande output återkommande när jag startar Switchking i terminal och vid crash:

Code: Select all

xxxxx:~$  /usr/bin/mono /home/xx/switchking/Bin/SwitchKing.exe terminal 8080 8800
Framework address is: http://127.0.0.1:8080/SwitchKingFrameworkServiceHost
REST address is: http://127.0.0.1:8800

Mono version: 2.10.8.1 (Debian 2.10.8.1-1ubuntu2.2)
Switch King version: 3.2.1.0 (Build date 1/23/2013 9:01:16 PM)

Framework Service Starting
Framework Service Running
Invocation Service Starting
Invocation Service Running
Collector Service Starting
Collector Service Running
REST Service Starting
REST Service Running

Press [Enter] to stop running services

Native stacktrace:

        /usr/bin/mono() [0x80e16fc]
        /usr/bin/mono() [0x80609b4]
        [0xb779540c]
        /lib/i386-linux-gnu/libpthread.so.0(pthread_cond_signal+0xd) [0xb7739f9d]
        /usr/lib/libtelldus-core.so.2(+0xd923) [0xb4a23923]
        /usr/lib/libtelldus-core.so.2(+0x10132) [0xb4a26132]
        /usr/lib/libtelldus-core.so.2(+0xfada) [0xb4a25ada]
        /usr/lib/libtelldus-core.so.2(+0xf5cf) [0xb4a255cf]
        /usr/lib/libtelldus-core.so.2(+0xd2ad) [0xb4a232ad]
        /lib/i386-linux-gnu/libpthread.so.0(+0x6d4c) [0xb7735d4c]
        /lib/i386-linux-gnu/libc.so.6(clone+0x5e) [0xb7673f4e]

Debug info from gdb:

Could not attach to process.  If your uid matches the uid of the target
process, check the setting of /proc/sys/kernel/yama/ptrace_scope, or try
again as the root user.  For more details, see /etc/sysctl.d/10-ptrace.conf
ptrace: Operation not permitted.
No threads.

=================================================================
Got a SIGSEGV while executing native code. This usually indicates
a fatal error in the mono runtime or one of the native libraries
used by your application.
=================================================================

Aborted (core dumped)
Har en X10 brytare inkopplad och som jag konfigurerat. För denna får jag nedanstående i log filen om det kan ha betydelse:

Code: Select all

{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2014-01-10 11:53:38 -- Device with id 5, name Hall-Vägglampa, native id 9 and code A:8 is being turned off. Method used is TellStickWrapper.
{BusinessAccess - Devices} --<Warning> -- 1/10/2014 11:53:38 AM -- Failed collecting device data from platform store.
Exception:
System.NotSupportedException

Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model x10 and codeswitch is not supported.

StackTrace for Level 1:
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.TelldusCoreAccess.CreateDeviceFromPlatformStore (Int32 nativeId) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.Linux.LinuxPlatformAccess.CreateDeviceFromPlatformStore (Int32 nativeId) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.AbstractPlatformAccess.GetDevicesFromPlatformStore () [0x00000] in <filename unknown>:0
{BusinessAccess - Devices} --<Warning> -- 1/10/2014 11:53:38 AM -- Failed collecting device data from platform store.
Exception:
System.NotSupportedException

Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model x10 and codeswitch is not supported.

StackTrace for Level 1:
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.TelldusCoreAccess.CreateDeviceFromPlatformStore (Int32 nativeId) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.Linux.LinuxPlatformAccess.CreateDeviceFromPlatformStore (Int32 nativeId) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.AbstractPlatformAccess.GetDevicesFromPlatformStore () [0x00000] in <filename unknown>:0
{BusinessAccess - Devices} --<Warning> -- 1/10/2014 11:53:38 AM -- Failed collecting device data from platform store.
Exception:
System.NotSupportedException

Level 1) Invalid or unsupported protocol and model. Protocol and model x10 and codeswitch is not supported.

StackTrace for Level 1:
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.TelldusCoreAccess.CreateDeviceFromPlatformStore (Int32 nativeId) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.Linux.LinuxPlatformAccess.CreateDeviceFromPlatformStore (Int32 nativeId) [0x00000] in <filename unknown>:0
  at SwitchKing.Server.BusinessAccess.PlatformStore.AbstractPlatformAccess.GetDevicesFromPlatformStore () [0x00000] in <filename unknown>:0
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2014-01-10 11:53:38 -- Telldus API TurnOff responded with: 0
Telldus och tdtool verkar fungerar efter crash.

Vill gärna få det stabilt innan jag bygger ut lösningen. Något förslag till orsak och lösning?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Instabil Linux installation

Post by Martin » Mon 13 Jan 2014, 12:11

Kraschen beror på någon form av problem med kopplingen mellan Switch King och Telldus programvara. Det bästa där är nog att helt enkelt prova en annan version av Telldus Center.
Just X10 i kombination med CodeSwitch stöds av Switch King och möjligtvis skulle det kunna vara något i drivrutinen för 2.1.1 i Linux-miljön som skiljer sig åt för just X10 (som fortfarande är Experimental i Telldus Center).
Martin | Switch King

crocco
1 star
1 star
Posts: 2
Joined: Fri 10 Jan 2014, 11:31

Re: Instabil Linux installation

Post by crocco » Tue 14 Jan 2014, 08:52

Något förslag på (stabil) version som jag bör prova?
TelldusCenter är dock inte startat. Jag skall bort X10 devicen.
Har ett annat problem också med temperatur sensorerna. Efter mellan 1-12 tim slutar Switchking att ta emot temperatur värden (tända och släcka enheter kan dock fortfarande fungera i Switchking). Kör jag tdtool så finns där dock färska värden. Startar jag sedan om Switchking så får jag in värden igen. Finns det något jag kan göra åt detta?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Instabil Linux installation

Post by Martin » Tue 14 Jan 2014, 20:43

För Windows har Telldus släppt en beta av 2.1.2 som ska lösa en hel del problem - bl.a. det du beskriver gällande att signaler inte längre skickas vidare till Switch King eller andra tredjepartsapplikationer. Vad jag vet finns dock inte denna beta till Linux ännu.

Utöver det är det nog en senare version av Mono som skulle kunna testas - Mono har (iaf tidigare) varit känslig för distribution i kombination med just Mono-version. Det har blivit betydligt bättre på senare tid och målet med nästa version av Switch King är att det ska vara mindre känslig för olika Mono-versioner/distributioner genom att gå upp till en annan version av .NET-ramverket där det sker mer utveckling än det gör på nuvarande version.
Martin | Switch King

oddgili
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Sat 04 Jan 2014, 18:52

Re: Instabil Linux installation

Post by oddgili » Wed 15 Jan 2014, 23:27

Hei,

Jeg jobber også med en liten Linux server, Ubuntu 12.04, kun command line, mono 2.10.8.1. Maskinen er en gammel mini-ITX vifteløs maskin med 600MHz VIA prosessor. Telldus center er ikke installert ettersom jeg ikke ser hva det bringer. Client for konfigurasjon kjøres på en Windows maskin, XP i Virtualbox på en Linux laptop.... All betjening forøvrig på familiens Android telefoner og padder.

Det ser rimelig stabilt ut, men har hatt ettpar stopp, hvor SIGPIPE er sendt til telldusd, så det kunne nok vært mer robust. Finnes det en "debugmode" for loggen som gir mer informasjon?

Jeg er fremdeles i "prøve og feile fasen" og setter opp styring av elektriske ovner basert på temperatur givere. Jeg håper det er mulig å støtte opp om Linux server versjonen, jeg kan bidra med testing, dokumentasjon og støttebetaling.

Foreløpig ser dette veldig lovende ut, flott jobb!

Mvh Odd Gilinsky
(odd@nautikom.no)

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Instabil Linux installation

Post by Martin » Sat 18 Jan 2014, 09:05

Odd, tack för erbjudandet :)
Målet är en RPi-version och att på samma få bättre stabilitet i övriga distributioner.
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests