Dags för Lunix Native server snart?

Supportfrågor för Switch King i Linux-miljö
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
Post Reply
xopah
1 star
1 star
Posts: 1
Joined: Sun 14 Apr 2013, 23:15

Dags för Lunix Native server snart?

Post by xopah » Tue 16 Apr 2013, 08:41

Hej alla,

Jag är ny här men har lurkat kring tellsticks produkter ett tag och har flera kompisar och bekanta som redan har er mjukvara.

Är det inte dags att greja till så att er mjukvara går att köra native på linux och inte måste emuleras på något konstigt sätt i Mono?
Tänk att erbjuda era kunder en färdig image med färdig kompilerade servrar att bara bränna in ex. på en raspberry som många här på forumet har problem med. Många hemmafixare som sitter kring världen vet om SK men skyr den tyvärr eftersom den inte fungerar på linux vilka de flesta ändå jobbar med som kan liite mer och är liite mer engagerade och vill styra sina saker automatiskt hemma.

Ett litet real-life case för native-linux behov av Switch King:
Far min har nu skaffat en Tellstick och jag har talat mycket varmt om SK. Han vill använda tellsticken på landet och låg strömförbrukning är prioritet alltså är vilken windows maskin som helst bara att glömma. Samtidigt vill han göra andra saker med enheten så en raspberryPi är vald och driftsatt tillsammans med väderstation och diverse andra funktioner. Problemet är nu bara att han inte kommer att kunna använda sig av SK eftersom det är alldeles för tungt och arbetsdrygt att ens få igång att använda på den och valet av programvara för Tellsticken kommer att falla på något annat. - Ni har tyvärr tappat en lång och återkommande kund.

Jag säger bara att jag tycker det börjar bli dags att småningom få ett vettigt stöd för linux för alla oss som har Raspberrys PI, NAS server enheter, open-WRT boxar, Linux routrar, Hemma servrar, Virtualiserings lösningar eller annars bara använder Linux som första operativsystem.

Är någon med mig och förstår problemet?

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Dags för Lunix Native server snart?

Post by Martin » Tue 16 Apr 2013, 12:28

Mono är egentligen ingen emulering utan ett ramverk som installeras (ungefär som DLL:filer i Windows, eller som Java som också kan köras i Linux och andra miljöer).
Det är - och kommer att vara - den enda möjliga lösningen som är möjlig för att drifta Switch King i Linux-miljö (via Raspberry Pi, Nas etc). Mono används även som bas för en del applikationer i vissa Linux-distributioner, så det är relativt väl använt i Linux-världen.
Däremot släpar implementationen på en del delar i Linux jämfört med Windows. Man har börjat komma ifatt, buggfixat etc, men det finns en del arbete kvar att göra.

Även om vissa versioner av Mono lider av dessa tillkortakommanden så är det tyvärr inte möjligt att bryta med Mono och utveckla något som är helt native för Linux. Tiden finns helt enkelt inte.

Däremot är en vision att paketera Switch King i exempelvis images för RPi och därmed få en enhetlig lösning. Ett nytt försök med den typ av paketering kommer dock inte att göras förrän Switch King version 4 är släppt, där version 4 med största sannolikhet kommer att gå mot .NET 4 och därmed också riktas om mot en senare version av Mono (där utvecklingstakten också är högre).

När det gäller strömsnåla lösningar så behöver man dock inte rikta sig mot Linux för att nå målet, även om floran är större på Linux-arenan. Det finns användare som kör Switch King på PC-burkar som drar 4-5W och jag kör själv på en maskin som ligger på ca 15w (men som är kraftigt överdimensionerad och hanterar en del andra saker förutom Switch King :)).
Martin | Switch King

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests