SwitchKing i Ubuntu problem
Forum rules
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
För att kunna hjälpa dig med supportfrågor behöver vi så mycket information som möjligt.
Innan du skapar en ny tråd, läs gärna:
viewtopic.php?f=10&t=20
-
- Administrator
Re: SwitchKing i Ubuntu problem
Kan du ge exakt länk till den image du installerat så kan vi sätta upp en testmiljö.
Har du Mono 2.10.x?
Har du Mono 2.10.x?
Martin | Switch King
-
- 1 star
Efter att det krashat en gång, så krashar det hela tiden när jag försöker återstarta server ( går i ett fåtal sekunder). I loggarna finner jag följande:
Antar att TellStickWrapper försöker prata med tellusd ? Så det verkar ju vara exakt det ni kommit fram till tidigare också, att det är när kommandot går ut till tellusd som det kraschar...
Edit:
min mono-version är mycket riktigt 2.10.x
linux-disten jag kör detta på är mythbuntu 12.04, dock med egen-komplimerad kärna som nämns ovan.
Finns det något mera jag kan göra, debug-loggar etc för att hjälp till för att hitta lösning på problemet?
Code: Select all
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2012-07-15 11:03:48 -- Running version 2.0.2.10 of server and version 2.01 of DB.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2012-07-15 11:03:48 -- Build date and time for this version is 2011-12-29 22:31:00.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2012-07-15 11:03:48 -- Validating database version and executing upgrade scripts.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2012-07-15 11:03:48 -- No upgrade performed. Database version is already up to date.
{Framework Service - Startup} --<Status> -- 2012-07-15 11:03:48 -- Status of license is NotFound.
{BusinessAccess - Invocation} --<Status> -- 2012-07-15 11:03:50 -- Device with id 3, name mottagare 3, native id 3 and code 37142526:14 is being turned off. Method used is TellStickWrapper.
Edit:
min mono-version är mycket riktigt 2.10.x
Mono JIT compiler version 2.10.8.1 (Debian 2.10.8.1-1ubuntu2.1)
Copyright (C) 2002-2011 Novell, Inc, Xamarin, Inc and Contributors. www.mono-project.com
TLS: __thread
SIGSEGV: altstack
Notifications: epoll
Architecture: x86
Disabled: none
Misc: softdebug
LLVM: supported, not enabled.
GC: Included Boehm (with typed GC and Parallel Mark)
Finns det något mera jag kan göra, debug-loggar etc för att hjälp till för att hitta lösning på problemet?
Last edited by peterpops on Sun 15 Jul 2012, 10:21, edited 1 time in total.
-
- Administrator
Kör idag på 11.04 (Desktop).
Ska gå upp på 12.04 LTS och installera 2.10.8.x för att se om det går att återskapa.
Ska gå upp på 12.04 LTS och installera 2.10.8.x för att se om det går att återskapa.
Martin | Switch King
-
- Administrator
*PANG*
12.04 LTS på x64 går alldeles utmärkt (iofs enbart testad med Telldus Center 2.1.0, men troligen samma på 2.1.1).
12.04 LTS på x32 smäller direkt. Ska prova att göra om bygget på x32-bitars och se om det gör ngn skillnad. Det är byggt på x64 från början (dock inställt för kompatibilitet med x32).
12.04 LTS på x64 går alldeles utmärkt (iofs enbart testad med Telldus Center 2.1.0, men troligen samma på 2.1.1).
12.04 LTS på x32 smäller direkt. Ska prova att göra om bygget på x32-bitars och se om det gör ngn skillnad. Det är byggt på x64 från början (dock inställt för kompatibilitet med x32).
Martin | Switch King
-
- Administrator
När Switch King får en notifikation från Telldus Center om att något har skett (en lampa tänds, enhet lagts till, temperatur lästs av) så smäller det i x32 i kommunikationen mellan Switch King och Telldus Center _precis_ efter att Switch King lämnat över till TelldusD.
Har labbat med lite olika prylar utan att få till något som jag fått att fungera. På Windows är anropen desamma på x32 och x64 men på Linux (Ubuntu) fungerar bara dessa anrop i x64, av någon anledning.
Om man stänger av "lyssnarfunktionen" som finns mellan Switch King och TelldusD på Ubuntu 12.04 x32 så fungerar det utmärkt - det går exempelvis bra att tända, lägga till enheter, släcka etc - men då får man inte in exempelvis temperaturdata från en Duo...
Har labbat med lite olika prylar utan att få till något som jag fått att fungera. På Windows är anropen desamma på x32 och x64 men på Linux (Ubuntu) fungerar bara dessa anrop i x64, av någon anledning.
Om man stänger av "lyssnarfunktionen" som finns mellan Switch King och TelldusD på Ubuntu 12.04 x32 så fungerar det utmärkt - det går exempelvis bra att tända, lägga till enheter, släcka etc - men då får man inte in exempelvis temperaturdata från en Duo...

Martin | Switch King
-
- 1 star
Oj, här har det trillat in en massa snack.
Har visst inte haft fungerande notifiering vid nya meddelande..
Min fråga och kanske många andras är så klart: Vart stänger man av "lyssningsfunktionen"?
Med vääänlig hälsning
/ Micke
Har visst inte haft fungerande notifiering vid nya meddelande..
Min fråga och kanske många andras är så klart: Vart stänger man av "lyssningsfunktionen"?
Med vääänlig hälsning
/ Micke
-
- Administrator
Det finns inte tillgängligt från Windows-klienten (...vilket iofs inte hade spelat ngn roll i det här fallet) eftersom det ju begränsar Switch Kings funktion.MickeMek wrote:Vart stänger man av "lyssningsfunktionen"?
Du behöver en SQLite-browser och köra följande anrop mot Switch Kings databas:
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackRawEnabled';
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackDeviceEventEnabled';
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackDeviceChangeEnabled';
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' WHERE SystemSettingName = 'TelldusCallbackSensorEventEnabled';
Martin | Switch King
-
- 1 star
FYI..
I min databas heter de inte samma sak, vilken innebär att jag fick skriva :
/ Micke
I min databas heter de inte samma sak, vilken innebär att jag fick skriva :
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' where SystemSettingName = 'CallbackRawEnabled';
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' where SystemSettingName = 'CallbackDeviceEventEnabled';
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' where SystemSettingName = 'CallbackDeviceChangeEnabled';
UPDATE SystemSettings SET SystemSettingValue = 'False' where SystemSettingName = 'CallbackSensorEventEnabled';
-
- Administrator
Aha...
Sorry - de byter namn i 3.0. Tittade i en senare DB-version.
Uppmärksamt
Sorry - de byter namn i 3.0. Tittade i en senare DB-version.
Uppmärksamt

Martin | Switch King
-
- 1 star
Så ja...
Nu fungerar det iaf i min miljö. Nästan så man måste utvärdera ett tag under Linux, fungerar det bra måste man nästan köpa en licens
Snyggt jobbat med felsökningen, jag hade nästan gett upp hoppet..
/ Micke
Nu fungerar det iaf i min miljö. Nästan så man måste utvärdera ett tag under Linux, fungerar det bra måste man nästan köpa en licens

Snyggt jobbat med felsökningen, jag hade nästan gett upp hoppet..
/ Micke