Feedback på Windows-klienten

Kommentarer, hjälp och tips angående betatest av Windows-versionen av Switch King (v0.9)
tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Feedback på Windows-klienten

Post by tomas » Mon 13 Dec 2010, 22:06

Hej på er!

Tänkte kolla hur ni upplever den nya Windows-klienten. Har ni stött på några problem i klienten?

Är det något som inte är intuitivt eller svårt att förstå? T ex med XML-datakällor eller hur värden från datakällor kan tolkas.

Är det någon del som känns jobbig, svår att genomföra eller där man inte har överblick?

Finns några andra önskemål?
Tomas | Switch King

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by Martin » Mon 13 Dec 2010, 22:21

Isaksson: Du hämtar ju från yr.no (http://www.yr.no/sted/Sverige/Kalmar/V% ... recast.xml)

Kanske ett lämpligt test :lol:
Martin | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by Rhodin » Mon 13 Dec 2010, 22:35

Jag tycker den generellt är MYCKET bra. Om man skall vara jättepetig så kan "hantera enhetsgrupper" ibland bli så att man döper om en befintlig grupp om man inte först markerar raden (ny enhetsgrupp).

Sen (som jag nämnt tidigare) skulle jag gilla om man såg device id när man går in under identifiering

Annars känns den rapp och bra!

//Peter

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by Isaksson » Mon 13 Dec 2010, 23:05

Martin wrote:Isaksson: Du hämtar ju från yr.no (http://www.yr.no/sted/Sverige/Kalmar/V% ... recast.xml)

Kanske ett lämpligt test :lol:
Ska jag ge mig på klienten så att Tomas får lite att göra okså :D

Jag ska testa xml hämtningen och se om jag får till det.

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by redina » Tue 14 Dec 2010, 11:11

Rhodin wrote:Jag tycker den generellt är MYCKET bra. Om man skall vara jättepetig så kan "hantera enhetsgrupper" ibland bli så att man döper om en befintlig grupp om man inte först markerar raden (ny enhetsgrupp).

//Peter
Tycker också att hanteringen av att skapa grupper inte känns helt 100. Dvs jag gjorde fel andra gången.

Jag tycker ni ska ta bort "(ny enhetsgrupp)" och i stället ha som ni har när man ska ta bort en grupp eller när man lägger till Händelse under schema. Nu blir det lite olika sätt att göra saker och ting vilket kan förvirra.

Och borde det inte gå att komma åt (administrera) enhtesgrupper, så som de övriga sakerna (enheter, scheman, scenarios och datakällor). Tycker att det är samma nivå.

Sen upplevde jag det inatt så som att en av mina enheter tappade enhetergrupper och att den ska ta hänsyn till solen. Vet inte om det är jag som gjort något dumt, får ha lite mera koll på detta.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

Martin
Administrator
Administrator
Posts: 2655
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:25

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by Martin » Tue 14 Dec 2010, 11:52

redina wrote:Sen upplevde jag det inatt så som att en av mina enheter tappade enhetergrupper och att den ska ta hänsyn till solen. Vet inte om det är jag som gjort något dumt, får ha lite mera koll på detta.
Om du fortfarande kör versionen med 0.26 på slutet så kan det vara idé att uppgradera. Det kan vara så att detta orsakades av ett problem som åtgärdades i 0.9.0.27.
Jag antar att du inte har några fel i loggen?
Martin | Switch King

redina
3 stars
3 stars
Posts: 98
Joined: Sun 28 Nov 2010, 10:23

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by redina » Tue 14 Dec 2010, 12:16

Martin wrote:
redina wrote:Sen upplevde jag det inatt så som att en av mina enheter tappade enhetergrupper och att den ska ta hänsyn till solen. Vet inte om det är jag som gjort något dumt, får ha lite mera koll på detta.
Om du fortfarande kör versionen med 0.26 på slutet så kan det vara idé att uppgradera. Det kan vara så att detta orsakades av ett problem som åtgärdades i 0.9.0.27.
Jag antar att du inte har några fel i loggen?
Nej uppgraderade i förrgår? till 0.9.0.29.

Nej, inget i loggen. Det var lite i klientloggen men det var nog att jag installerade om servern då. Så då fick den ingen kontakt, vilket är förväntat.

Gjorde ett test att stänga av alla fyra switch king tjänsterna och se vad klienten tycker. I loggen kom det att det inte går att connecta. Efter ett tag i klienten gick anslutningen från snabb till långsam. Inget om att det var nere. Sen blev anslutningen snabb igen. Då kollade jag tjänsterna då var de startade igen. Hur gick det till? Vore det inte bra om man kunde se i klienten att man inte är uppkopplad mot servern?
----------------------------------------------------------------------------------------------
Windows 7 Professional 64-bit, SK Server 3.2.0.2 (DB 2.5.5), SK Client 3.1.0.1

tomas
Administrator
Administrator
Posts: 419
Joined: Tue 09 Nov 2010, 20:41

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by tomas » Tue 14 Dec 2010, 23:40

Kul med feedback! :)
Rhodin wrote:Om man skall vara jättepetig så kan "hantera enhetsgrupper" ibland bli så att man döper om en befintlig grupp om man inte först markerar raden (ny enhetsgrupp).
redina wrote:Tycker också att hanteringen av att skapa grupper inte känns helt 100. Dvs jag gjorde fel andra gången.

Jag tycker ni ska ta bort "(ny enhetsgrupp)" och i stället ha som ni har när man ska ta bort en grupp eller när man lägger till Händelse under schema. Nu blir det lite olika sätt att göra saker och ting vilket kan förvirra.

Och borde det inte gå att komma åt (administrera) enhtesgrupper, så som de övriga sakerna (enheter, scheman, scenarios och datakällor). Tycker att det är samma nivå.
Till 0.9 tänkte jag nog i princip behålla den här dialogen, men jag skulle kunna göra så att "(ny enhetsgrupp)" markeras när man öppnar fönstret. Och jag kan hålla med om att denna bryter mönstret lite (även om det är samma stuk på dialog där man väljer vilken server man ansluter till).

Jag har medvetet valt att inte lägga enhetsgrupper på samma nivå som enheter, scheman, scenario och datakällor. Anledningen till detta är för att värna om nybörjare som jag inte vill ska behöva ta ställning till skillnad mellan en enhetsgrupp och ett gruppschema... Tanken är att man kan "upptäcka" enhetsgrupper när man använt Switch King ett tag. Jag hade dock tänkt göra fönstret tillgängligt på något sätt via meny också, men har inte kommit dit ännu.

Tror inte vi nämnde hur man hittade till enhetsgrupper. Hade ni svårigheter att hitta denna?
Rhodin wrote:Sen (som jag nämnt tidigare) skulle jag gilla om man såg device id när man går in under identifiering
Jag har lagt med denna på listan, men det är lite överkurs att behöva känna till detta. Ska se om jag kan smyga in ett ID någonstans utan att det stör för mycket.

Något annat som ni retar er på?
Tomas | Switch King

Rhodin
4 stars
4 stars
Posts: 278
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by Rhodin » Wed 15 Dec 2010, 00:24

Tvärtom - satt och lekte med scenario. Mycket användbar funktion att man nu kan gå tillbaka till scenariot innan! Tex om jag har ett scenario som heter "sova tidigt" som släcker hus etc men samtidigt inte vill "förstöra" mitt scenario "motorvärmare" så kan jag med "sova tidigt" släcka ner huset (som annars släcks senare) och kanske kl 03.00 (när ändå alla lampor är släckt enligt normalt schema) kunna dra igång scenariot innan (dvs motorvärmare)

Detta i kombination med regler blir mums!

God natt!

//Peter

Isaksson
5 stars
5 stars
Posts: 637
Joined: Tue 09 Nov 2010, 21:51
Location: Västervik

Re: Feedback på Windows-klienten

Post by Isaksson » Wed 15 Dec 2010, 09:23

Detta är kanske mer ett önskemål men jag lägger in det här (kanske finns något sätt att lösa detta på i nuvarande klient)

Låt oss säga att jag skapar upp 15 st enheter som egentligen bara är virtuella enheter som skickar signal till event listener.
Jag skulle vilja kunna välja i Switch King att just dessa enheter är virtuella så att Switch King kan skicka signalen betydligt snabbare (när den inte behöver vänta för att skicka signal till tellstick)

Allt för att snabbare kunna tända tex 15 virtuella enheter.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests